براساس سندی که سازمان جهانی بهداشت در تاریخ 5 فروردین 1395 منتشر کرد، طب سوزنی دیگر برای درمان کمردرد توصیه نمی‌شود. 

پس از بررسی مدارک علمی مشخص شد که طب سوزنی برای کسانی که مشکل کمردرد و  سیاتیک دارند بیش از یک دل‌خوش‌کنک نیست. در این سند ذکر شده که تا به امروز آزمایشات علمی زیادی برای تایید اثر مفید طب سوزنی انجام شده است اما «هنوز مدارک قانع کننده‌ای برای تایید اثر درمانی طب سوزنی به دست نیامده است.» 

از هر 10 نفر 1 نفر کمردرد دارد و این مشکل از  آن‌جایی که میزان کارایی افراد را تا حد زیادی کاهش می‌دهد هزینه‌های زیادی برای دولت‌ها به همراه دارد. در سال 2009 پیشنهاد می‌شد که پزشکان و فراهم کنندگان مراقبت‌های پزشکی «یک دوره‌ی 10 جلسه‌ای و 12 هفته‌ای طب سوزنی برای بیمارانی که از کمردرد و سیاتیک رنج می‌برند در نظر بگیرند.»

اما در سند جدید که در مورد سیاتیک و کمردرد است مشخصا ذکر شده «برای درمان کمردرد، یا کمردرد ناشی از سیاتیک طب سوزنی تجویز نکنید.»

متاسفانه مدارک قانع کننده‌ای مبنی بر تاثیر درمانی طب سوزنی وجود ندارد و به همین دلیل طب سوزنی دیگر برای درمان کمردرد و سیاتیک تجویز نمی‌شود. این به این دلیل است که مدرکی وجود ندارد که ثابت کند تاثیر طب سوزنی چیزی بیش از تاثیر تلقین است. رهنمود‌های قبلی سازمان جهانی بهداشت برای کمردرد براساس مدارک معتبر نبودند. بدتر این‌که بسیاری از پزشکان از این روش استفاده کرده و نتایج، معتبر نبودن این مدارک را ثابت کرده‌اند. این‌که حالا سازمان جهانی بهداشت خود را با این مدارک هماهنگ کرده است جای امیدواری دارد.


ورزش و جلسات مشاوره درمانی بیشتر از طب سوزنی به تسکین کمردرد کمک می کند.

پس از بررسی تحقیقات متعدد که شامل 30  فرایند درمانی با استفاده از طب سوزنی بودند، محققین متوجه شدند که طب سوزنی ممکن است موثر باشد اما تاثیر آن چیزی بیش از تاثیر تلقین نیست. مقایسه استفاده از طب سوزنی با مراقبت‌های معمولی نشان می‌دهد که طب سوزنی در تسکین درد کمر و بهبود کیفیت زندگی بیماران در کوتاه مدت موثر است، اما در دراز مدت نشانه‌های بهبود پایدار دیده نمی‌شود. 

آن‌ها هم‌چنین بر تاثیر  ورزش مناسب برای درمان کمردرد و سیاتیک تاکید داشتند. جلسات مشاوره روانی و ماساژ نیز در کنار ورزش می‌تواند به درمان کمردرد کمک کند. 

در این سند هم‌چنین ذکر شده که پاراستامول دیگر اولین درمان دارویی نیست و نباید به‌تنهایی استفاده شود. به‌جای آن داروهای غیر استرویدی ضد التهاب مثل آسپرین و ایبوپروفن پیشنهاد شده‌اند. کدئین و دیگر مسکن‌ها برای دردهای شدید و فقط در صورتی که دیگر داروهای ضد التهاب موثر واقع نشوند پیشنهاد می‌شوند. انواع روش‌های برق‌درمانی مثل فراوا درمانی در لیست روش‌های درمانی قرار دارند که باید از  آن‌ها دوری کنید. 

دکتر مایک کامینگز، مدیر جامعه‌ی طب سوزنی انگلیس می‌گوید «به نظر من طب سوزنی روش مفیدی است که باید تا‌ جایی که می‌توانیم از آن استفاده کنیم و از این سند کاملا نا‌امید شده‌ام.» به عقیده‌ی او روش ارزیابی تحقیقات درست نبوده. «این تصمیم بیشتر در راستای مبارزه با پزشکان حقه‌باز گرفته شده. تمام روش‌های فیزیوتراپی این مشکل را دارند و از آن‌جایی که در این روش‌های درمانی باید بیماران را لمس کنید، پزشکان حقه‌باز در این حوزه فعال هستند.»


منبع : Theguardian