دکوراسیون داخلی رستوران را چطور طراحی کنیم
علاوه بر غذای خوب و سرویس دهی مناسب به مشتریان، دکوراسیون داخلی زیبا نیز نقش مهمی در سود دهی رستوران دارد. شما میخواهید که مشتریان رستوران احساس آرامش و راحتی داشته باشند و از غذای خود لذت ببرند. طراحی دکوراسیون داخلی رستوران نقش مهمی در جلب مشتریان و رضایتمندی آنها دارد. محیطی تشکیل شده از موسیقی بلند، میزهای ساخته شده از فورمیکا و فنجانهای پلاستیکی ایجاد از محیطی که موسیقی جاز، رومیزیهای کتانی و ظروف چینی ایجاد میکنند بسیار متفاوت است.
تعادل در تعداد میز و صندلیها
در طراحی دکوراسیون داخلی رستوران باید در عین ایجاد فضایی خوشایند و دعوتکننده، از حداکثر تعداد میز و صندلی استفاده کرد. به عبارت دیگر شما میخواهید که رستوران مشتریان بیشتری را در خود جای دهد تا سود بیشتری ببرید و همزمان شرایطی همراه با آرامش و راحتی را برای آنها فراهم آورید. در رستوران بیشتر به ظرفیت بیشتر از طراحی زیبا اهمیت داده میشود. برای مثال رستوران کوچک بیشتر به ظرفیت رستوران خود توجه میکند در حالیکه در رستوران بزرگ و معتبر تاکید بیشتر روی آرامش و راحتی مشتریان است.
نقاط دردسرساز در طراحی دکوراسیون داخلی رستوران
در برخی رستورانها مکانهایی وجود دارد که مشتریان به دلایلی دوست ندارند آنجا بنشینند و غذایشان را بخورند. این نقاط معمولا در نزدیکی ورودی آشپزخانه، سرویس بهداشتی و درب ورودی رستوران قرار دارند و مشتریان رغبت چندانی برای نشستن در این نقاط ندارند. برای مخفی نگه داشتن این نقاط ناخوشایند میتوانید از روشها و ابزار مناسب در دکوراسیون داخلی مانند جدا کنندههایی مانند پارتیشنهای چوبی، درختچههای گلدانی بلند یا پرده در بین میزها استفاده کنید.
بهتر است قبل از شروع روز کاری روی هر کدام از صندلیها نشسته و شخصا نمای و دکوراسیون داخلی اطراف را بررسی کنید. بدین ترتیب میتوانید نقاط ناخوشایند را شناسایی کرده و برای رفع مشکل آنها چارهاندیشی کنید.
موسیقی رستوران
سکوت انتخاب خوبی برای رستوران نیست و بهتر است در حین غذا خوردن برای مشتریان موسیقی پخش شود. موسیقی نیز به اندازهی دکوراسیون داخلی روی دیوار و منوی غذای در جلب مشتری از رستوران موثر است. از پخش آهنگهای تکراری خودداری کنید زیرا ممکن است باعث ناراحتی و کلافگی مشتری شود. میتوانید از شبکههای رادیویی که آهنگ پخش میکنند استفاده کنید که در این صورت هزینه شما نیز کاهش خواهد یافت. موسیقی زنده نیز اگرچه تاحدودی پرهزینه است اما به مشتریان آرامش مضاعفی میبخشد. یک گروه موسیقی خوب میتواند به اندازه منوی غذایی لذیذ در جلب مشتری موثر باشد. بسیاری از رستورانها در تعطیلات خاص یا در چند شب از هفته به مشتریان خود موسیقی زنده ارائه میدهند.
سیستم گرمایشی و تهویهی رستوران
تهیهی سیستم گرمایشی و سرمایشی مناسب برای رستوران بسیار ضروری و البته پرهزینه است. آشپزخانه رستوران حجم زیادی از گرما، بخار، بو و دود تولید میکند پس باید مطمئن شوید که در قسمت پذیرایی از مشتریان سیستم تهویه بهترین عملکرد را داشته باشد. تعبیهی سیستمهای تهویه بزرگ و استفاده از هود و پنکه در آشپزخانه رستوران بسیار ضروری است.
هیچ چیز به اندازه یک سالن غذاخوری گرم و بدون تهویه مطبوع در یک تابستان گرم مشتریان را از رستوران شما فراری نمیدهد. ممکن است فکر کنید که هزینه در این زمینه بیمورد خواهد بود اما باید بدانید که استفاده نکردن از سیستمهای سرمایشی و گرمایشی و تهویه مطبوع، ضرر جبران ناپذیری به درآمد رستوران شما خواهد زد.
سرویس بهداشتی رستوران
سرویس بهداشتی رستوران نیز در حس آرامش و رضایتمندی مشتریان شما دخیل هستند. باید حداقل یک بار در هر شیفت کاری سرویسهای بهداشتی بررسی و تمیز شوند و در صورت شلوغ بودن رستوران باید این کار بیشتر از یک بار صورت گیرد. باید یک نفر را برای گذاشتن دستمال کاغذی در سرویسهای بهداشتی و تمیز کردن فضای داخل آن در نظر گرفت.
منبع : Thebalance