فرقی نمی‌کند برای اولین بارداری را تجربه می‌کنید یا فرزند سوم خود را باردار هستید، متخصص زنان و زایمان احتمالا درباره رژیم غذایی، چرا باید ورزش کنید و چه آزمایش‌هایی لازم دارید با شما صحبت کرده است. درواقع مدت معاینه پزشکی بسیار کوتاه است بنابراین برخی موارد از طرف متخصص زنان و زایمان نادیده می‌ماند. در این‌ مطلب به نکاتی اشاره می‌کنیم که در بارداری سالم و آمادگی برای زایمان به شما کمک می‌کند.

متخصص زنان و زایمان کارمند شما است

زمانی که یک متخصص زنان و زایمان را انتخاب می‌کنید، در واقع شخصی را برای ارائه‌ی اطلاعات و خدماتی مشابه یک پیمانکار ساخت و ساز یا مربی خصوصی استخدام می‌کنید. البته اطلاعات مبتنی بر شواهد بوده، خدمات بسیار خوب است و هزینه‌ی زیادی هم دارد. اما به یاد داشته باشید نهایتا این شما هستید که مسئول بارداری و زایمان خودتان هستید و باید یک متخصص زنان و زایمان انتخاب کنید. بارداری به نوعی شغل شما محسوب می‌شود، باید اطلاعات کسب کنید و این متخصص زنان و زایمان است که باید شما را راهنمایی کند.

تنها به یک دوره تاخیر در قاعدگی اکتفا نکنید

قبل از هرگونه عجله‌ برای ملاقات با متخصص زنان و زایمان یک ابزار تست حاملگی مانند بیبی چک بخرید و استفاده کنید، سپس سراغ متخصص زنان و زایمان رفته و درباره نتیجه آن مشورت کنید و سن جنین خود را تخمین بزنید.

بارداری یک اتفاق معمولی است

احتمالا وقتی باردار می‌شوید اولین باری است که در زندگی به خاطر یک اتفاق کاملا عادی به پزشک یا متخصص زنان و زایمان مراجعه می‌کنید. هر چند بارداری اغلب به عنوان یک رویداد پزشکی یا شرایط سختی تلقی می‌شود که برای مدیریت آن نیاز به مداخله دیگران دارید، به یاد داشته باشید که بدن شما به طور منحصر به فردی برای بارداری خلق شده است.

متخصص زنان و زایمان در تشخیص و کشف ناهنجاری‌ها تخصص دارد و نگاه متفاوتتی به بارداری دارند.

شما به یک متخصص مامایی احتیاج دارید

بیش از 90 درصد زنان متخصص زنان و زایمان را به عنوان پزشک خود انتخاب می‌کنند اما برای افرادی که سالم هستند و عارضه خاصی ندارند، متخصص مامایی انتخاب بهتری است. مراقبت‌های مامایی برای گذراندن یک بارداری عادی و روند فیزیکی سالم در اکثر زنان کافی می‌باشد. از سوی دیگر متخصص زنان و زایمان در واقع مناسب بیماران در معرض خطراست و برای رفع مشکلات بارداری، آزمایشات غربال‌گری و تشخیص طبی انجام می‌دهند. تخصص آن‌ها تشخیص و کشف ناهنجاری‌ها بوده و نگاه متفاوت‌تری به بارداری دارند.

فقط به دو مرتبه سونوگرافی نیاز دارید

دیدن نوزادتان شما را هیجان‌زده و خیال‌تان را  راحت می‌کند. در طول بارداری به دو مرتبه سونوگرافی نیاز خواهید داشت. اول اسکن زجاجی گردن است که معمولا بین 11  و 12 هفتگی به همراه یک آزمایش خون انجام می‌شود. این اسکن عوارض ژنتیکی مانند سندرم داون را نشان می‌دهد و تاریخ دقیق زایمان را مشخص می‌کند و دومین سونوگرافی بین 18 و 21 هفتگی صورت می‌گیرد که آناتومی جنین را نشان می‌دهد.

همیشه به سونوگرافی‌ اتکا نکنید

از آن‌جا که ممکن است در سونوگرافی 20 درصد احتمال خطا وجود دارد، پزشکان از متر و دست برای تخمین زدن وزن نوزاد استفاده می‌کنند. سونوگرافی در سه ماه اول نسبت به سه ماه آخر از دقت بیشتری برخوردار است. شما می‌توانید در سه ماهه اول تصویر روشنی از اندازه‌ی جنین داشته باشید، اما لزوما به اندازه جنین هنگام تولد هیچ ارتباطی ندارد.
علاوه بر آن، تنها راه اندازه‌گیری مایع آمنیوتی، سونوگرافی سه بعدی است و در عین حال اگر بند ناف یا دست نوزاد در تصویر مشخص باشد، می‌تواند در صحت آن خطا به وجود آورد. اگر متخصص زنان و زایمان نگران باشد آزمایشات دیگری جهت تعیین اقدامات بعدی وجود دارد.

غربال‌گری DNA قبل از تولد به‌عنوان تست غیرتهاجمی برای یافتن ناهنجاری‌های کروموزومی توسط متخصص زنان و زایمان به کار می‌رود.

هیچ لزومی به آگاهی از جنسیت جنین وجود ندارد

غربال‌گری DNA قبل از تولد به‌عنوان تست غیرتهاجمی برای یافتن ناهنجاری‌های کروموزومی به کار می‌رود. اگرچه می‌توانید زودتر از جنسیت جنین مطلع شوید، اما هیچ تعریف پزشکی برای آزمایش وجود ندارد و نباید صرفا به خاطر کنجکاوی شما انجام شود. اگر تصمیم به انجام آزمایش دارید، باید قبل از آن آماده باشید چون یک فن‌آوری جدید بوده و ممکن است نتایج آن غیرطبیعی باشد که بعدا به حالت عادی باز می‌گردد.

برنامه زایمان شما یک قرارداد نیست

داشتن یک برنامه زایمان موردی ایده آل است چون آمادگی شما را نشان می‌دهد و این‌که چه امکاناتی برای نوع زایمان انتخابی خود دارید.
با این حال نکات نامعلومی وجود دارد مثلا از زمان شروع درد زایمان اطلاع ندارید، وضعیت زایمان چگونه خواهد بود و آیا نوزاد تحمل فشار زایمان را خواهد داشت. به‌جای ایجاد قوانین سخت و سریع  و انتظار برای پیش‌برد زایمان طبق برنامه، ایده‌های خوب و راحت داشته باشید و انعطاف پذیر باشید.

گذشتن تاریخ زایمان به معنای تاخیر آن نیست

ممکن است برخی زنان و متخصصان زنان و زایمان برای زنانی که از هفته 40 حاملگی گذشته‌اند، روش سزارین  را انتخاب کنند اما تاریخ زایمان یک تاریخ حدسی و تخمینی است. در واقع تنها 5 درصد از مادران در تاریخ مقرر زایمان می‌کنند.
حاملگی 42‌ هفته‌ای تاخیر در زایمان محسوب می‌شود اما تقریبا  در 90% موارد، در مدت 2 هفته دردهای انقباضی خود به خود شروع می‌شود. با گذشت 40 هفته از دوران بارداری، توقف فعالیت جفت می‌تواند نگران کننده باشد. البته این حالت بسیار نادر است و متخصص زنان و زایمان به  وسیله‌ی ابزار مربوطه سلامتی جنین شما را بررسی می‌کند. می‌توان ضربان قلب جنین را روی یک نمایشگر به مادر نشان داد و یک سونوگرافی انجام داد و با ارائه اطلاعات جسمی و حیاتی سلامتی جنین را بررسی می‌کنیم.

منبع : Foxnews