وقتی که آرایش کردن دارید احتمالا مراجعه به یک آرایشگاه بهترین گزینه است. اما زمانی که مسئله بر سر اصلاح طرح لبخند باشد، دندانپزشک زیبایی این کار را می‌تواند برای شما انجام دهد. اصلاح طرح لبخند فرآیندی است که طی آن شکل و ظاهر لبخند بهبود می‌یابد و باعث می‌شود هنگام لبخند زدن جذاب‌تر باشید. اصلاح طرح لبخند می‌تواند ترکیبی از چند عمل زیبایی شامل روکش کردن دندان، ارتودنسی، پروتز دندان، کاشت دندان یا ایمپلنت، جراحی زیبایی لثه و سفید کردن دندان باشد.
مسلما شیوه‌ی عمل اصلاح طرح لبخند برای هر فرد متفاوت است. اصلاح طرح لبخند می‌تواند طیف گسترده‌ای از عمل‌های زیبایی از سفید کردن دندان تا اصلاح هماهنگی میان دندان، لثه و لب را بسته به وضعیت مراجعه کننده در برگیرد. بنابراین سوال اساسی این‌جاست که اصلاح طرح لبخند شامل چه عمل‌های زیبایی است؟
ترکیب عمل‌های اصلاح طرح لبخند بسته به شرایط دندان برای هر فرد متفاوت است. هم‌چنین این ترکیب می‌تواند بسته به ترجیح شخصی فرد مراجعه‌کننده انتخاب شود. برای مثال به منظور رفع مشکل دندان‌های نامرتب می‌توان از هر دو روش براکت ارتودنسی و روکش استفاده کرد. درحالی که روکش کردن به مراتب سریع‌تر انجام می‌شود، این عمل بیش‌تر جنبه زیبایی دارد. برای جایگزین کردن دندان‌های از دست رفته هم چند گزینه پیش‌رو دارید که شامل استفاده از دندان مصنوعی، ایمپلنت و بریج دندانی می‌شوند. یکی دیگر از روش‌ها جهت جذاب‌تر کردن لبخند سفید کردن دندان است. 
لبخند لثه‌ای یکی دیگر از مشکلاتی است که ممکن است ظاهر لبخند را بد جلوه دهد. این نوع لبخند وقتی رخ می دهد که هنگام لبخند زدن لثه بیش از حد نمایان می‌شود. برای رفع این مشکل از جراحی لیزر یا جراحی استاندارد لثه استفاده می‌شود. این نوع جراحی‌ها نسبت دندان به لثه هنگام لبخند زدن را اصلاح می‌کنند. 
طی چند سال اخیر زمان انجام عمل‌های زیبایی دندان به طرز چشم‌گیری کاهش کافته است. عمل‌هایی مانند روکش کردن و تاج گذاری دندان ظرف چند ساعت انجام می‌شود. بعضی از عمل‌ها مانند ارتودنسی شفاف هم به چند ماه زمان نیاز دارد تا نتیجه نهایی آن ظاهر شود. برخلاف سفید کردن دندان که موقت است، عمل‌هایی مانند کاشت دندان و روکش کردن دائمی هستند.
تعدادی از دندانپزشکان زیبایی برای رفع چین و چروک صورت به بیماران خود درمان‌های تزریقی مانند بوتاکس و فیلر پیشنهاد می‌کنند که البته دائمی نیستند.
در پایان، هزینه‌ی اصلاح طرح لبخند بسته به نوع و ترکیب عمل‌ها متفاوت است. بنابراین قبل از هر اقدامی با دندانپزشک زیبایی در رابطه با عمل‌های مورد نیاز خود مشاوره کنید و برآوردی از هزینه‌ی تقریبی آن داشته باشید. اکثر بیمه‌ها عمل‌های زیبایی را تحت پوشش قرار نمی‌دهند، مگر این‌که مشکلات زیبایی به وجود آمده بدلیل تصادف و یا بیماری باشد.

منبع : Qualitydental