تخریب ساختمان کار بسیار پردردسر و یکی از مراحل تجدید بنای یک ساختمان است. خراب کردن یک دیوار برای بیشتر شدن فضای هال آن طور که به نظر می‌رسد کار آسانی نیست. در این مواقع بهترین و عاقلانه‌ترین کار برداشتن یک چکش یا پتک سنگین و افتادن به جان دیوار نخواهد بود. تخریب ساختمان مقدار زیادی گرد و خاک تولید می‌کند و مقدار زیادی سنگ، چوب، آجر و دیگر مصالح ساختمانی به اطراف پرت خواهد شد. بر اساس جنس سازه‌ای که قصد تخریب آن را دارید باید از ابزار متفاوتی استفاده کنید. با این وجود برخلاف دیگر شغل‌ها مانند نجاری، در حوزه تخریب سازه‌ها به ابزار معدودی نیاز خواهید داشت. در ادامه به پنج ابزار، که در صورت تصمیم برای تخریب قسمتی از خانه‌ی خود به آن‌ها نیاز پیدا خواهید کرد اشاره می‌کنیم.

دیلم

تجربه نشان داده است که هیچ کار تخریبی را نمی‌توان بدون استفاده از یک دیلم محکم و بزرگ انجام داد، بنابراین دیلم اولین ابزار تخریبی است که به آن اشاره می‌کنیم. با اهرم کردن دیلم در یک جای مناسب می‌توان قطعات چوبی که به وسیله‌ی میخ محکم شده‌اند را از هم جدا کرد. هم‌چنین می‌توان از دیلم برای جدا کردن کاشی‌های قدیمی و پارکت چوبی کف ساختمان و بیرون کشیدن میخ‌هایی که محکم هستند استفاده کرد. این ابزار انواع و سایزهای مختلفی دارند. بهترین انتخاب یک دیلمS  شکل در سایز متوسط است که بین 46 تا 61 سانتی‌متر طول داشته باشد. چنین دیلمی می‌تواند در تخریب سازه‌های چوبی به شما کمک کند. می‌توانید از یک دیلم کوچک‌تر که سر پهنی داشته باشد نیز استفاده کنید. این نوع از دیلم سبک‌تر بوده و دوام بالایی دارد و به خاطر نوک پهن آن می‌تواند به فضاهای تنگ دسترسی داشته باشد. استفاده از یک دیلم قوی و یک چکش میخ‌کش با هم بسیار موثر خواهد بود. 

برای انجام عملیات تخریب سنگین و سخت به ابزاری مانند چکش و پتک احتیاج دارید.

چکش و پتک

اگر عملیات تخریب مشکلی را در پیش دارید، بدون شک در مواقعی به یک چکش بزرگ و محکم نیاز پیدا خواهید کرد. از یک چکش کوچک شروع کنید که می‌تواند کارهای تخریبی در مقیاس کوچک را به راحتی برای شما انجام دهد. از یک چکش میخ‌کش کوچک می‌توان برای بیرون کشیدن میخ‌های قدیمی یا کوبیدن سوراخ‌های کوچک زمانی که دنبال لوله‌های آب و گاز در دیوارها می‌گردید استفاده کرد. اگر این ابزار نتوانست نیاز شما را برآورده کند، بهتر است سراغ یک چکش بزرگ‌تر بروید که معمولا به آن‌ها پتک گفته می‌شود. این نوع چکش ساختاری شبیه چکش‌های معمولی دارد اما ته بزرگ آن برای تخریب قطعات بزرگ و سخت بسیار مناسب است. از این نوع چکش بزرگ نیز می‌توان برای کوبیدن و شکستن پایه‌های چوبی و حتی خرد کردن آجرهای محکم استفاده کنید.

اهرم بلند سر تخت

این نوع ابزار به نیزه شبیه است و وزن نسبتا سنگینی دارد. این نوع اهرم معمولا 180 سانتی‌متر طول و 8 کیلوگرم وزن دارد. جنس آن معمولا از فولاد آب دیده است و قدرت فراوانی دارد. یک طرف این اهرم دارای نوکی باریک و نوک دیگر آن پهن است. از نوک پهن آن می‌توانید برای درآوردن کاشی‌های محکم یا تخریب گل‌های رس استفاده کنید. اگر به یک لایه بتونی محکم برخورد کردید از نوک باریک آن استفاده کنید و ببینید که چطور این لایه محکم در برابر چشم‌های شما از هم پاشیده می‌شود. این اهرم برای تخریب‌های جزیی ساخته نشده است و به خاطر وزن سنگین آن بهتر است برای تخریب کف ساختمان به کار رود.

بدون شک مهم‌ترین ابزار در تخریب سازه‌ها تجهیزات ایمنی خواهد بود.

تجهیزات ایمنی

بدون شک مهم‌ترین ابزار در تخریب سازه‌ها تجهیزات ایمنی خواهد بود به طوری که انجام هر تخریبی بدون این تجهیزات خطرناک خواهد بود. استفاده از تجهیزات ایمنی در تخریب ساختمان ضروری است و اگر در استفاده از این تجهیزات سهل‌انگاری کنید، بهای سنگینی خواهید پرداخت. در حین انجام عملیات تخریب دستکش به دست داشته باشید. دستکش‌های مخصوص کارهای ساختمانی که کف دست آن‌ها از جنس محکمی باشد انتخاب خوبی خواهد بود و مانع از تاول زدن کف دست شود و در کل از دست شما محافظت خواهد کرد. هم‌چنین استفاده از یک جفت عینک محکم و شفاف الزامی خواهد بود. قطعات جدا شده از سازه در صورت برخورد با چشم‌های شما بسیار خطرناک بوده و ممکن است آسیب جدی به این عضو حیاتی برساند. باید عینکی بخرید که راحت باشد و بدون احساس ناراحتی بتوانید ساعت‌ها آن را روی چشمان‌تان تحمل کنید و به کارتان ادامه دهید. شاید فکر کنید اضافه کاری است اما استفاده از یک کلاه محکم یا هر ابزار دیگری که از سرتان محافظت کند ضروری خواهد بود. ممکن است فکر کنید که به کلاه نیاز ندارید اما هنگامی که قطعه‌ای چوبی پر از میخ یا یک تکه بتونی از ساختمان جدا شده و روی سر شما بیفتد به اهمیت کلاه پی خواهید برد. آخرین چیزی که باید تهیه کنید یک ماسک تنفسی مجهز همراه با تعدادی ماسک پنبه‌ای است. از ماسک‌های ساده پنبه‌ای می‌توان در مواقعی که گرد و خاک بسیار کمی در فضا وجود دارد استفاده کنید. اما هنگامی که با گرد و خاک شدید یا مواد شیمیایی و سمی مانند آزبست یا رنگ‌های مصنوعی مواجه شدید، استفاده از ماسک تنفسی از ورود این مواد سمی به ریه‌های حساس شما جلوگیری خواهد کرد.

پیچ گوشتی

تمام امور مربوط به تخریب سازه‌ها را نمی‌توان با اهرم و چکش انجام داد، زیرا با وجود لوله‌های گاز و آب و هم‌چنین سیم‌های برق در صورت استفاده از چکش‌ها و اهرم‌های قدرتمند به این تجهیزات آسیب خواهید زد. باز کردن کلید و پریزها اولین مرحله در تخریب هر دیواری است و نمی‌توان این قطعات را با استفاده از چکش باز کرد. هم‌چنین پیچ گوشتی ابزار خوبی است برای جدا کردن قطعات چوبی و تکه کاشی‌ها در صورتی که نخواهید تمام کف خانه را تخریب کنید. بهتر است از یک پیچ گوشتی بزرگ با نوک تخت استفاده کنید. البته سایزهای متوسط و کوچک‌تر این ابزار نیز کاربردهای خاص خود را خواهند داشت. با استفاده از چندین نوع پیچ گوشتی در انواع و سایزهای مختلف دچار سردرگمی نخواهید شد. می‌توانید از نوک پهن پیچ گوشتی مانند یک اهرم کوچک برای درآوردن قطعات ظریف استفاده کنید.

منبع : Howstuffworks