بچه‌دار نشدن یکی از بدترین مشکلاتی است که هر زوجی ممکن است در زندگی با آن مواجه باشد. داستان‌ها و افسانه‌های زیادی درباره این موضوع وجود دارد که بر استرس زوجین و پیچیدگی‌های درمان نازایی می‌افزاید.
از هر شخصی درباره بایدها و نبایدهای درمان نازایی توصیه می‌شنوید. شاید آشنایان و بستگان نیت خوبی داشته باشند اما با جملاتی مانند «یکی از دوستانم سال‌ها تلاش کرد و بعد از یک رژیم غذایی ماکروبیوتیکی یا رژیم برای عمر طولانی برای تعطیلات به جایی گرمسیری رفت و بعد باردار شد» آشنا هستید.
در این‌جا سعی داریم با بررسی 10 افسانه و داستان عامیانه و واقعیت‌های مربوط به درمان نازایی شما را از سردرگمی نجات دهیم.

تصور نادرست

همیشه یک دلیل مشخص برای نازایی زوج‌ها وجود دارد.

طبیعتا باید علت مشخصی وجود داشته باشد اما در خصوص یک سوم زوجین پس از تحقیقات پزشکی بسیار دلیل جسمی مشخصی برای نازایی از جمله انسداد لوله‌های فالوپ یا اسپرم ضعیف مشاهده نمی‌شود.

«نازایی با علل ناشناخته» به خصوص می‌تواند ناامیدکننده باشد. هر چند اکثر افراد با چنین شرایطی بچه‌دار می‌شوند، ممکن است به کمک نیاز داشته باشند. کسانی که در نهایت تحت درمان IVF قرار می‌گیرند، ممکن است در فرایند درمان نازایی دلیل نازایی را پیدا کنند. 

تصور درست

کم وزنی یا اضافه وزن باعث نازایی می‌شود.

یکی از محققان دانشگاه علوم و تکنولوژی نروژ درباره‌ی تاثیرات ورزش و وزن بر نازایی می‌گوید «کاهش باروری در زنان چاق بیشتر مشاهده می‌شود و کاهش وزن ناشی از فعالیت‌های بدنی و تغذیه مناسب احتمال باروری و در نتیجه بارداری را افزایش می‌دهد.»

داشتن وزن کم می‌تواند علتی برای نازایی باشد. در زنان چاق یا لاغر تخمک‌گذاری به طورمنظم صورت نمی‌گیرد و این مشکل به نازایی منجر می‌شود. در موارد شدیدتر اگر اصلا تخمک‌گذاری اتفاق نیفتد، به طور قطع فرآیند لقاح طبیعی غیرممکن خواهد بود و برای درمان نازایی باید به روش‌های آزمایشگاهی متوصل شد.

مطالعات اخیر نشان می‌دهد که مولتی ویتامین‌‌ها تاثیر بسزایی در بارداری و درمان نازایی دارند.

تصور نادرست

حتی افراد با سوء تغذیه هم بچه‌دار می‌شوند پس نوع رژیم غذایی هیچ اهمیتی ندارد.

همیشه داشتن یک رژیم غذایی متعادل به همراه مصرف زیاد میوه و سبزیجات سالم‌ترین روش برای زندگی و رسیدن به شرایط ایده‌الی است که شما به مدت طولانی برای باردار شدن در انتظار آن بوده‌اید. 
مطالعات اخیر نشان می‌دهد که مولتی ویتامین‌‌ها تاثیر بسزایی در بارداری و درمان نازایی دارند. اگرچه تعداد زنان در این تحقیق کم بودند اما بدانید که مصرف مکمل‌ها هیچ آسیبی به شما نمی‌رساند. مکملی انتخاب کنید که برای مصرف قبل از بارداری تولید شده، این مکمل میزان ویتامین A را کاهش می‌دهد و در این شرایط شما باردار می‌شوید. به خاطر داشته باشید مصرف بیش از حد مولتی ویتامین شما را از داشتن یک رژیم غذایی مناسب بی‌نیاز نمی‌کند.
هنگامی که تصمیم به بچه دار شدن دارید، بهتر است از مصرف بیش از حد الکل و کافئین خودداری کنید چرا که هردو با نازایی مرتبط هستند و تاثیر آن بر زنان و مردان برابر است. البته هر از گاهی نوشیدن قهوه اسپرسو باعث نازایی نمی‌شود. اما باید برای افزایش احتمال بارداری از مصرف آن‌ها پرهیز کنید.

تصور نادرست

اگر یک فرزند داشته باشید برای داشتن فرزند بیشتر هیچ مشکلی ندارید.

مشکل «نازایی ثانویه» بسیار رایج است (یک پنجم زوج‌ها برای بارداری دوم یا بیشتر مشکل دارند). بسیاری از افراد تصور می‌کنند که اگر کشس یک فرزند دارد حتما می‌تواند برای بار دوم باردار شود. 
اگر چنین مشکلی دارید، باید بدانید که دلایل بسیاری برای این مسئله وجود دارد. احتمالا سن شما بالاتر رفته و میزان باروری کمتر می‌شود. به این صورت که دفعه قبل شانس بارداری از امروز بیشتر بوده است‌ (شما احتمالا نازا نیستید اما شانس بارداری در هر ماه به طور نسبی کم‌تر می‌شود)، یا از آخرین باری که اقدام به بچه دار شدن کرده‌اید وارد شرایطی شده‌اید که مانع از بارداری شما می‌گردد.
مانند بارداری اول‌تان، بعد از یک سال تلاش برای بارداری باید با پزشک عمومی خود مشورت کنید ( اگر سن شما بالاتر از 35 سال است زودتر اقدام کنید).

پژوهشگران معتقدند ورزش منظم برای درمان نازایی بسیاری از زنان سودمند خواهد بود.

تصوری که به شرایط افراد بستگی دارد

با کاهش ورزش و فعالیت باردار می‌شوید.

اگر مشتاق دیدن خط نازک آبی ‌رنگ تست بارداری هستید، قطعا نباید نیست که روی مبل بنشینید و انتظار بکشید. 
پژوهشگران معتقدند ورزش منظم برای درمان نازایی بسیاری از زنان سودمند خواهد بود. فعالیت بدنی تاثیرات مفید بسیاری بر سیستم هورمونی و سلامت عمومی بدن دارد که عامل افزایش احتمال باروری هستند.
در عین حال پزشکان هشدار می‌دهند زنانی که ورزش‌های سنگین و شدید انجام می‌دهند دچار کاهش باروری می‌شوند. به خصوص اگر انرژی دریافتی محدود باشد و یا فشار روحی زیادی بر آن‌ها وارد می‌شود. قاعدگی‌های نامنظم، خیلی کوتاه و خیلی طولانی می‌تواند نشانه‌ای از نازایی در این زنان باشد.
اگر برنامه‌ی ورزشی‌تان ‌ پیوسته، پرشدت و جلسات آن طولانی باشد و شما در تلاش برای باردار شدن باشید، پیشنهاد می‌کنیم به عادت‌های تغذیه‌ای و استراحت خود توجه ویژه داشته باشید. 
در غیر این صورت می‌توانید بیشتر روزهای هفته به مدت 30 دقیقه  فعالیت بدنی با شدت متوسط  داشته باشید. این کار در اکثریت زنان باعث افزایش احتمال بارداری و زایمان موفق را می‌شود.

تصوری که احتمالا درست است

طب سوزنی روشی برای درمان نازایی است.

محققان نظرات متفاوتی درباره این مسئله دارند. می‌توانید از طریق یک پزشک معتبر که متخصص زنان و زایمان هم باشد این کار را انجام دهید اما توصیه‌های پزشک عمومی خود را نیز نادیده نگیرید، به ویژه اگر بالاتر از سی سال سن دارید. اگر مشکل جسمی مانند انسداد لوله‌های فالوپ وجود داشته باشد، طب سوزنی هیچ سودی برای درمان نازایی نخواهد داشت و تاخیر در معاینات می‌تواند بارداری را تحت تاثیر قرار دهد.

تصور نادرست

اگر تصمیم بگیرید بچه به فرزندی قبول کنید یا مسافرت بروید باردار خواهید شد.

 هر شخصی که در زندگی سابقه‌ای از نازایی دارد احتمالا داستان‌های دوست و فامیل را شنیده‌ که  تصمیم گرفته‌اند بچه‌ای را به فرزندی قبول کنند و ناگهان پس از سال‌ها تلاش باردار شده‌اند. ممکن است این داستان را درمان نازایی و تمام مشکلات خودتان بدانید. کاش درمان نازایی به همین آسانی باشد.
واقعیت این است که از نظر آماری چند زوج بعد از شروع مراحل حزانت و یا تصمیم به مسافرت باردار شده‌اند، اما تمامی این اتفاقات بدون برنامه‌ریزی قبلی رخ داده و هیچ ارتباطی به استراحت یا پایان نگرانی درباره مشکلات نازایی نداشته‌اند. هم‌چنین برخی مشکلات جسمی مانند انسداد لوله‌های فالوپ با این داستان‌ها قابل درمان نیستند.

کاهش استفاده از وان داغ و سونا باعث درمان نازایی و افزایش شانس بارداری می‌شود‌.

تصور درست

استفاده از وان داغ و سونا باعث نازایی می‌شود‌.

هیچ مدرک مستندی مبنی بر اثرات نازایی وان و سونا وجود ندارد اما مشاهده می‌شود که استفاده‌ی بیش از حد از وان آب داغ با سقط جنین و همچنین نقائص مادرزادی مرتبط بوده و دلیل آن افزایش دمای بدن است.
اگر باردار شده باشید و تا چند هفته از آن اطلاع نداشته باشید، محض احتیاط بهتر است برای مدتی از حمام و سونای داغ پرهیز کنید. وان آب داغ به نسبت اثر کمتری بر نازایی دارد چون درجه حرارت آب به سرعت کاهش می‌یابد و بدن شما به مدت طولانی در محیط داغ قرار نمی‌گیرد.
هم‌چنین شواهدی وجود دارد که مردانی که برای باروری تلاش می‌کنند، نباید از سونا و وان آب داغ استفاده کنند زیرا باعث اختلال در تولید اسپرم می‌شود.

تصور نادرست

استرس زیاد باعث نازایی است.

شواهد نشان می‌دهد که برخلاف باور رایج استرس تاثیری بر بارداری ندارد. البته تلاش برای کاهش نگرانی و استرس ضرری ندارد و به طور سودمندی به شما برای مقابله با مشکلات نازایی کمک می‌کند. با انجام یوگا، مدیتیشن، تمرینات تنفس عمیق و فعالیت‌های بدنی احساس آرامش بیشتری خواهید یافت.

تصور نادرست

در صورت عدم بارداری طبیعی تنها روش درمانی IVF می‌باشد.

لزوما چنین چی چیزی واقعیت ندارد. قبل از این‌که زوج‌ها وارد این مسیر شوند، متخصصان نازایی روش‌های کم‌خطرتر و کم‌هزینه‌تری را برای کمک به آن‌ها برای درمان نازایی امتحان می‌کنند. این روش‌های درمان نازایی شامل داروی کلومیفن(محرک تخمک‌گذاری)، تغییر در سبک زندگی و یا لقاح داخل رحمی هستند. IVF آخرین روش درمان نازایی برای زوج‌های جوان است و هزینه‌ی زیادی هم دارد. 

منبع : Huffingtonpost