دلایل اصلی رویگرداندن هنرجویان از آموزش موسیقی
عدهی زیادی از نوجوانان به نوازندگی علاقه دارند و با تشویق والدین خود سعی میکنند در کلاسهای آموزش موسیقی شرکت کرده و ساز مورد علاقهی خود را یاد بگیرند. آنها با شور و شوق یک ساز میخرند و کلاس خود را شروع میکنند اما بسیاری از این نوجوانان یک یا دو سال بعد خسته شده و آن را رها میکنند.
دلایل عمدهی دست کشیدن نوجوانان از آموزش موسیقی از نظر هنرجویان و والدینشان عبارتند از:
- هنرجو در زمینهی موسیقی استعداد ندارد یا حداقل این طور فکر میکند.
- هنرجو چنان درگیر فعالیتهای دیگر است که وقتی برای موسیقی ندارد.
- هنرجو از تمرین کردن بیزار است.
- هنرجو معلم موسیقی خود را دوست ندارد.
اما دلایل اصلی روی گرداندن هنرجویان از موسیقی اغلب فراتر از درک خود آنها است و این وظیفهی دست اندرکاران آموزش موسیقی و والدین است که «لحظات جادویی» برای هنرجو ایجاد کنند تا به ویژه در سالهای اول با شور و علاقه به آموزش موسیقی ادامه دهد و در این راه به موفقیت برسد.
در اینجا دلایلی را که هنرجویان از موسیقی فاصله میگیرند بیان کرده و پیشنهادهایی را برای مقابله با آنها مطرح میکنیم:
والدین برای موسیقی به اندازهی دروس مدرسه اهمیت قائل نیستند
حقیقت تلخ این است که آموزش موسیقی از جایگاهی که باید برخودار نیست و ریاضی و زبان و دروس دیگر مدرسه مهمتر از آن تلقی میشوند. اما والدین نباید چنین رویکردی به آموزش موسیقی داشته باشند. آیا والدین به این راحتی اجازه میدهند که فرزندشان ترک تحصیل کند؟ مسلما این طور نیست. ولی اگر این فرصت به نوجوانان داده شود از همین فردا دیگر به مدرسه نخواهند رفت. پس چون تحصیل از نظر والدین شوخی بردار نیست حتی فکر ترک تحصیل هم به ذهن فرزندانشان خطور نمیکند. اما در حق آموزش موسیقی بسیار اجحاف میشود. والدین نسبت به آن بیتفاوت هستند بنابراین فرزندانشان به راحتی آن را کنار میگذارند.
هنرجویان نمیدانند چطور میتوانند پیشرفت کنند
بدون وجود ابزار مناسب و عادات تمرین برای پیشرفت، هنرجویان پس از مدتی سرخورده شده و آن را ترک میکنند و این وظیفهی دستاندرکاران آموزش موسیقی و والدین است که به هنرجویان در زمینهی یادگیری کمک کرده به طوری که بتوانند مستقل عمل کنند. مدرسین موسیقی باید به هنرجویان بیاموزند چرا، چگونه، کجا و چه موقع تمرین کنند و والدین نیز باید در جریان پیشرفت فرزندان خود باشند تا بتوانند به بهترین نحو در خانه به آنها کمک کنند.
والدین و خود هنرجویان فکر میکنند که در زمینه موسیقی استعدادی ندارند
برخی از بچهها در همان ابتدای آموزش موسیقی شروع به پیشرفت میکنند اما به هر حال در مسیر پیشرفت به موانعی بر میخورند که باید با سخت کوشی بر آنها غلبه کنند. بیشتر بچهها در ابتدای دورههای آموزش موسیقی پیشرفت چندانی ندارند. نوازندگی هنری است که اگر با تمرین اصولی همراه باشد هر کودکی میتواند آن را فرا بگیرد و در آن موفق شود. اگر هنرجو بداند چگونه باید تمرین کند و همچنین به اهمیت تمرین منظم واقف باشد، پیشرفت او حتمی است. بسیاری از والدین که میگویند فرزندشان در زمینهی موسیقی استعداد ندارد اشتباه میکنند. واقعیت این است که این هنرجو استاد خوبی نداشته و در خانه هم آن طور که باید مورد حمایت قرار نگرفته است.
خرابی آلت موسیقی
اگر ساز ایرادی داشته و خراب باشد تاثیر بسیار بدی روی پیشرفت هنرجو و آموزش موسیقی میگذارد. در برخی از موارد هنرجو متوجه این ایراد جزئی نمیشود و فکر میکند ایراد در خود او است و این به سرخوردگی و ناامیدی او دامن میزند. هنرجویان و والدین باید با اصول نگهداری از ساز آشنایی داشته باشند و در صورت نیاز ایرادها و ناکوکی آن را بر طرف کنند.
اساتید موسیقی فرصت کافی برای اجرا به هنرجویان نمیدهند
در آموزش موسیقی بهترین راه ایجاد انگیزه در هنرجویان دادن فرصت اجرا به آنها است. حیف نیست هفتهها با هنرجو کار کنیم و پس از رسیدن به آمادگیهای لازم فرصت اجرای یک قطعه موسیقی جلوی جمع را به او ندهیم؟ هنرجو چون ثمرهی کار خود را برداشت نکرده از آن دلسرد میشود و پس از مدتی موسیقی را کنار میگذارد. دست اندرکاران آموزش موسیقی باید هر شش هفته یک بار فرصت اجرا به هنرجویان خود بدهند چون باعث میشود هنرجویان خود را درگیر کار کرده و با جدیت بیشتری تمرین کنند. والدین میتوانند در این مورد نقش موثری داشته باشند. باید هر چند وقت یک بار یک مهمانی کوچک بدهند و از فرزند خود بخواهند یک قطعهی موسیقی را برای مهمانان اجرا کنند.
قطعههای موسیقی که برای تمرین انتخاب میشود جذاب نیست
در آموزش موسیقی علاقه حرف اول را میزند. والدین حتما باید قطعههایی را برای تمرین انتخاب کنند که مورد علاقهی فرزندشان باشد. ملودیهای جذاب و مورد علاقهی هنرجو را میتوان از اینترنت دانلود کرد یا آنها را از فروشگاه خرید. استادان موسیقی هم باید به این موضوع توجه نشان دهند و قطعاتی را با هنرجویان خود کار کنند که برای آنها لذت بخش باشد.
فعالیتهای دیگر مانع از تمرین موسیقی میشود
امروزه والدین فرزندان خود را در کلاسهای نقاشی، شنا، کاراته و بسیاری دیگر از کلاسها ثبت نام میکنند و این برنامهها آنقدر فشرده میشوند که دیگر جایی برای تمرین موسیقی باقی نمیماند. والدین باید به این موضوع واقف باشند که موسیقی هم مانند ورزش تاثیرات مثبت اجتماعی و روانی بسیاری را برای فرزندشان دارد و آموزش موسیقی را هم به همان اندازه جدی بگیرند و طوری برنامه ریزی کند که فرزندشان روزی حداقل 10 دقیقه موسیقی تمرین کند.
آموزش موسیقی هم مانند هر فعالیت دیگری پستی و بلندیهای خاص خود را دارد. باید گاهی اوقات به هنرجو یادآوری کنید که تمرین را فراموش نکند اما زیاد نباید به او فشار بیاورید و همین طور نباید او را کاملا به حال خود رها کنید. لازم است هر چند وقت یک بار به او فرصت استراحت بدهید و گاهی هم با دادن قول خرید چیزی که به آن علاقه دارد او را به تمرین تشویق کنید. هر کودکی قلق خاص خود را دارد. در هر صورت نباید فراموش کنیم که آموزش موسیقی برای همهی کودکان لازم است و همگی آنها توانایی یادگیری و پیشرفت در آن را دارند. بدون شک فرزندان در سالهای آینده که تبدیل به یک نوازندهی موفق شدند از والدین خود بهخاطر این که اجازه ندادند موسیقی را کنار بگذارند تشکر خواهند کرد.
منبع : Musicparentsguide