جراحی چشم می‌تواند برای سگ‌ها و دیگر حیوانات خانگی نیز مورد استفاده قرار گیرد. سه نوع جراحی چشم وجود دارد که بسته به وخامت اوضاع حیوانات خانگی یکی از آن‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. جراحی چشم برای سگ‌ها عمدتا جهت درمان آب مروارید و آب سیاه انجام می‌شود. 
تا به حال 300,000 مورد جراحی چشم برای حیوانات خانگی مانند سگ صورت گرفته است. درصد موفقیت جراحی چشم بالای 90 درصد است. بیشتر سگ‌های مسن و یا مبتلا به دیابت که آب مروارید و یا آب سیاه دارند، مناسب جراحی چشم هستند. این جراحی کاملا ایمن بوده و هیچ‌گونه عارضه جانبی برای حیوانات خانگی ندارد. بعد از انجام جراحی حیوانات خانگی کاملا قدرت بینایی خود را به دست می‌آورد و دیگر مدام به این طرف و آن طرف نمی‌خورد.
به طور کلی بعضی از نژادهای سگ بیشتر مستعد ابتلا به آب سیاه اولیه هستند. نژادهای امریکن کوکر اسپانیل، باست هوند، سیبرین هاسکی، شار پی و راسل بیشترین احتمال برای ابتلا به آب سیاه اولیه را دارند.
آب سیاه اولیه ابتدا در یک چشم تشکیل می‌شود و به تدریج چشم دیگر را درگیر می‌کند. علت ایجاد آب سیاه افزایش شدید فشار مایع زجاجیه (مایع دورن چشمی) است. از طرف دیگر آب سیاه ثانویه  به علت بیماری‌هایی مانند جداشدگی (پارگی) شبکیه و سرطان چشم ایجاد می‌شود. در صورت عدم درمان، آب سیاه باعث کوری تدریجی می‌شود.
در جراحی چشم، متخصص در دامپزشکی با دستگاه لیزر سلول‌هایی را که باعث تولید مایع زجاجیه می‌شوند از بین می‎برد. متاسفانه درصد کمی از دامپزشکان توانایی انجام این گونه جراحی را برای حیوانات خانگی دارند. پس از انجام جراحی چشم به منظور کنترل تولید مایع آب سیاه، سگ می‌بایست تحت مراقبت‌های ویژه قرار بگیرد.
در اکثر موارد آب مروارید ارثی است. البته دیابت، التهاب و ضربه به چشم هم می‌توانند باعث ایجاد آب مروارید شود. یکی دیگر از علل بروز آب مروارید رژیم غذایی ناسالم است. هم‌چنین در بعضی موارد عفونت‌های چشمی و بیماری‌های واگیردار می‌توانند باعث ایجاد آب مروارید شوند.
هزینه‌ی جراحی چشم بالا است اما بازگشت قدرت بینایی حیوانات خانگی به مراتب با ارزش‌تر می‌باشد. در آخر، جراحی چشم عوارض جانبی جدی برای حیوانات خانگی ندارد و درصد موفقیت بالایی دارد.