به زبان ساده رژیم غذایی دیابت یعنی خوردن غذاهای سالم در وعده‌های منظم و به میزان کم. رژیم غذایی دیابت برنامه‌ی غذایی سالمی است که طبیعتا سرشار از مواد مغذی است و چربی و کالری کمتری دارد. مهم‌ترین این مواد غذایی شامل میوه‌ها، سبزیجات و غلات سبوس‌دار هستند. در حقیقت این نوع رژیم غذایی نه تنها مخصوص افراد دیابتی است، بلکه بهترین برنامه‌ی غذایی برای هر فردی به شمار می آید.

هدف 

اگر مبتلا به دیابت یا در معرض این بیماری هستید، حتما با توصیه‌‌ی پزشک باید به یک متخصص تغذیه مراجعه و از او بخواهید برای‌تان یک رژیم غذایی مناسب تجویز کند. رژیم غذایی سالم به فرد دیابتی کمک می‌کند تا میزان قند خون (گلوکز) و وزن خود را کنترل کرده و فشار خون و چربی خون بالا را که از نشانه‌های خطر بیماری قلبی هستند کاهش دهد.
وقتی کالری و چربی زیادی می‌خورید، میزان گلوکز خون شما افزایش می‌یابد. اگر قند خون افراد دیابتی تحت نظر نباشد منجر به مشکلات جدی‌تری مثل هیپرگلیسمی و یا همان ازدیاد قند خون و بیماری‌هایی از قبیل ناراحتی‌های عصبی، کلیوی و مشکلات قلبی می گردد. با انتخاب غذاهای سالم و دنبال کردن یک رژیم غذایی خوب می توانید میزان قند خون را در سطح سالم حفظ کنید.
کم کردن وزن در افرادی که مبتلا به دیابت نوع دو هستند کمک شایانی به کنترل قند خون کرده و فواید دیگری نیز به همراه خواهد داشت. اگر به فکر کم کردن وزن خود هستید، رژیم غذایی دیابت روش سالم و برنامه ریزی شده‌ای است که کمک می‌کند تا با خیال راحت به هدف خود برسید.

میوه‌ها، سبزیجات، غلات سبوس‌دار، حبوبات و لبنیات کم‌چرب مواد غذایی مناسب برای رژیم غذایی افراد دیابتی است.

جزئیات رژیم غذایی دیابت

وعده‌های غذایی روزانه در رژیم غذایی دیابت کاملا منظم می‌باشند. این امر کمک می‌کند تا بدن بهتر بتواند انسولینی را که تولید می‌کند استفاده کرده و یا آن را از طریق دارو دریافت نماید.
متخصص تغذیه کمک می‌کند تا فرد دیابتی برای رسیدن به سلامتی، رژیم غذایی مناسبی  را طبق سلیقه‌ی غذایی و سبک زندگی خود فراهم آورد. او با بیمار صحبت می‌کند تا عادات غذایی خود را اصلاح کند. به‌عنوان مثال با توجه به نیاز و فعالیت خود میزان غذای خود را انتخاب نماید.

غذاهای توصیه شده برای افراد دیابتی

با خوردن غذاهای مغذی که در این قسمت به آن‌ها اشاره می کنیم به شمارش کالری بپردازید. 
  • کربوهیدرات‌های سالم: قند (کربوهیدرات ساده) و نشاسته (کربوهیدرات پیچیده) در طی فرایند هضم تبدیل به گلوکز خون می‌شوند. سعی کنید کربوهیدرات‌های سالم از قبیل میوه‌ها، سبزیجات، غلات سبوس دار، حبوبات (لوبیا، نخود فرنگی، عدس) و لبنیات کم چرب را در رژیم غذایی خود بگنجانید. 
  • غذاهای سرشار از فیبر: فیبر غذایی شامل مواد خوراکی گیاهی است که توسط بدن قابل هضم و جذب نیست. فیبرها به دستگاه گوارش کمک کرده و میزان قند خون را کنترل می‌کنند. غذاهای سرشار از فیبر عبارتند از سبزیجات، میوه‌ها، آجیل، حبوبات (نخود، لوبیا و عدس)، آرد گندم و سبوس گندم.

ماهی سالمون سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 است که باید در رژیم غذایی افراد مبتلا به دیابت گنجانده شود.

ماهی غذای مفید برای سلامت قلب

برای سلامت قلب سعی کنید دو بار در هفته ماهی بخورید و آن را جایگزین گوشت های پر چرب  کنید. به‌عنوان مثال ماهی کاد، ماهی تن و هالیبوت به نسبت گوشت قرمز و مرغ میزان چربی، چربی اشباع و کلسترل کمتری دارند. ماهی سالمون، ماکارل (خال مخالی)، ماهی تن، ساردین و ماهی آبی (بلو فیش) سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 بوده و با کاهش چربی تری گلیسیرید به ارتقای سطح سلامت قلب کمک می‌کنند. از خوردن ماهی سرخ شده و یا ماهی‌هایی که میزان جیوه‌ی بالایی دارند از جمله کاشی ماهی، اره ماهی و شاه ماهی خال مخالی پرهیز کنید.
  • چربی‌های خوب: غذاهای حاوی چربی تک غیر اشباع و چند غیر اشباع میزان کلسترل خون را پایین می‌آورند. این مواد غذایی شامل آوواکادو، بادام، گردو، زیتون، کانولا، روغن زیتون و روغن بادام زمینی هستند. البته از آن جایی که تمام چربی‌ها از کالری بالایی برخوردارند، بنابراین در خوردن حتی چربی‌های خوب هم زیاده‌روی نکنید.

غذاهای مضر برای افراد دیابتی

دیابت با بیشتر کردن شریان‌های مسدود و سخت در بدن، خطر بیماری‌های قلبی و سکته مغزی را افزایش می‌دهد. خوردن مواد غذایی که در این قسمت به آن‌ها اشاره می‌کنیم شما را از یک رژیم غذایی خوب و داشتن قلب سالم دور می‌کند.
  • چربی‌های اشباع: لبنیات پرچرب و پروتئین‌های حیوانی از قبیل، گوشت گاو، هات داگ، سوسیس و بیکن حاوی چربی‌های اشباع شده هستند. با مصرف کمتر از 7 درصد چربی اشباع شده در روز، کالری روزانه خود را کنترل و محدود کنید.
  • چربی‌های ترانس: این نوع از چربی‌ها در میان وعده‌ها، محصولات پخته شده، مارگارین شورتنینگ (روغن قنادی) و مارگارین سخت وجود دارند. بنابراین از خوردن این مواد خوراکی پرهیز کنید.
  • کلسترل: محصولات لبنی پرچرب، پروتئین‌های حیوانی با درصد چربی بالا، زرده‌ی تخم مرغ، جگر و قسمت های خوراکی حیوانات از قبیل کبد، کلیه، قلب و مغز منابع کلسترل می‌باشند. سعی کنید بیش از 200 میلی گرم کلسترل در روز مصرف نکنید.
  • سدیم: توصیه می‌شود  بیش از 2300 میلی گرم سدیم (معادل یک قاشق چای‌خوری) در روز مصرف نکنید.

منبع : Mayoclinic