یکی از پیشرفت‌های مهم علم چشم پزشکی درمان پیرچشمی برای بهبود خواندن است. جراحی لیزیک هم‌چنین برای افراد نزدیک بین، دوربین و آستیگمات و افرادی که به پیرچشمی مبتلا هستند برای بهبود خواندن موثر است. برای این منظور جراحی لیزیک با تکنیک مونو ویژن (روشی که در آن عیوب انکساری یک چشم را اصلاح و چشم دیگر را بدون عمل جراحی به صورت نزدیک بین نگه می‌دارند) انجام می‌شود. تنیجه تکنیک مونو ویژن این است که یک چشم برای دیدن اشیاء دور و چشم دیگر برای دیدن اشیاء نزیک ( مثلا خواندن کتاب) بدون نیاز به عینک استفاده می‌شود.
اگر قصد استفاده از این تکنیک لیزیک را دارید بهتر است ابتدا از لنزهای تک دید استفاده کنید و بعد از مطمئن شدن از سازگاری با آن به سراغ جراحی لیزیک مونو ویژن بروید.
راه حل دیگر جراحی لیزیک چند کانونی است. در این روش لیزیک سطح چشم توسط لیزر مانند لنز چندکانونی تغییر شکل داده می‌شود. روش لیزیک چند کانونی نیاز به عینک را تا حد قابل ملاحظه‌ای کاهش می‌دهد. یکی از عوارض جدی این روش تار بینی و هاله بینی است.
با این وجود کاشت قرینه بهترین روش موجود می‌باشد که کارآیی آن از لیزیک مونو ویژن و چند کانونی بیشتر است. در این روش یک حفره کوچک در مرکز قرینه ایجاد و سپس ایمپلنت قرنیه کار گذاشته می‌شود.
شرکت کامرا این لی در ماه آوریل سال 2015 برای اولین بار مجوز اف دی ای آمریکا را برای انجام کاشت قرنیه کسب کرد.
طبق گفته شرکت کارما دستگاه ساخته شده این شرکت می‌تواند دقت در کاشت قرنیه را افزایش دهد و نزدیک بینی را بدون لطمه زدن به قدرت دور بینی (که یکی از عوارض روش مونو ویژن است) بهبود ببخشد.
کاشت قرنیه برای آن دسته افرادی که قدرت دور بینی مناسب دارند و تنها پیرچشمی دارند مناسب است. هم‌چنین این جراحی می‌تواند برای آن‌هایی که بعد از جراحی لیزیک  نیاز به عمل اصلاحی چشم (دوربینی، نزدیک بینی، و آستیگما) دارند انجام شود.

منبع : Allaboutvision