در اکثر خانه‌ها سیم و کابل‌ پس از نصب سال‌ها به همان صورت به حال خود رها می‌شوند. تمام آن سیم و کابل‌ برق و HDMI  که سیستم‌ و وسایل سرگرمی را به هم متصل می‌کنند، به ندرت دست‌کاری می‌شوند. اگر سیم و کابل‌ با دقت در پشت میز کار شما جمع شده باشد نیز به همان صورت در جای خود باقی می‌مانند.

اما اگر سیم و کابل‌ هر روز مورد استفاده قرار می‌گیرند مثل سیم و کابل‌ شارژر تلفن همراه و لپ تاپ هر روز جابه جا می‌شوند، پیچ می‌خورند، کشیده می‌‌شوند، خم می‌شوند و دیر یا زود از بین می‌روند.

اگر سیم و کابل‌ در حال از بین رفتن و و زخمی شدن هستند، می‌توانید با چند ترفند فوری جلوی آن را بگیرید.


چسب برق

یکی از ترفند‌های ارزان برای جلوگیری از زخمی شدن سیم و کابل‌ استفاده از مقداری چسب برق است. البته با این روش کار زیبایی از آب در نمی‌آید و آن چنان هم مطمئن نیست. البته همان طور که گفتیم قیمت نوار چسب برق بسیار ناچیز است و مجبور نیستید پول زیادی خرج کنید.

نوار چسب را چند دور روی قسمتی از سیم و کابل‌ که زخمی شده بپیچید و بعد آن را به دو سمت آن نقطه ادامه دهید. نوار چسب برق قسمت زخمی را ثابت نگه می‌دارد و از باز و بسته شدن آن جلوگیری می‌کند در نتیجه از رسیدن آسیب بیشتر به آن قسمت از سیم و کابل‌ ممانعت می‌شود. البته نباید انتظار داشته باشید مدت زیادی دوام بیاورد.


شرینک حرارتی

راه حل دیگر که دوام بیشتری هم دارد شرینک حرارتی است. هزینه‌ی این روش بیشتر است و اگر دو سر سیم و کابل‌ از قطر خود سیم و کابل‌ خیلی بزرگ‌تر باشند ممکن است شرینک حرارتی بر روی آن جواب ندهد. شرینک حرارتی در اندازه‌های مختلف موجود است و قیمت‌ آن هم متنوع است.

وقتی شرینک حرارتی با اندازه‌ی مناسب سیم و کابل‌ زخمی خود پیدا کردید، آن را از یک سر سیم و کابل‌ وارد کنید و روی قسمت زخمی بکشید. سپس با استفاده از یک تفنگ حرارتی یا یک سشوار آن را حرارت بدهید.  حرارت باعث می‌شود لوله‌ی پلاستیکی شرینک شده و سیم و کابل‌ را محکم بگیرد و در نتیجه نقطه‌ی آسیب دیده ثابت شده و تقویت شود.


یک راه حل ساده و آسان برای جلوگیری از پیشرفت پارگی سیم و کابل استفاده از فنر خودکار فشاری است.

استفاده از فنر خودکار فشاری

یک راه حل ساده و آسان استفاده از فنر خودکار فشاری است. فنر خودکار را خارج کنید و بعد آن را بکشید و دور سیم و کابل‌ بپیچید.

مشکل این‌جا است که این فنرها به ویژه وقتی باز می‌شوند زیاد محکم نبوده و سیم و کابل‌ را از آسیب دیدگی بیشتر محافظت نمی‌کنند. بهتر است یک فنر بر روی نقطه‌ی آسیب دیده قرار دهید و بعد آن را شرینک حرارتی کنید. با ترکیب این دو روش بدون این‌که متحمل هزینه‌ی اضافی شوید، استحکام سیم و کابل‌ دو چندان می‌شود.


محافظ کابل

سیم و کابل‌ زخمی و آسیب‌دیده بسیار آزار‌دهنده هستند اما محصولاتی ساخته و به بازار عرضه شده‌اند که می‌توانید با استفاده از آن‌ها از زخمی شدن و پارگی سیم و کابل‌ جلوگیری کنید. این وسایل در اصل برای جلوگیری از آسیب دیدگی سیم و کابل‌ طراحی شده‌اند. اما اگر سر سیم و کابل‌ که بدون شک آسیب پذیرترین قسمت آن است، شروع به پاره شدن کرده باشد می‌توانید از این وسایل برای جلوگیری از پیشرفت آن استفاده کنید. یکی از مارک‌های معروف TUDIA Klips است. یکی از این Klipsها را بردارید بر روی سیم و کابل‌ نصب کرده و آن را به قسمت سر سیم و کابل‌ بکشید بعد آن را قفل کنید تا در جای خود محکم قرار بگیرد.


شاید وقت تعویض کابل رسیده باشد

اگر شارژ لپ تاپ‌تان اخیرا قطع و وصل می‌شود، به‌جای این‌که یک شارژر نو بخرید یکی از روش‌هایی را که گفتیم امتحان کنید چون هزینه‌ی آن در برابر یک شارژر هیچ است. اما اگر کابل micro USB یا سیم و کابل‌ مشابه آن آسیب دید، بهترین کار این است که آن را عوض کنید چون قیمت بالایی ندارند.


منبع : Cnet