اگر رژیم غذایی گرفته‌اید و ورزش می‌کنید و اعداد روی ترازو کمتر و کمتر می‌شوند، احتمالا با خود می‌گویید «خیلی هم سخت نبود، دلیلی نداشت نگران باشم.» کم کردن 5% تا 10% اول وزن‌تان نسبتا ساده است. برای مثال اگر 90 کیلوگرم وزن دارید کم کردن 7 تا 10 کیلوگرم اول به نظرتان ساده می‌آید. اما وقتی به آن نقطه می‌رسید بدن‌تان خود را در حالت قحطی‌ قرار می‌دهد با ترشح هورمون‌هایی مثل گرلین و کم کردن ترشح هورمون‌های سیری مثل لپتین، اشتهای شما را بیشتر می‌کند. این باعث می‌شود شما گرسنه شوید و نتوانید از پاستا، نون و شیرینی بگذرید. از طرف دیگر، تغییر در هورمون‌های جنسی مثل استروژن و پروژسترون می‌تواند وزن کم کردن را حتی مشکل‌تر هم بکند. در این مطلب با سه مانع احتمالی کاهش وزن  و شگردهای غلبه بر آن‌ها آشنا می‌شوید. 


برخی روش‌های جلوگیری از بارداری

تحقیقات نشان می‌دهد هورمون پروژستین می‌تواند افزایش وزن را تشدید کند. محققین مطمئن نیستند دقیقا چرا این اتفاق می‌افتد اما یک نظریه این است که پروژستین شما را گرسنه می‌کند و در نتیجه بیشتر غذا می‌خورید. 

راه حل: بهتر است از روش‌های غیر هورمونی جلوگیری از بارداری مثل کاندوم و IUD استفاده کنید. می‌توانید از  قرص‌های قدیمی جلوگیری از بارداری که ترکیبی از هورمون‌‌های استروژن و پروژستین هستند نیز  استفاده کنید چون این نوع قرص‌ها برای کاهش وزن مشکلی ایجاد نمی‌کنند. اگر مشکلاتی مثل فشار خون دارید از مصرف این قرص‌ها خودداری کنید. 


با نزدیک شدن به دوره یائسگی علاوه بر تغییر خلق و خلق منتظر افزایش وزن هم باشید.

تغییرات هورمونی قبل از یائسگی

وقتی به یائسگی نزدیک می‌شوید، که ممکن است در اواخر دهه چهارم زندگی هم اتفاق بیافتد، فقط نباید با داغ شدن بدن و تغییر خلق و خو کنار بیایید، ممکن است اشتهای‌تان هم به شدت افزایش یابد. در این دوران میزان هورمون استروژن بالا و پایین می‌شود و با بالا رفتن آن میزان هورمون کورتیزول هم افزایش می‌یابد که به زیاد شدن اشتها منجر می‌شود.  البته داغ شدن بدن هم روی کیفیت خواب تاثیر می‌گذارد که روی کاهش وزن تاثیر منفی دارد. 

راه حل: می‌توانید با بیشتر ورزش کردن میزان ترشح هورمون‌های گرسنگی را کاهش دهید. تحقیقات نشان می‌دهد 45 دقیقه ورزش معمولی یا شدید می‌تواند علاقه شما به غذا را کاهش دهد. خواب کافی هم یک عامل کلیدی است. از آن‌جایی که بی‌خوابی میزان ترشح گرلین را افزایش و میزان ترشح لپتین را کاهش می‌دهد به افزایش اشتها منجر می‌شود. می‌توانید برای درمان بی‌خوابی در دوران پیش از یائسگی از داروی پیکنوژنول استفاده کنید. 


قبل از یائسگی به کنترل وزن فکر کنید زیرا بعد از یائسگی آب کردن چربی ها  سخت می شود.

پس از یائسه شدن آب کردن چربی‌های شکم سخت‌تر می‌شود

در دوران یائسگی و پس از آن بیشتر وزن اطراف شکم جمع می‌شود. از آن‌جایی که تخم‌دان‌ها دیگر هورمون استروژن تولید نمی‌کنند تنها جایی که این هورمون تولید می‌شود سلول‌های چربی اطراف شکم است. پس برای تولید هورمون استروژن، بدن به طور طبیعی اطراف شکم چربی جمع می‌کند. اما این چربی طبیعی به شدت مضر است. نه تنها کورتیزول و پروتئین‌های التهاب‌زایی به نام سیتوکین تولید می‌کند، بلکه باعث می‌شود بدن انسولین بیشتری تولید کند و این به افزایش اشتها و میزان ذخیره چربی در سلول‌های چربی منجر می‌شود و شکم‌تان چاق‌تر می‌شود. 

راه حل: اگر هورمون درمانی را در زمان درستی آغاز کنید می‌تواند به شما کمک کند. اگر وقتی علائم قبل از یائسگی را مشاهده می‌کنید سراغ هورمون درمانی بروید می‌توانید از تجمع چربی اطراف شکم‌تان جلوگیری کنید. اما اگر پس از یائسه شدن این کار را انجام دهید برای جلوگیری از جمع شدن چربی‌های شکمی دیگر دیر شده است. اگر نمی‌توانید هورمون درمانی کنید یا ترجیح می‌دهید این کار را انجام ندهید یک رژیم غذایی پر پروتئین و کم گلیسمیک بگیرید. تقریبا 30٪ رژیم غذایی‌تان باید پروتئین و بقیه‌ی آن غذاهای کم گلیسمیک باشد. بیشتر غذاهایی مثل سبزیجات بدون نشاسته، آجیل و برخی‌ میوه‌ها که قند خون را افزایش نمی‌دهند میل کنید. بهتر است هر وعده را با خوردن سبزیجات و پروتئین شروع کنید و غذاهای نشاسته‌دار را آخر میل کنید. به این شکل میزان قند خون و انسولین بدن تا حد زیادی کاهش می‌یابد.


منبع : Prevention