حس لذت و شادمانی از یوگا برای مبتدیان به همان اندازه افراد حرفه‌ای و باتجربه است. با این تفاوت که افراد تاره وارد در یوگا با موانع و چالش‌های آزاردهنده بی‌‌شماری مواجه هستند. یکی از این چالش‌ها یادگیری اسم‌های بلند و دشوار حرکات یوگا است. اغلب این کلمات یوگا برگرفته از زبان سانسکریت است. برای مثال کلمه پاسچی موتان آسانا به معنی کشش کامل پشت است. یک مشکل دیگر در یوگا این است که یادگیری بسیاری از حرکاتیوگا به چیزی بیش از یک توضیح ساده نیاز دارد. در یک کلام دلگرمی اولین چیزی است که تازه واردها در یوگا به آن نیاز دارند.
یکی از اصلی‌ترین چالش‌ها برای تازه کاران یوگا تمرینات خانگی است. تنوع تمرینات یوگا آن‌قدر زیاد است که نمی‌توان تمام آن‌ها را یاد گرفت. چالش بزرگ‌تر این است که زمان تمرین یوگا در خانه تازه کارها نمی‌دانند که حرکات را درست انجام می‌دهند یا نه.
چالش دیگر حفظ باور به اثر بخشی یوگا است. یوگاا زمانی اثر بخش است که با ایمان قلبی همراه باشد. اغلب تازه کارها به اثر بخشی یوگا باور دارند و این مسئله به آن‌ها کمک می‌کند تا از تردید و ناامیدی اولیه بگذرند. البته به مرور زمان و کسب تجربه این باور متزلزل به ایمان قوی تبدیل خواهد شد. این بدان معنی است که حتی اگر پیروی از مربی یوگا به مراتب راحت‌تر باشد، افراد باید تمرینات یوگا را خودشان یاد بگیرند. در این‌ مطلب چند توصیه برای کسب نهایت لذت و رضایت از یوگا را خواهید خواند. 

دفتر یادداشت روزانه تهیه کنید

هر کلاس یوگا پر از نکات ریز است که می‌تواند بسیار مهم باشد و در بینش ما تغییر زیادی ایجاد کند. اما این نکات زیاد یوگا ممکن است از یاد بروند پس بهتر است آن‌ها در دفتر یادداشت خود بنویسید. می‌توانید از دفتر یادداشت برای نوشتن احساس خود هنگام انجام یوگا استفاده کنید. هم‌چنین هر نکته یا جزئیات مهمی که ممکن است فراموش کنید را یادداشت کنید. از طرز انجام حرکاتی که در حال آموختن هستید یادداشت‌برداری کنید. در ضمن کلمات دشواری که دوست دارید به خاطر بسپارید را نیز در دفتر یاداشت بنویسید.

خلاق باشید

برای کشیدن سریع حرکات یوگا می‌توانید از برچسب و شکل‌های ساده بهره بگیرید. از پیکان و علامت‌های دیگر برای نشان دادن طرز انجام حرکت یوگا استفاده کنید. هم‌چنین می‌توانید با کشیدن مجموعه‌ای از شکل‌های کوچک طرز انجام حرکت یوگا را رسم کنید. البته اگر دسترسی به اینترنت دارید، می‌توانید فیلم آموزشی حرکات یوگا را دانلود کنید اما در این صورت لذت کشیدن تصاویر را از دست خواهید داد.

مکان مشخصی را در خانه برای تمرین کردن یوگا و لوازم ورزشی مورد نظر در نظر بگیرید.

در خانه فضایی را برای انجام تمرینات یوگا اختصاص دهید

مکان مشخصی را در خانه برای تمرین کردن یوگا در نظر بگیرید. با این کار هر روز راحت‌تر می‌توانید تمرینات خود را شروع کنید. وسایل تمرین یوگا را نزدیک به هم قرار دهید تا نیاز نداشته باشید برای پیدا کردن آن‌ها مدام به این طرف و آن طرف بروید. برای خاص کردن محل تمرین یوگا می‌توانید از پوسترهای انگیزشی و یا هر چیزی که حس خوبی به شما می‌دهد استفاده کنید.

برنامه مشخصی برای تمرین داشته باشید

داشتن برنامه‌ی تمرین یوگا می‌تواند در پیشرفت شما نقش مهمی داشته باشد. در برنامه‌ی خود زمان و نوع حرکت یوگا را برای هر جلسه مشخص کنید. سپس به اضافه کردن جزئیات از قبیل ترتیب و روش انجام حرکات یوگا بپردازید. می‌توانید از مربی خود برای تهیه‌ی برنامه کمک بگیرید.

از تشک چسبنده یوگا استفاده کنید

افراد مبتدی بهتر است از تشک چسبنده برای انجام حرکات یوگا استفاده کنند. این نوع تشک یوگا به سطح زمین می‌چسبد و از امنیت بالایی برخوردار است. اگر در خرید تشک چسبنده تردید دارید، بهتر است از شخصی که از این نوع تشک‌ها استفاده می‌کند پرس و جو کنید و یا در صورت امکان آن را قرض بگیرید. به محض استفاده از تشک‌ها چسبنده احتمالا فرصت را از دست نخواهید داد و یکی از آن را سفارش خواهید داد.

بین انجام حرکات یوگا و ریلکسیشن تعادل ایجاد کنید

شاید اکثر کلاس‌های یوگا بر تمرینات آسانا (تمرین‌های اصلی یوگا) تمرکز دارند. بعضی از مربی‌های یوگا نیز کلا از آموزش حرکات ریلکسشن (تمدد اعصاب)  و مدیتیشن صرف نظر می‌کنند. اما از این حرکات غافل نباشید. ریلکسیشن حس خوبی به شما می‌دهد و اضطراب را دور می‌کند.
هدف بسیاری از افراد در تمرینات یوگا آرامش فکری است. با این حال افرادی هم هستند که تنها جنبه سلامت فیزیکی یوگا را درنظر دارند و از فواید آرامش روحی آن بی خبرند. تمرکز بر یک جنبه کافی نیست و باید تعادلی میان بعد روحی و جسمی یوگا ایجاد کرد.

ویدئوهای آموزشی یوگا و فایل‌های صوتی نیز برای تمرینات ریلکسیشن و مدیتیشن مفید هستند.

قفسه‌ای کوچک برای نگهداری کتاب‌ها و سی دی‌های یوگا درست کنید

ویدئوهای آموزشی یوگا منابعی ارزشمند هستند. آن‌ها می‌توانند انواع حرکت یوگا را با جزئیات نشان دهند. فایل‌های صوتی نیز برای تمرینات ریلکسیشن و مدیتیشن مفید هستند. هم‌چنین قفسه‌ای کوچک شامل چند کتاب مرتبط با یوگا می‌تواند منبعی ارزشمندی از اطلاعات مفید باشد. البته ایجاد این فقسه کتاب فرآیندی تدریجی است و نمی‌توان یک روزه با خرید چند کتاب آن را درست کرد.

سعی کنید کلمات سانسکریت را تلفظ کنید

سانسکریت زبانی قدیمی و حاوی کلمات تکنیکی و تاریخی بسیاری است. ساختار زبان سانسکریت بسیار قاعده‌مند است و زمانی که مباحث ابتدایی تلفظ را یاد بگیرید، دیگر در بیان کلمات یوگا دچار مشکل نمی‌شوید. اکثر کلمات سانسکریت با حرف بی‌صدا شروع و با حرف صدا‌دار خاتمه می‌یابند. هم‌چنین تمام حروف سانسکریت تلفظی ثابت دارند بنابراین زمانی که تلفظ حروف را یاد بگیرید می‌توانید هر کلمه را به راحتی بیان کنید.

بعد از انجام هر حرکت تنفسی داشته باشید

تمرینات تنفسی یوگا روشی کارآمد برای مدیریت استرس است. این تمرین‌های یوگا عصبانیت و اضطراب را نابود می‌کنند. به همین علت تمرینات تنفسی یوگا را به طور منظم در برنامه‌ی خود بگنجانید. چشمان خود را در حین انجام تمرین ببندید و تعداد تنفس را بشمارید. بعد از پنج دقیق تمرین حس آرامش و نشاط ذهنی را در خود خواهید یافت. برای جلوگیری از فراموشی انجام این تمرینات یوگا در یک یا دو جای خانه یادداشت قرار دهید. تمرینات تنفسی را می‌توانید دو بار در روز انجام دهید. بهترین زمان انجام تمرینات تنفسی بعد‌از‌ظهر است.

تلاش بیش از حد برای انجام یک حرکت یوگا می‌تواند شما را به سرعت ناامید کند.

اجازه دهید تمرین‌ها کار خودشان را انجام دهند

گاها در حین انجام یک حرکت یوگا به فکر این می‌افتید که باید حرکت را به شکل دیگری انجام دهید و یا اصلا تلاش کافی را برای انجام حرکت ندارید. به یاد داشته باشید که تلاش بیش از حد برای انجام یک حرکت می‌تواند شما را به سرعت ناامید کند. پس بگذارید تمرینات یوگا کار خودشان را انجام دهند.

به موقع بخوابید، نه زود و نه دیر

برای سحر خیز بودن و انجام تمرینات صبحگاهی یوگا باید خواب منظم و به موقعی داشته باشید. زمانی که دست از عادت شب زنده‌داری بردارید و در زمان مناسب بخوابید، انرژی فوق‌العاده‌ای را در هنگام انجام تمرینات یوگا حس خواهید کرد. البته این کار به چند ماه زمان نیاز دارد. به محض سازگاری با زمان مناسب خوابیدن تغییر را در خود احساس خواهید کرد.

افکار منفی را دور بریزید

احتمالا در ذهن خود افکاری که به شما می‌گویند «تو برای یوگا ساخته نشدی و یا اصلا یوگا به چه دردی می‌خورد» مواجه شده‌اید. در ابتدای هر کاری این امری عادی است که فرد دچار شک و تردید باشد. اما اگر این شک و تردیدها باعث سردرگمی و منفی‌گرا شدن شوند باید حتما جلوی آن را بگیرید. به اثر بخشی تمرینات یوگا ایمان داشته باشید و خود را وقف آن کنید.

منبع : Care2