بسیاری از تعمیرکاران از روش‌های خاصی برای برچسب زدن و مشخص کردن لوازم یدکی که هنگام تعمیر یک خودرو خاص به آن‌ها نیاز دارند استفاده می‌کنند. برخی این لوازم یدکی را با استفاده از پوشش‌های تیره پوشانده و روی آن‌ها نکات لازم را یادداشت می‌کنند یا نکات لازم را روی چسب‌های نواری نوشته و به قطعات مورد نظر می‌چسبانند. برخی دیگر لوازم یدکی مربوط به هم را در کیسه‌های پلاستیکی ریخته و بدین ترتیب  آن‌ها را مشخص می‌کنند. بعضی دیگر نیز از این قطعات عکس‌های دیجیتالی گرفته تا در صورت به کار بردن دوباره آن قطعات بتوانند از این عکس‌ها استفاده کرد. یک روش ماهرانه دیگر وجود دارد و آن قرار دادن آن‌ها به همان شکلی است که در درون خودرو قرار داشته‌اند و حتی می‌توان آن‌ها را شماره گذاری کرده و درون قفسه‌هایی با شماره‌های مخصوص قرار داد و سپس آن‌ها را در فهرستی کامپیوتری وارد کرد.
این کار برای افرادی که در زمینه فروش لوازم یدکی خودروهای قدیمی فعالیت دارند بسیار مفید خواهد بود. برای مثال در صورتی که بخواهید یک خودرو قدیمی را به شخصی بفروشید، باید آن شخص از لوازم یدکی و نحوه کار آن‌ها و هم‌چنین نحوه‌ی تعمیر خودرو اطلاع کافی داشته باشد. استفاده از روش‌های درست برچسب زدن و مشخص کردن لوازم یدکی در دنیای امروزی بسیار ضروری به نظر می‌رسد. برای مثال خودرو فردی در نقطه‌ای خارج از شهر و به دور از امکانات دچار نقص فنی شده و مشخص می‌شود که مشکل از موتور آن است. همراهان وی می‌خواهند که خیلی سریع موتور را باز کرده و مشکل آن را رفع کنند تا بتوانند هر چه سریع‌تر به مقصد برسند. بدین منظور آن‌ها باید خیلی سریع کار کنند و هر قطعه‌ای که از موتور خودرو درمی‌آورند را برچسب زده و با استفاده از ماژیک نکاتی را روی برچسب‌ها یادداشت می‌کنند اما این نوشته‌ها بعد از چند روز پاک شده و دیگر نمی‌توان به آن‌ها به‌عنوان منبعی مهم رجوع کرد. 
یک راه بسیار بهتر برای پیاده کردن درست موتور خودرو استفاده از تکه‌های کارتن مقوایی و یک ماژیک نوک تیز مشکی است که می‌توان از آن‌ها برای مشخص کردن و نگهداری پیچ‌ها، مهره‌ها و دیگر قطعات ریز خودرو استفاده کرد. از یک قطعه کارتن مقوایی می‌توان برای نگه ‌داشتن و مشخص کردن قطعات زیاد مرتبطی مانند پیچ‌هایی که چند راهی اگزوز درآورده‌اید استفاده کنید. روی کارتن مقوایی شکل چند راهی اگزوز را با استفاده از ماژیک نوک تیز کشیده و جای هر کدام از پیچ‌ها و دایره‌ها را روی آن مشخص کنید. سپس با استفاده از یک تیغ هرجا که با ماژیک مشخص کرده‌اید را کمی گود کنید. بعد از آن پیچ‌های واقعی را همراه با واشرهای‌شان را در جاهایی که برای‌شان تعیین کرده‌اید فرو کنید. علاوه بر پیچ‌ها، واشرهای تخت و ستاره‌ای و قلاب‌ها را نیز می‌توان به کارتن چسباند.

بسیاری از قطعات و لوازم یدکی خودرو را می‌توان به طور جمعی روی یک قطعه کارتن مقوایی علامت گذاری کرد.

اگر پیچ‌ها در سوراخ‌های کارتن مقوایی محکم بودند آن‌ها را در سوراخ‌ها قرار داده و بگذارید همان‌جا بمانند. اگر پیچ‌ها در داخل سوراخ‌های کارتن مقوایی شل بوده و امکان افتادن آن‌ها وجود دارد، می‌توانید از طرف دیگر مقوا مهره‌ها را به نوک پیچ‌ها ببندید. سپس با استفاده از ماژیک دستورالعمل سوار کردن مجدد قطعات را روی همان کارتن مقوایی یادداشت کنید.
طبیعی است که باید سوراخ‌های پیچ‌ها روی کارتن مقوایی باید با شیوه قرار گرفتن آن‌ها در خودرو یکسان باشد. در این صورت اگر یک مانیفولد اگزوز توسط یک پیچ کوتاه و یک پیچ بلند نگه داشته شده، باشد ترتیب و نوشته‌های روی کارتن به شما خواهد گفت که از کدام پیچ در هر سمت از چند راهی اگزوز استفاده کنید. به همین روش می‌توان پیچ‌‌های با قطر متفاوت، شیارهای متفاوت، اشکال متفاوت یا طرح‌های متفاوت را در کارتن مقوایی جاسازی کرده که می‌تواند کمک بزرگی به شما در قرار دادن این قطعات در سر جای اصلی خود بکند.
علاوه بر پیچ‌ها می‌توان از صفحات مقوایی برای نگه داشتن حلقه‌ها، چشمی‌های موتور، لوله‌ها، میل رابط سوپاپ، چرخک‌ها، شمع‌ها، لوله‌های وکیوم، لوله‌های مایع و غیره استفاده کرد. حتی می‌توانید یک کاربراتور را در یک کارتن مقوایی بزرگ جاسازی کرده و نکاتی را در مورد نحوه و مکان قرار دادن اجزا و اتصالات آن روی مقوا یادداشت کرد.
بسیار ساده اما مهم است که در زمان شروع به باز کردن قطعات و لوازم یدکی خودرو تکه‌های مجزای کافی از کارتن مقوایی در اختیار داشته باشید. بسیاری از قطعات خودرو به طور جمعی به راحتی روی یک قطعه کارتن مقوایی نصب کرد اما قطعاتی نیز وجود دارند که به مقواهایی در مقیاس بسیار بزرگ احتیاج دارند. با استفاده از یک پیچ گوشتی یا یک تیغ می‌توان به راحتی سوراخ هایی در کارتن ایجاد کرد اما باید مواظب باشید که دست خود را زخمی نکنید. می توانید از شکل ظاهری قطعات برای کشیدن شکل آن‌ها روی مقوا استفاده کنید بدین صورت که قطعه را روی مقوا قرار داده و ماژیک را در امتداد لبه های آن به حرکت درآورید تا نقش قطعه روی مقوا ترسیم شود. علاوه بر مقوا بهتر است یک عدد ماژیک اضافی نیز همراه داشته باشید. ممکن است بخواهید از ماژیک‌هایی در رنگ های مختلف استفاده کنید.
یک راه دیگر برای برچسب زدن و مشخص کردن پیچ‌های مربوط به لوازم یدکی و قطعات خودرو استفاده از سیم‌های الکتریکی برای بستن آن‌هاست. برای مثال می‌توان یک سیم زرد را دور پیچ بپیچانید و سیمی با همان رنگ را نیز در سوراخی که پیچ مربوط به آن است قرار داده و محکم ببندید. برای این کار می‌توان از بست‌های رنگی مختلف نیز استفاده کرد.

علامت گذاری قطعات خودرو هنگام جایگزین و سوار کردن لوازم یدکی به مکانیک کمک می‌کند.

همان‌طور که قبلا نیز گفته شد به نظر می‌رسد که نوشتن توضیحات روی چسب کاغذی و چسباندن آن به قطعات جدا شده دوام زیادی نخواهد داشت و شما را دچار دردسر خواهد کرد. این نوع چسب‌ها هم‌چنین روغن و گریس را به خود جذب کرده و رنگ و جوهر در آن‌ها به سرعت پخش می‌شود. خواندن توضیحاتی که روی یک چسب کاغذی نوشته‌اید مانند این است که بخواهید شماره تلفنی که روی جلد کبریت نوشته‌اید و به مدت چند ماه در جیب‌تان بوده است را بخوانید. چسباندن برچسب روش بسیار بهتری خواهد بود. این برچسب‌ها ارزان بوده و برای نوشتن نکات طراحی شده‌اند. اگر می‌خواهید یادداشت‌هایی که روی این برچسب‌های کاغذی نوشته‌اید عمر طولانی‌تری داشته باشند، بهتر است روی آن را با یک لایه چسب نواری شفاف بپوشانید اما هیچ‌وقت روی چسب نواری چیزی یادداشت نکنید.
یک روش جالب دیگر استفاده از قالب‌های حلبی پخت کیک است. می‌توانید این قالب‌های دست دوم را از سمساری محل به قیمت نازلی خریداری کنید و هر نوع پیچ یا مهره‌ای را در یک حفره از قالب قرار دهید. توضیحات لازم را نیز می‌توانید با استفاده از ماژیک در لبه‌ی حفره یادداشت کرده و بعد از اتمام کار و دوباره سوار کردن قطعات و لوازم یدکی نوشته‌های روی قالب را پاک کنید.
اگر از قطعاتی که از خودرو خارج کرده‌اید عکس دیجیتالی می‌گیرید به یاد داشته باشید که هرکدام را شماره گذاری کرده و در زیر آن‌ها توضیحات لازم را یادداشت کنید. سپس آن قطعه را روی کارتن مقوایی قرار داده و در کنار آن شماره عکسی که مربوط به این قطعه است را یادداشت کنید تا هنگام سوار کردن قطعه یا استفاده از آن به‌عنوان لوازم یدکی خودرویی دیگر به آن رجوع کنید.
صفحات مقوایی، بست‌ها و سیم‌های الکتریکی و برچسب‌های کاغذی همه ابزاری در دسترس و ساده برای برچسب زدن و مشخص کردن قطعات خودرو است که در زمان سوار کردن مجدد آن قطعات کمک زیادی به شما خواهند کرد. از آن‌جا که حافظه موقتی و محدود است به محض باز کردن و خارج کردن قطعه‌ای از خودرو خود هرکدام از آن‌ها را برچسب زده و علامت گذاری کنید. اگر این کار را به بعد از خارج کردن تمامی قطعات موکول کنید ممکن است نحوه درست و دقیق قرارگیری آنان در خودرو خود را فراموش کنید.
برچسب زدن و علامت گذاری هر قطعه به طور مجزا زمان بر بوده و کار پیاده کردن و باز کردن قطعات را طولانی خواهد کرد. به همین دلیل بسیاری از مکانیک‌های حرفه‌ای علاقه‌های به انجام این کار ندارند. ولی آن‌ها نیز روش‌های خاص خود را برای قرار دادن قطعات باز شده روی میز کار دارند که سوار کردن دوباره قطعات را برای آن‌ها آسان‌تر می‌کند. با این وجود افراد متخصص و حرفه‌ای قادرند لوازم یدکی جدید را به خوبی سرجای قطعات معیوب قبلی قرار داده بدون آن‌که زمان زیادی را صرف برچسب زدن و علامت گذاری قطعات کنند. اما در موارد بسیاری نیز دیده شده است که مکانیک‌ها در هنگام سوار کردن دوباره قطعات یا جایگزینی قطعات قدیمی و کهنه یا معیوب با لوازم یدکی نو دچار مشکل شده‌اند، زیرا هنگام خارج کردن و باز کردن قطعات اولیه آن‌ها را مشخص و علامت گذاری نکرده‌اند. اگر در هنگام باز کردن قطعات به آرامی و با حوصله آن‌ها را برچسب زده و علامت گذاری کنید بدون شک در هنگام سوار کردن مجدد سرعت عمل زیادی داشته و اتلاف وقت در مرحله باز کردن قطعات به بهترین نحو جبران خواهد شد و کار شما به سرعت پیش خواهد رفت.