امروزه تکنولوژی امکان اهدای اسپرم، تخمک و جنین برای درمان نازایی را فراهم آورده است. هر ساله حدود 1750 هزار نوزاد در بریتانیا به این صورت متولد می‌شوند. تجارب خانواده‌هایی که از این روش درمان نازایی استفاده کرده‌اند نشان می‌دهد که می‌تواند راه بسیار مثبتی برای تشکیل خانواده باشد.
استفاده از اسپرم، تخمک  یا جنین اهدایی برای درمان نازایی تصمیم بزرگی است و باید به دقت درباره انجام آن فکر کنید. پیش از تصمیم به انجام این کار احساست خود را با خانواده، دوستان و مشاوران حرفه‌ای در میان بگذارید. 
یک متخصص زنان و زایمان استفاده از اسپرم، تخمک و یا جنین اهدایی برای درمان نازایی را در شرایط زیر توصیه می‌کند:
  • عدم توانایی در تولید تخمک یا اسپرم
  • ناسالم بودن تخمک یا اسپرم
  • داشتن بیماری‌های مقاربتی
اگر شما به فکر استفاده از اسپرم، تخمک و یا جنین اهدایی هستید باید چند مسئله مهم را درنظر بگیرید. بنابراین باید چند جلسه مشاوره با متخصص زنان و زایمان خود داشته باشید. هم‌چنین با خانواده‌هایی که از این روش برای بچه دار شدن استفاده کرده‌اند صحبت کنید.
زمانی که مصمم به انجام این کار شدید، حالا نوبت به پیدا کردن فردی است که بتواند بهترین تخمک، اسپرم یا جنین را اهدا کند. بعضی از بیمارستان‌ها لیست افرادی را تمایل به اهدای اسپرم، تخمک یا جنین دارند را دارد. برای پیدا کردن فرد مناسب اهدا باید به چند بیمارستان سر بزنید. بعضی بیمارستان‌ها تخمک یا اسپرمی که طی فرایند درمان نازایی دیگر بیماران از آن‌ها گرفته می‌شود را به شما پشنهاد می‌کنند. بعضی افراد هم در ازای اهدای اسپرم، تخمک یا جنین پول درخواست می‌کنند. راه دیگر این است که از دوست یا آشنایان خود برای اهدای اسپرم، تخمک یا جنین درخواست کنید.

منبع : Hfea