تصمیم برای بارداری می‌تواند هیجان‌انگیز باشد، اما اگر یک ماه بگذرد و بارداری رخ ندهد می‌تواند ترسناک و استرس‌زا شود. اول از همه، بهتر است بدانید که برای زوج‌های جوان معمولا 4 تا 6 ماه طول می‌کشد تا به نتیجه برسند و در کل، 85 تا 90 درصد زوجین پس از یک سال موفق می‌شوند. اما کسانی که بیماری‌هایی مثل کیست تخمدان و اندموتروز دارند یا کسانی که در ناحیه‌ی شکم جراحی انجام داده‌اند، بهتر است از یک متخصص زنان و زایمان برای بارداری کمک بگیرند. 

البته اگر جز این افراد نیستید، می‌توانید برای بالا بردن شانس بارداری قبل از این که از متخصص زنان و زایمان وقت بگیرید، موارد زیر را امتحان کنید. 


استفاده از چرب‌کننده‌هایی که به اسپرم آسیب نمی‌زنند

هنگام انتخاب چرب‌کننده، حتما برچسب روی آن را مطالعه کنید که حاوی مواد شیمیایی که به اسپرم آسیب می‌زنند نباشد. می‌توانید به‌جای چرب‌کننده از روغن‌های گیاهی هم استفاده کنید. 


مکمل میواینوزیتول

مطالعات نشان می‌دهد برای کسانی که کیست تخمدان دارند و منظم تخمک تولید نمی‌کنند، مصرف مکمل میواینوزیتول می‌تواند مفید باشد. این مکمل حساسیت بدن به انسولین را بالا می‌برد و برای کسانی که مشکل تولید تخمک دارند مفید است. هم‌چنین می‌توانید به‌جای مصرف مکمل، گریپ فروت یا لوبیا سفید را در رژیم غذایی خود لحاظ کنید. 


متخصص زنان و زایمان معتقد است که مصرف روزانه 8 میلی‌گرم روی هم می‌تواند در بارداری موثر باشد.

ویتامین B6 و روی

ویتامین‌ها و مواد معدنی نقشی اساسی در حفظ سلامت و هم‌چنین بارداری دارند. ویتامین B6 باعث می‌شود چرخه‌ی قاعدگی منظم شود. خانم‌ها باید روزانه 100 میلی‌گرم از این ویتامین را مصرف کنند. هم‌چنین مصرف روزانه 8 میلی‌گرم روی هم می‌تواند در بارداری موثر باشد. اکثر خانم‌ها به‌خاطر مصرف داروهای جلوگیری با کمبود روی مواجه هستند. در نتیجه با مصرف بیشتر این ماده‌ی معدنی به سلامت بدن کمک می‌کنید و شانس بارداری را بالا می‌برید. 


طب سوزنی

اگر برای باردار شدن مشکل دارید، می‌توانید برای بهتر کردن جریان خون داخل رحم و تخمدان‌ها و تحریک کردن سیستم سمپاتیک و پاراسمپاتیک، برای شش ماه طب سوزنی را امتحان کنید. هم‌چنین طب سوزنی کمک می‌کند ترشح هورمون‌ها در بدن منظم شود و شانس بارداری بالا رود. 


داشتن هفته‌ای چند بار رابطه‌ جنسی

اکثر زوجین در خصوص این‌که هفته‌ای چند بار باید رابطه‌ی جنسی داشته باشند دچار سردرگمی هستند. اما این مسئله به این پیچیدگی هم نیست و داشتن هفته‌ای سه یا چهار بار رابطه‌ی جنسی کافی خواهد بود. زمان رابطه‌ی جنسی در بالا بردن شانس بارداری تاثیری ندارد و زمان‌بندی کردن این مسئله فقط به ایجاد اضطراب منجر می‌شود. 


بیشتر آب نوشیدن

نوشیدن آب کافی در بارداری نقشی اساسی دارد، چون باعث می‌شود بدن از مواد سمی پاک شود و محیط گردن رحم برای پذیرش اسپرم آماده شود. کمبود آب هم‌چنین به کاهش انرژی بدن و تغییر خلق و خوی منجر می‌شود. 


در خصوص رژیم غذایی خود برای بارداری با یک متخصص تغذیه و متخصص زنان و زایمان صحبت کنید.

تغییر رژیم غذایی

رژیم غذایی می‌تواند در بارداری نقشی موثر داشته باشد. رژیم گرفتن برای مدت طولانی، کمبود وزن، مقاومت در برابر انسولین، قاعدگی نامنظم و کیست تخمدان همه احتمال باردار شدن را کاهش می‌دهند. بهتر است در خصوص رژیم غذایی خود با یک متخصص تغذیه صحبت کنید. او می‌تواند به شما بگوید رژیم غذایی و سلامت متابولیک بدن‌تان تا چه حد روی بارداری‌تان موثر است. 


کنترل دمای بدن و استفاده از کیت پیشبینی تخمک‌گذاری

کنترل دمای بدن می‌تواند به شما کمک کند متوجه شوید چه روزهایی برای باردار شدن بهتر است. هم‌چنین استفاده از کیت پیشبینی تخمک‌گذاری هم می‌تواند مناسب باشد. این کیت به شما نشان می‌دهد چه زمانی بدن افزایش هورمون دارد و آماده تخمک‌گذاری است. 


داشتن خواب کافی

شاید داشتن خواب کافی در این دوره و زمانه کمی سخت باشد، اما اگر می‌خواهید باردار شوید باید خواب کافی داشته باشید. سلامت بدن در شانس بارداری و عملکرد دستگاه تولید مثل اهمیت زیادی دارد. 


تناسب اندام

همه می‌دانیم که داشتن وزنی ایده‌ال و ورزش برای سلامت بدن مفید است. اما لاغر بودن یا چاق بودن می‌تواند روی شانس بارداری تاثیر منفی داشته باشد. 


منبع : Fitpregnancy