اگر برای باردار شدن و یا ادامه دوران بارداری دچار مشکلات جسمی هستید، می‌توانید با جراحی برخی مشکلاتی که منجر به نازایی می‌شوند را برطرف کنید. این جراحی در شرایط زیر انجام می‌گیرد:
  • انسداد لوله‌های فالوپ
  • آندومتریوز
  • سندرم تخمدان پلی‌کیستیک
  • چسبندگی (بافت زخمی)
  • خنثی کردن روش‌های عقیم‌سازی زنان و مردان

درمان نازایی با جراحی

روش معمول جراحی برای تشخیص و درمان نازایی عبارتند از:
  • هیستروسکوپی (معاینه عملی رحم)
  • لاپاروسکوپی تشخیصی و عمل سرپایی
  • جراحی‌های باز شکم: اگر چه بیشتر عمل‌های جراحی برای درمان نازایی با حداقل روش‌‌های جراحی باز انجام می‌شود، گاهی اوقات لاپاراسکوپی یا هیستروسکوپی برای اصلاح ناهنجاری لگن کافی نخواهد بود.

در این بخش به مرور برخی مشکلات که منجر به جراحی برای درمان نازایی می‌شوند می‌پردازیم.

آندرومتریوز

تنها راه مطمئن برای تشخیص آندومتریوز، عمل جراحی مانند لاپاروسکوپی است. جراح می‌تواند از لاپاراسکوپی (جراحی سرپایی) و یا عمل جراحی لاپاراتومی، که نیاز به برش شکم و بستری شدن در بیمارستان دارد استفاده کند. لاپاراسکوپی و لاپاراتومی هر دو می‌توانند به تشخیص آندومتریوز و حذف بافت غیرطبیعی و چسبنده کمک کنند و اغلب اوقات، بدون نیاز به سایر روش‌های درمان نازایی در بارداری زنان تاثیر زیادی دارند.

عمل جراحی هیستروسکوپی در کاهش میزان سقط جنین و درمان نازایی موثر است و به بارداری سالم کمک می‌کند.

عمل جراحی رحم

هنگامی که رحم دچار مشکلات نازایی می‌گردد، جراحی جهت درمان نازایی در بازگشت باروی موثر است. با عمل جراحی رحم می‌توان انسداد و رشد بافت غیر طبیعی را اصلاح  کرد و بافت زخم و فیبروئید را از بین برد. هم‌چنین می‌توان با عمل جراحیشکل غیر طبیعی رحم را ترمیم کرد. عمل جراحی هیستروسکوپی در کاهش میزان سقط جنین و درمان نازایی موثر است و به بارداری سالم کمک می‌کند.

سندرم پلی کیستیک و سوراخ کردن تخمدان

این عارضه در بدن باعث تولید بیش از حد تستسترون و انسولین و درنتیجه مشکلات نازایی می‌گردد. در افراد مبتلا به این عارضه، تخمدان‌ها سطح بیرونی‌ ضخیم‌تری دارند که بر میزان احتمال بارداری تاثیر می‌گذارد. میزان زیاد تستسترون موجب دوره‌های قاعدگی نامنظم شده و مانع تخمک‌گذاری می‌گردد.
روش‌های درمانی PCOS از جمله سوراخ کردن تخمدان می‌تواند به توازن هورمونی کمک کند و دوره‌های تخمک‌گذاری و قاعدگی را بهبود می‌بخشد. بعد از جراحی میزان تولید  تستسترون کاهش یافته و تخمک‌گذاری اتفاق می‌افتد. با گذشت چند ماه، عمل موثر واقع شده و بارداری صورت می‌گیرد.

خنثی کردن نازایی

برخی زوج‌ها پس از بچه‌‌دار شدن و وقتی دیگر نمی‌خواهند تعداد فرزندان‌شان را بیشتر کنند، خود را عقیم می‌کنند. زنان اغلب بستن لوله‌های فالوپ و مردان وازکتومی را انتخاب می‌کنند. زنان و مردان هردو می‌توانند حالت نازایی خود را خنثی کرده و فرصت دوباره‌ای برای داشتن فرزند به دست آورند.
هر عمل جراحی برای درمان نازایی سختی‌های خاصی از جمله دوره‌ی نقاهت را به همراه دارد. همان‌گونه که پزشک یا متخصص زنان و زایمان شما را از مزایای جراحی برای درمان نازایی مطلع می‌کند، درباره‌ی خطرات ناشی از آن نیز با شما صحبت می‌کند. سپس شما می‌توانید تصمیم بگیرید در چنین موقعیتی چه کاری به نفع شما است، بنابراین شانس بیشتری برایبارداری خواهید داشت.

منبع : Attainfertility