رایج‌ترین سوالات خانم‌هایی که مشکل نازایی دارند، معمولا مربوط به داروهای بارداری است. داروهای بارداری بسیار موثر بوده و به‌عنوان اولین روش درمانی برای زنان با هدف درمان نازایی تجویز می‌شود. زنان بسیاری برای باردار شدن و ادامه بارداری با اطمینان خاطر و بدون نیاز به روش‌های پیشرفته‌تر مانند لقاح آزمایشگاهی از قرص استفاده می‌کنند. 
اگر سیستم جنسی فردی تنها به یک تلنگر احتیاج داشته باشد، داروهای درمان نازایی گزینه خوبی خواهد بود.
سه روش برای تاثیر بیشتر درمان نازایی وجود دارد که در این‌جا به آن‌ها اشاره می‌کنیم:
  • داروهای بارداری در ایجاد یک «فشار اضافی» برای رشد فولیکولی و تخمک‌گذاری کمک می‌کنند. به طور مثال کلومید یک قرص بارداری است که میزان هورمون محرک فولیکول یا همان FSH و در نهایت تخمک‌گذاری را افزایش می‌دهد.
  • تزریق گنادوتروپین مستقیما تخمدان را تحریک می‌کند. این دارو زمانی تجویز می‌شود که بدن به کلومید پاسخ ندهد.
  • داروهای درمان نازایی هم‌چنین به بهبود و تعادل هورمونی و افزایش احتمال لانه‌گزینی جنین و داشتن بارداری سالم کمک می‌کند.

داروهای بارداری برای تخمک‌گذاری

این داروها معمولا برای یکی از علل اصلی نازایی یعنی اختلال در تخمک‌گذاری تجویز می‌شوند و به بهینه‌سازی محیط تخمدان و تنظیم چرخه تخمک‌گذاری و افزایش آن کمک می‌کند.
اگر دچار مشکلات تخمک‌گذاری هستید، ممکن است پزشک یا متخصص زنان و زایمان بخواهد با قرص‌های بارداری و به صورت کنترل شده  تخمدان را تحریک کند. این عمل باعث رهاسازی چندین تخمک توسط تخمدان است و اغلب به همراه  تلقیح داخل رحمی یا لقاح مصنوعی انجام می‌شود.

تجویز میزان صحیح دارو برای بارداری توسط پزشک یا متخصص زنان و زایمان بسیار مهم است.

میزان صحیح مصرف دارو

تجویز میزان صحیح دارو توسط پزشک یا متخصص زنان و زایمان بسیار مهم است. میزان کم دارو به واکنش‌های غیرارادی منجر می‌شود و میزان بیش از حد دارو می‌تواند باعث یک بیماری بالقوه جدی به نام تحریک تخمدان شود. با تحریک تخمدان‌ها، اندازه آن‌ها افزایش یافته و پر از مایع می‌شوند. سپس مایع با تخمک‌گذاری رها شده و می‌تواند عوارض جدی‌تری داشته باشد.
امروزه بسیاری از متخصصان نازایی قبل از اقدام به درمان‌های پیشرفته‌تر نظیر IVF، مصرف حداقل چند دوره قرص بارداری را توصیه می‌کنند. اگر این داروهای بارداری تاثیر نداشته باشد باید از روش‌های استفاده کنید که فرد شانس بیشتری برای بارداری داشته باشد.

خطرات درمان‌های نازایی

این روش‌های درمان نازایی مانند سایر داروها می‌توانند عوارض جانبی ایجاد کنند. همان‌طور که قبل‌تر اشاره شد میزان زیاد دارو به عوارضی چون OHSS منجر می‌شود. هم‌چنین داروهای نازایی احتمال چندقلوزایی  را افزایش می‌دهد. بارداری با جنین دوقلو، سه قلو یا بیشتر نوزاد را در معرض تولد زودرس قرار داده و سلامتی مادر را نیز به خطر می‌اندازد.
به راحتی با متخصص نازایی خود صحبت کنید و درباره‌ی میزان بی‌خطر بودن و تاثیرات مثبت درمان نازایی سوال بپرسید وهم‌چنان که مراقب سلامتی خود هستید،  از توصیه‌های پزشک یا متخصص زنان و زایمان نیز پیروی کنید.

درمان‌های نازایی و بارداری

در صورت هرگونه تلاش ناموفق برای بارداری باید به یک متخصص زنان و زایمان مراجعه کنید تا نوع درمان نازایی برای شما معین گردد. شاید تنها استفاده از قرص‌های بارداری برای شما کافی باشد.

منبع : Attainfertility