طب سنتی چینی می‌تواند به درمان نازایی کمک کند. در این مطلب چند تکنیک با الهام از طب سنتی چینی برای شما آورده‌ایم. این تکنیک‌ها کمک زیادی به درمان نازایی می‌کند و شانس بارداری را بالا می‌برد.


  • جریان خون را در اندام تناسلی بالا ببرید: پزشکان طب سنتی چینی می‌گویند سبک زندگی پر از استرس جریان خون بدن و توجه را از اندام‌های تناسلی به سمت دست‌ها و پاها هدایت می‌کند که این پاسخی به «جنگ و گریز» است. طب سوزنی به تغییر این روند کمک می‌کند و باعث می‌شود که اندام تناسلی خون کافی دریافت کنند. روش دیگر خون رسانی به اندام تناسلی و درمان نازایی استفاده از تکنیک‌های ریکلسیشن، ماساژ و یوگا است.
  • در هورمون‌های خود تعادل برقرار کنید: عدم تعادل هورمون‌های تولید مثل باروری را دشوار می‌کند. علت عدم تعادل هورمون‌ها چیست؟ باز هم استرس. زنانی که سبک زندگی پر استرسی دارند ممکن است هورمون پرولاکتین بیشتری تولید کنند و همین موضوع مانع از تخمک گذاری می‌شود. روش‌هایی برای کاهش میزان استرس وجود دارد که می‌توانید آن‌ها را امتحان کنید. علاوه بر این روش‌ها در طب سنتی چینی داروهایی وجود دارد که به کاهش استرس و در نتیجه درمان نازایی کمک زیادی می‌کند. رژیم غذایی سالم و ورزش نیز  بهترین روش‌های ایجاد تعادل در میان هورمون‌ها هستند.
  • در حفظ سلامتی عاطفی بکوشید: بر اساس آموزه‌های طب سنتی چینی، دو عضو معمول که در درمان نازایی باید مورد توجه قرار گیرند کبد و شش‌ها هستند. کبد با احساس خشم، ناامیدی و سرخوردگی، استرس و میل جنسی در ارتباط است. بنابراین جای تعجب نیست که در طب سنتی چینی یکی از دلایل رایج نازایی رکود انرژی «چی» در کبد تشخیص داده می‌شود. شش‌ها با احساس غم و اندوه در ارتباط هستند. حال چطور باید به جریان انرژی «چی» و درمان نازایی کمک کنیم؟ برای این کار باید وقت بگذارید و ذهن خود را با طب سوزنی، یوگا و مدیتیشن آرام کنید.

پزشکان طب سنتی چینی می‌گویند تجمع رطوبت در بدن بارداری و درمان نازایی را با مشکل مواجه می‌کند.

  • از رطوبت دوری کنید: تجمع رطوبت در بدن باعث انسداد می‌شود که خود را به شکل کیست و فیبروئید نشان می‌دهد و پزشکان طب سنتی چینی می‌گویند این موضوع بارداری را با مشکل مواجه می‌کند. اگر سعی دارید باردار شوید غذاهای مرطوب مثل شیر، پنیر، ماست، کره، بستنی، غذاهای چرب و الکل را از رژیم غذایی خود حذف کنید. از پوشیدن لباس‌های خیس و نم‌دار، ماندن در محیط‌های مرطوب و زیر زمین‌های نمور خودداری کنید.
  • سیکل بدن را ترسیم کنید: کشیدن نمودار دمای پایه‌ی بدن می‌تواند به شما کمک کند تا زمان تخمک گذاری را مشخص کنید و ببینید که آیا تخمک گذاری در روز دلخواه انجام می‌شود و بدن شما در دمای مناسب بارداری قرار دارد یا خیر. طب غربی هم این را تایید می‌کند. برای این کار نیاز به یک دماسنج بازال دارید که می‌توانید آن را از داروخانه محل زندگی خود تهیه کنید. 
  • مطمئن شوید که بدن‌تان پذیرای بارداری است: تصویر شما از یک زن با بدن بی عیب و نقص چیست؟ اگر بخواهیم از روی تصویری که مجلات به خورد مردم می‌هند قضاوت کنیم این زن لاغر، عضلانی و بسیار فعال است. بر طبق طب سنتی چینی بدنی با این مشخصات مناسب باروری نیست. اگر به طور مداوم انرژی خود را صرف ورزش یا پیروی از مدهای زودگذر فرم بدن می‌کنید دیگری انرژی برای باروری در شما باقی نمی‌ماند. به عبارت دیگر باید جانب اعتدال را نگه دارید.
  • گرفتار وسواس نشوید: هر چه فکر خود را مشغول عدم موفقیت در باردار شدن کنید برای خود استرس و ناامید بیشتری درست می‌کنید و همین موضوع موانع بیشتری را بر سر راه باروری به وجود می‌آورد. در طب سنتی چینی باور بر این است که هر چه به نتیجه‌ی کار حساسیت کمتری نشان دهید و بیشتر روی اقداماتی که باید برای تعادل هورمون‌ها انجام دهید تمرکز کنید،  در نهایت به نتیجه‌ی دلخواه خود می‌رسید.


منبع : Babble