‌هیچ چیز مثل خوردن تنقلات ناسالم نمی‌تواند رژیم غذایی شما را خراب کند. با این‌ که می‌دانید تا یک ساعت دیگر شام خواهید خورد شکم‌تان حرف خودش را می‌زند و شیرینی‌هایی که  دارید را می‌خواهد. اما لازم نیست در برابر هوس‌های ناسالم‌تان احساس ناتوانی کنید. با استفاده از این تاکتیک‌های عجیب و خلاقانه می‌توانید هیولای شیرینی‌خوار درون‌تان را رام کنید. 


نوشیدنی‌های سالم بنوشید

موکا با خامه مقدار زیادی کالری وارد بدن‌تان می‌کند اما نوشیدنی‌های دیگری هم وجود دارند که باعث می‌شوند احساس سیری کنید و شما را چاق هم نمی‌کنند. انتخاب‌های ما:

آب: تشنگی خیلی وقت‌ها خود را به شکل گرسنگی نشان می‌دهد، پس یک لیوان آب می‌تواند هوس‌های شما را از بین ببرد.

چای سبز: به کم کردن اشتها و سوختن چربی کمک می‌کند.

چای سیاه: مطالعه‌ای که در American College of Nutrition انجام شده نشان می‌دهد چای سیاه برای 2.5 ساعت قند خون را 10% کاهش می‌دهد و این باعث می‌شود احساس سیری کنید و گرسنه نشوید. 


دست‌تان را مشت کنید

خیلی از مردم وقتی هوس چیزی می‌کنند یا گرسنه می‌شوند اضطراب به سراغ‌شان می‌آید. بهتر است این اضطراب را از طریق ماهیچه‌ها از بدن خارج کنید. در مطالعه‌ای که نتایج آن در Journal of Consumer Research به چاپ رسید مشخص شد کسانی که برای کنترل هوس‌های غذایی عضلات خود را سفت می‌کنند بهتر می‌توانند کنترل انتخاب‌ها و هوس‌های خود را به دست بگیرند. محققین می‌گویند احتمالا این به این دلیل است که ما به صورت ناخودآگاه عضلات سفت را به اراده و عزم ربط می‌دهیم. 


صحبت کردن با افراد آشنا و حامی موجب کاهش اضطراب و افزایش هورمون سیری می شود.

به یکی از دوستان یا مادرتان تلفن بزنید

طبق نتایج مطالعاتی که در دانشگاه ویسکانسین انجام شد، شنیدن صدایی آشنا و حامی، مغز  را به ترشح هورمون اکسی توسین تحریک می‌کند. این هورمون با اضطراب مبارزه و خلق و خو را بهتر می‌کند و با کاهش اضطراب به افزایش هورمون سیری، لپتین، منجر می‌شود. 


بازی کنید

محققان استانفورد کشف کرده‌اند که بازی‌های کامپیوتری قسمت مربوط به جایزه‌ی مغز را فعال می‌کند، قسمتی از مغز که معمولا با هیجان ناشی از غذا فعال می‌شود. می‌توانید به جای این که تنقلات ناسالم میل کنید یک دست قارچ خور بازی کنید و کاهش وزن هم داشته باشید. 

راه دیگر این است که یک بازی فکری مثل جدول یا اوتلو انجام دهید. اگر مغزتان درگیر حل کردن معماهای بازی باشد دیگر روی گرسنگی تمرکز نمی‌کند. 


اراده‌ی خود را هدر ندهید

طبق نتایج مطالعاتی که در دانشگاه Western Reserve  انجام شد اراده‌ی شما در آخر روز از وقتی بیدار می‌شوید کمتر است و این ممکن است میزان کنترل شما روی انتخاب‌های غذایی را کاهش دهد. سعی کنید از موقعیت‌هایی که اراده‌ی شما را مصرف می‌کنند دوری کنید. به تصمیماتی که می‌گیرید عمل کنید، غذاهای سالم انتخاب کنید، از انجام کارهای استرس‌‌زا دوری کنید و برای انجام کارها امروز و فردا نکنید. به این شکل می‌توانید اراده‌ی خود را برای وقتی که واقعا به آن نیاز دارید نگه‌دارید؛ مثل وقتی که به یک تکه‌ی بزرگ چیزکیک خیره شده‌اید. 


یک ویدئوی خنده‌دار تماشا کنید

این یک کلیشه است که با خندیدن بیش از اخم کردن کالری می‌سوزانید اما کاملا درست است. دانشمندان برزیلی می‌گویند با خندیدن و آزاد کردن هورمون شادی، سروتونین، اشتها کاهش می‌یابد. سعی کنید بیشتر از ته دل بخندید. شاد باشید و وزن‌تان را کاهش دهید، چه چیزی از این بهتر؟


محققان دریافتند که مهربانی تاثیر زیادی روی رژیم غذایی افراد دارد.

مهربان باشید

بخشی از مغز که مسئول کنترل احساسات است می‌تواند تاثیر زیادی روی رژیم غذایی داشته باشد. با یکی از دوستان، اعضای خانواده یا همکاران بحث‌تان شده؟ سعی کنید با نوشتن یک نامه مشکلات را حل کنید. طبق مطالعاتی که نتایج آن در Journal of Obesity  به چاپ رسید، بخشیدن به افراد کمک می‌کند آگاهی خود را افزایش و اضطراب را کاهش دهند. در چنین شرایطی احتمال تسلیم شدن به هوس‌های ناسالم غذایی کمتر است.

یک تاکتیک دیگر برای از بین بردن هوس‌ها با مهربانی کردن این است که به همسایه‌تان کمک کنید کیسه‌های خریدش را حمل کند، از توانایی‌های همکارتان تعریف کنید یا این‌ که برای انجام کاری داوطلب شوید. تحقیقات نشان می‌دهد استفاده از تاکتیک محبت کردن احتمال خوردن از روی احساس را کاهش می‌دهد. در واقع فقط فکر کردن به انجام یک کار خوب باعث می‌شود هورمون‌های شادی، سروتونین و دوپامین، در مغز ترشح شوند.


فعالیت کنید

یک باور غلط: ورزش کردن انسان را گرسنه می‌کند. در واقع کاملا برعکس است. طبق نتایج تحقیقات دانشگاه Loughborough، دویدن تولید پپتید YY، هورمون کاهش اشتها را افزایش و تولید گرلین، هورمون افزایش اشتها را کاهش می‌دهد. این مطالعه هم‌چنین نشان می‌دهد انجام ورز‌ش‌های قدرتی تولید گرلین را تا 25٪ کاهش می‌دهد و ساختن عضله سوخت و ساز بدن را بیشتر می‌کند. 

طرفدار دویدن نیستید؟ یوگا کار کنید. دانشمندان در مرکز تحقیقات سرطان Fred Hutchinson کشف کرده‌اند کسانی که یوگا کار می‌کنند اشتهای کمتر و کنترل بیشتری روی رژیم غذایی خود دارند. 


سر کار فعالیت بدنی داشته باشید

طبق نتایج تحقیقاتی که در دانشگاه ماساچوست انجام شده، هرچه بیشتر بنشینید بیشتر گرسنه خواهید شد. در واقع محققان در دانشگاه میزوری دریافتند که هر یک روز بدون فعالیت، قند خون را 26% افزایش می‌دهد که این می‌تواند باعث شود بیشتر احساس گرسنگی کنید و دل‌تان تنقلات ناسالم بخواهد. برای این که سر کار فعالیت داشته باشید از این نکات ساده کمک بگیرید:

  • روی کامپیوتر خود ساعت بگذارید. ممکن است به سادگی در کار غرق شوید و حواس‌تان به چیزهای دیگر نباشد. اما کامپیوتر علاوه بر کارهای دیگر می‌تواند به شما یاد‌آوری کند که وقت بلند شدن است، حتی اگر فقط یک لیوان آب بنوشید. 
  • با قسمت‌های دیگر شرکت کار دارید؟ بهتر است به جای این که تلفن را بردارید و به آن‌ها زنگ بزنید از جای خود بلند شوید و به دفترشان بروید. شاید به این شکل کارتان را هم سریع‌تر انجام دادند. 
  • اگر مسائل کاری ذهن‌تان را مشغول کرده‌اند از شرکت خارج شوید و نفسی تازه کنید یا به یکی از همکاران سر بزنید. وقتی بر می‌گردید کمتر احساس فشار می‌کنید و وقتی اضطراب‌تان کاهش یابد احتمال این که پرخوری کنید کمتر است.


رایحه ای مانند یاسمن گرسنگی را کم و موجب کاهش اضطراب و افزایش انرژی می شود.

به جای خوردن بو کنید

رایحه‌ها می‌توانند تاثیر زیادی روی مغز و شکم‌تان بگذارند. تحقیقات نشان می‌دهد شمع‌هایی که رایحه‌ی نعنا فلفلی، موز، سیب سبز یا وانیل دارند باعث می‌شوند مغزتان فکر کند غذا خورده‌اید. طبق نتایج تحقیقاتی که در Regulatory Peptides به چاپ رسید مشخص شد بو کردن شکلات تلخ به جای خوردن آن می‌تواند در کاهش هورمون گرسنگی موثرتر باشد. 

بوی گل‌ها را بیشتر دوست دارید؟ یاسمن را امتحان کنید. طبق نتایج تحقیقاتی، رایحه‌ی یاسمن می‌تواند گرسنگی را از بین ببرد، اضطراب را کاهش و انرژی را افزایش دهد. 


از نور آفتاب استفاده کنید

اضطراب باعث می‌شود بدن هورمون کورتیزول ترشح کند؛ هورمونی که بدن را در برابر لپتین، هورمون سیری، مقاوم می‌کند. تحقیقات نشان می‌دهد نور خورشید می‌تواند اضطراب را کاهش دهد. می‌توانید برای 10 دقیقه زیر نور خورشید بایستید و خود را به سادگی آرام کنید و وقتی آرامش دارید راحت‌تر می‌توانید بر هوس‌های خود غلبه کنید. 


رسمی لباس بپوشید

تحقیقاتی که در دانشگاه ایندیانا انجام شد نشان می‌دهد پوشیدن لباس‌های رسمی باعث می‌شود بیشتر احساس تسلط، مفید بودن و اعتماد به نفس داشته باشید. با اعتماد به نفس بالا پیروی کردن از رژیم غذایی هم آسان‌تر می‌شود. 


منبع : Prevention