بسیاری از خانم‌ها سال‌ها برای جلوگیری از بارداری راه‌های متفاوتی را امتحان کرده‌اند، اما زمانی که  تصمیم به باردار شدن می‌گیرند تازه با دشواری این کار رو به رو می‌شوند.
در صورتی که فرآیند باردار شدن برای شما طولانی شده است نباید مضطرب شوید و به فکر لقاح مصنوعی بیافتید. البته لقاح مصنوعی مشکلی ندارد اما هزینه‌ی آن بالاست و ضمانتی هم برای موفقیت آن وجود ندارد. هم‌چنین لحاق مصنوعی رحم ممکن است شرایط روحی سختی را برای شما و همسرتان ایجاد کند.
خوشبختانه متخصص زنان و زایمان گزینه‌های زیادی برای درمان نازایی در اختیار دارد. در اکثر موارد لقاح مصنوعی برای بارداری و درمان نازایی لازم نیست و برای تعیین فرد مناسب این تکنیک معاینات زیادی انجام می‌شود. در 1/3 موارد مشکل از جانب مرد است. در بعضی موارد هم مشکل غیر قابل تشخیص است. بنابراین، برای تعیین مشکل و درمان نازایی آزمایشات زیادی انجام می‌شود.
اکثر متخصصین زنان و زایمان به زوج‌ها جهت بارداری یک سال آمیزش جنسی مداوم و محافظت نشده را توصیه می‌کنند. بعد از این مدت آن‌ها به درمان‌های جدی‌تر روی می‌آورند. در این مدت، شما می‌توانید راهکارهای پیشنهادی زیر را جهت درمان نازایی به کار بگیرید.

سیکل تخمک گذاری خود را به دقت بررسی کنید

چرخه‌ی قائدگی منظم برای اطمینان از تخمک گذاری کافی نیست. به همین علت متخصص زنان و زایمان استفاده کیت تخمک گذاری را به بیماران خود توصیه می‌کند. هم‌چنین متخصص زنان و زایمان برای اطمینان از میزان ترشحات هورمونی مناسب، چرخه‌ی قائدگی شما را بررسی می‌کند. پزشک برای اطمینان از تشکیل فولیکول و ضخامت کافی دیواره رحم سونوگرافی انجام می‌دهد. سپس سطح هورمون پروژسترون شما  چک می‌شود تا مشخص شود که آیا عمل تخمک گذاری صورت گرفته است یا نه.

همسرتان را برای انجام آزمایش اسپرم ترغیب کنید

برای بارداری یا درمان نازایی به دو نفر نیاز است. این یعنی ممکن است مشکل نازایی از طرف شما نباشد. اکثر متخصصین زنان و زایمان قبل از انجام هر عمل دردناک و پرهزینه‌ای، اسپرم مرد را آزمایش می‌کنند. اگر مشکل از طرف مرد نبود آن‌گاه پزشک مرحله بعد را درنظر می‌گیرد.

هیستروسالپنگوگرافی اولین آزمایش برای تشخیص درمان نازایی و مبتنی بر رادیولوژی است.

آزمایش هیستروسالپنگوگرافی

هیستروسالپنگوگرافی به ظاهر واژه‌ای عجبیب و غریب می‌آید، در هر صورت این آزمایش برای بررسی باز بودن لوله‌های رحمی یا فالوپ استفاده می‌شود. هیستروسالپنگوگرافی مبتنی بر رادیولوژی است. در این آزمایش ابتدا به داخل رحم ماده رنگی مخصوصی تزریق  و سپس از رحم با اشعه ایکس عکسبرداری می‌کنند. علت هر چه باشد بعد از انجام این آزمایش زنان قابلیت باردار شدن پیدا می‌کنند. هیچ کس دلیل واقعی این مسئله را نمی‌داند، شاید جواب ساده تمیز شدن لوله‌های فالوپ باشد.

سونوگرافی سالین

سونوگرافی هم مانند هیستروسالپنگوگرافی برای بررسی لوله‌های رحمی می‌باشد. سونوگرافی سالین باعث افزایش احتمال باروری و درمان نازایی می‌شود.

کلومیفن

کلومیفن جزو آن دسته از داروهایی است که به زنان در تحریک تخمک گذاری و درمان نازایی کمک می‌کند. این دارو حتی احتمال باروری برای زنانی که چرخه‌ی تخمک گذاری طبیعی دارد را افزایش می‌دهد. متخصص زنان و زایمان پس از تجویز دارو سیکل تخمک گذاری شما را کنترل می‌کند تا در صورت تحریک بیش از حد اقدامات لازم را انجام دهد.

تزریق کوریونیک گنادوتروپین

تزریق کوریونیک گنادوتروپین تخمدان‌ها را وادار به آزادسازی تخمک می‌کند. هم‌چنین این ترزیق می‌تواند همراه با تلقیح مصنوعی اسپرم انجام شود.
در صورتی‌که این کارها افاغه نکرد، گزینه نهایی شما برای درمان نازایی لقاح مصنوعی است. این روش به بسیاری از زوج‌ها نعمت بچه‌دار شدن را می‌دهد. با پیشرفت‌های اخیر پزشکی در درمان نازایی، نازایی تبدیل شاهنامه با پایانی خوش شده است. هدف این مطلب فقط آگاهی دادن به شما درباره روش‌های دیگر درمان نازایی به غیر از لقاح مصنوعی است.

منبع : Glamour