عمل لیزیک رایج ترین جراحی چشم با استفاده از لیزر برای درمان نزدیک بینی، دوربینی و آستیگمات بودن چشم است.
عمل لیزیک نیز مثل بیشتر جراحی های چشم، قرنیه را دوباره شکل می دهد تا نوری که وارد چشم می شود درست در شبکیه متمرکز شده و دیدی شفاف تر برای بیمار به ارمغان بیاورد.در بیشتر موارد این عمل بدون درد است و انجام آن روی هر دو چشم روی هم رفته 15 دقیقه وقت می گیرد.

عمل لیزیک چطور انجام می شود؟
اول چشم پزشک با استفاده از یک دستگاه مکانیکی یا لیزر، یک دریچه ی باریک و هلالی در قرنیه ایجاد می کند. چشم پزشک سپس این دریچه را باز می کند تا بتواند به زیر قرنیه ی چشم دست پیدا کرده و مقداری از بافت قرنیه را با لیزر اکسایمر جدا کند.
این لیزر مخصوص با استفاده از اشعه ی ماورای بنفش سرد، مقدار بسیار ناچیزی از بافت قرنیه را جدا می کند تا شکل قرنیه بازسازی و نور درست در شبکیه ی چشم بیمار متمرکز شود. هدف از این عمل برای بیماران نزدیک بین صاف کردن قرنیه، و برای بیماران دوربین شیب دادن به آن است. لیزر اکسایمر همچنین مشکل آستیگمات چشم را نیز با شکل دادن به قرنیه و ترمیم آن حل می کند. این در حالی است که عموم مردم به اشتباه تصور می کنند لیزیک مشکل آستیگمات بودن چشم را حل نمی کند.
پس از اینکه لیزر شکل قرنیه را درست کرد، دریچه به شکل اولیه ی خود باز می گردد و منطقه ای که بافت قرنیه از آن جدا شده بود را پوشش می دهد. سپس قرنیه می تواند به شکل طبیعی خود را ترمیم کند.
در عمل لیزیک فقط از قطره های معمولی بی حسی استفاده می شود و به باند یا بخیه نیازی نیست.

در عمل لیزیک قوس قرنیه در سطح جلویی چشم اندازه گیری می شود.

قبل از عمل لیزیک
پیش از عمل لیزیک، چشم پزشک معالج معاینه ی کاملی روی چشم های تان انجام می دهد تا مطمئن شود چشم ها برای انجام این عمل از سلامت کافی برخوردارند. شکل و ضخامت قرنیه، اندازه ی مردمک، نزدیک بینی و دور بینی و همچنین دیگر مشخصات چشم مثل رطوبت چشم اندازه گیری می شوند و برای پیشگیری از مشکل خشکی چشم نیز داروهایی تجویز می شود.
معمولا اندازه ی قوس قرنیه در سطح جلویی چشم اندازه گیری می شود و از آن نقشه ای تهیه می شود.
چشم پزشک معالج پرونده ی پزشکی شما و داروهایی که مصرف می کنید را نیز بررسی می کند تا مطمئن شود شما کاندیدای خوبی برای عمل لیزیک هستید.
از آنجایی که لنز می تواند شکل طبیعی قرنیه را تغییر دهد، از دو هفته قبل از عمل و در جلسه ی بررسی قرنیه نباید از لنز استفاده کنید.

در طول عمل لیزیک چه انتظاراتی باید داشته باشیم؟
قبل از اینکه عمل شروع شود، داخل چشم بیمار قطره بی حسی ریخته می شود تا او دردی احساس نکند. ممکن است دکتر داروهای آرامبخش نیز برای بیمار تجویز کند. چشمان بیمار زیر دستگاه لیزر قرار می گیرند و ابزاری آنها را باز نگاه می دارد.
پس از اینکه شکاف لازم روی قرنیه ایجاد شد، چشم پزشک با استفاده از کامپیوتر لیزر اکسایمر را تنظیم می کند.جراح عمل لیزیک از شما می خواهد برای مدت کوتاهی به نور هدف نگاه کنید، و در همین حین چشم شما را از پشت میکروسکوپ بررسی و آن را با لیزر اصلاح می کند. این فرایند درد ندارد اما ممکن است کمی فشار روی چشم تان احساس کنید. عمل لیزیک به شکل جداگانه روی هر چشم انجام می شود و هر بار تقریبا 5 دقیقه طول می کشد.


پس از انجام عمل لیزیک
پس تمام شدن عمل لیزیک ممکن است خارش یا سوزش خفیفی در چشم های تان حس کنید. بهتر است رانندگی نکنید. بعد از عمل لیزیک احتمال دید محو و تار وجود دارد، اما شفافیت دید پس از گذشت یک روز به چشمان شما باز می گردد.
بینایی بیمار تا چند روز پس از عمل لیزیک بهبود می یابد. البته در بعضی موارد نادر نیز ممکن است تا چند هفته طول بکشد. اما فرایند بهبود برای اکثر بیماران سریع اتفاق می افتد.
احتمالا یک روز پس از انجام عمل لیزیک می توانید کار کنید، اما بیشتر چشم پزشکان برای بیماران خود چند روز استراحت تجویز می کنند. همچنین توصیه می شود به مدت حداقل یک هفته از انجام فعالیت هایی که روی چشم فشار وارد می کنند خودداری کنید.
معمولا روز بعد از عمل لیزیک باید به دکتر معالج خود مراجعه کنید. در این جلسه او بینایی شما را بررسی می کند تا ببیند آیا می توانید بدون عینک یا لنز رانندگی کنید و به خانه برگردید یا نه.
همیشه به توصیه ها و دستورالعمل های چشم پزشک معالج خود گوش دهید. پس از عمل لیزیک از مالیدن چشم ها خودداری کنید، چون ممکن است به باز شدن دریچه ی ایجاد شده روی قرنیه منجر شود.

نتایج بلند مدت
عمل لیزیک فواید زیادی دارد و می تواند تا حد زیادی کیفیت زندگی شما را بهبود ببخشد. بیشتر مردم پس از انجام این عمل بینایی کامل 20/20 خود را به دست می آورند. اما نتایج عمل لیزیک متفاوت است. بعضی بیماران ممکن است فقط به 20/40 یا کمتر برسند.
شاید مجبور باشید پس از عمل هم از عینک یا لنز استفاده کنید و یا مجددا تحت عمل لیزیک قرار بگیرید که البته این بار، سطح لیزر تجویز شده حتما پایین تر خواهد بود.
با این که عمل لیزیک از امنیت بالایی برخوردار است، مشکلاتی نیز ممکن است پیش بیایند که عفونت و شب کوری مهم ترین آنها به شمار می روند.
همان گونه که گفته شد، تعداد کمی از بیماران برای بهبود فرایند بازیابی بینایی خود به یک عمل لیزیک دیگر نیاز خواهند داشت که چند ماه پس از عمل اول انجام می شود. همچنین ممکن است پس از 40 سالگی، به خاطر پیرچشمی مجبور باشید هنگام مطالعه از عینک استفاده کنید.
با اینکه عمل لیزیک شانس موفقیت بسیار بالایی دارد، بهتر است قبل از توافق با انجام عمل، در مورد تمام جنبه های فرایند جراحی با چشم پزشک خود صحبت کنید.
منبع : Allaboutvision