تبلیغات موثر بدون شک مورد توجه مشتریان بالقوه قرار خواهد گرفت و آن‌ها را از محصول و خدمات شما مطلع خواهد کرد. درحالت ایده‌آل تبلیغات خوب و موثر توجه مشتریان آینده را جلب کرده و آن‌ها را به استفاده از محصول شما ترغیب خواهد کرد. بدون توجه به روش تبلیغات، تبلیغات شما باید کاملا روشن بوده و موقعیت منحصربه فرد کسب و کار شما را منعکس کند.
تبلیغات نوعی ارتباط با اهداف اطلاع‌رسانی، آموزش، ترغیب و یادآوری محصولات شما به مشتریان است. تبلیغات باید با دیگر ابزار بازاریابی و عناصر تجاری همراه باشد تا به موفقیت منجر شود. تبلیغات باید متوقف کننده باشد یعنی باید باعث شود که شما روزنامه را ورق نزنید یا به اتفاقات روزمره خود فکر نکنید و در صفحه‌ای که تبلیغات در آن قرار دارد بمانید و تبلیغات را  مطالعه کنید. برای تاثیرگذار بودن، تبلیغات باید باورکردنی، منحصربه فرد و جالب باشد. تبلیغات نیز مانند روش‌های بازاریابی باید بر اساس یک استراتژی تثبیت موقعیت قوی انجام شود. از همه مهم‌تر این‌که برای تبلیغات موثر باید هزینه کافی در نظر گرفته شود تا بتوان به مقدار کافی آن تبلیغات را در رسانه‌ها تکرار کرد. هرچه تبلیغات بیشتر تکرار شود و مخاطبان در معرض آن قرار بگیرند، احتمال ماندن آن تبلیغات در خاطر مخاطبان بیشتر خواهد بود.
تبلیغات شفاهی از زمانی‌که انسان‌ها شروع به ارتباط و تجارت با یکدیگر کردند وجود داشته است. این نوع از تبلیغات موثرترین نوع آن است. تبلیغات شفاهی عناصر مطلوب اعتبار، جلب توجه بالای مخاطب و پذیرش دوستانه مخاطب را در خود دارد. در تبلیغات شفاهی امکان سوال و جواب در مورد محصول یا خدمت بین فروشنده و خریدار وجود دارد و فروشنده می‌تواند از محرک‌های روان‌شناختی برای ترغیب مخاطب به خرید محصول بهره ببرد. هم‌چنین این نوع تبلیغات از مزیت تاثیر، تکرار و یادآوری بالا برخوردار است. تبلیغات شفاهی اطلاعات مربوط به محصول را بدون هزینه اضافی در اختیار خریداران بالقوه قرار می‌دهد. برای یک کسب و کار  کوچک در صورت امکان باید برنامه‌ای برای تبلیغات شفاهی تدوین شود. رضایت‌مندی مشتریان بهترین تبلیغات برای شما خواهد بود.
از بعضی جهات، تبلیغات رسانه‌ای مرسوم نقش یک واسطه را برای تبلیغات شفاهی ایفا می‌کند و باعث افزایش میزان فروش می‌شود. تبلیغات موفق آن است که بدون توجه به تعداد تکرار آن در رسانه‌ها بیشترین تاثیر را بر روی مخاطبین داشته باشد.

یک استراتژی موقعیت‌یابی خوب شناسایی درست مخاطبان هدف را برای انجام تبلیغات تضمین خواهد کرد.

نکاتی برای داشتن تبلیغات موفقیت‌آمیز

در این‌جا به نکاتی اشاره می‌کنیم که در ساختن تبلیغات موثر و موفق موثر هستند:
  • مطمئن شوید که تبلیغات شما با استراتژی موقعیت‌یابی شما هم‌خوانی داشته باشد. یک استراتژی موقعیت‌یابی خوب شناسایی درست مخاطبان هدف را برای انجام تبلیغات تضمین خواهد کرد. این روش می‌تواند به برتری و جذابیت محصول شما در بین مخاطبان منجر شود و به تبلیغات شما شخصیت ببخشد.
  • از طریق تبلیغات یک پیام ساده و انحصاری را به مخاطبان منتقل کنید. افراد در به یاد‌آوردن نام ساده افراد هم به مشکل برمی‌خورند چه برسد به یک پیام تبلیغاتی پیچیده. سعی کنید پیام تبلیغاتی شما تا حد ممکن ساده باشد و مخاطب بتواند به راحتی آن را درک کند. در تبلیغات چاپی هرچه تیتر تبلیغات ساده‌تر باشد بهتر است. بدون توجه به این‌که پیام تبلیغات چیست، دیگر عناصر تبلیغات باید پیام تیتر را توسعه دهند.
  • سعی کنید سبک تبلیغات جذاب باشد. تبلیغات سبک و شخصیت خاص خود را دارند. بسیاری از برندهای معروف به خاطر کاراکترهای دوست داشتنی و جذابی که در تبلیغات آن‌ها مورد استفاده قرار گرفته‌ است ماندگار شده‌اند و مخاطبان به راحتی آن‌ها را به یاد می‌آورند. یک سبک و شخصیت جذاب پیدا کنید و حداقل برای یک سال از آن استفاده کنید. تغییر سریع و بیش از حد سبک و شخصیت تبلیغات باعث سردرگمی خریداران بالقوه می‌انجامد. هم‌چنین این‌کار باعث می‌شود که خاصیت یادآوری تبلیغات از بین برود.
  • سعی کنید واقع‌نگر باشید. اگر ادعا ‌کنید که محصول شما بهترین محصول است ولی بهترین کیفیت و ارزش را نداشته باشد، این تبلیغات شکست شما را تضمین می‌کند. از نام بردن و اهانت به دیگر رقبا خودداری کنید. این کار باعث سردرگمی مخاطب شده و عواقب بدی برای کسب و کار  شما خواهد داشت و ممکن است باعث تحکیم وفاداری مشتریان محصولات رقیب شما شود.
  • از مخاطبان بخواهید که محصول شما را بخرند و برای خرید محصول به مکان‌های فروش محصول شما مراجعه کنند. در تبلیغات خود اطلاعات مربوط به فروش محصول را به وضوح بیان کنید. برای مثال آدرس و شماره تلفن مراکز فروش، ساعات کاری این مراکز، کارت‌های اعتباری قابل قبول و دیگر موارد.    
  • مطمئن شوید که تبلیغات شما خاصیت رقابتی داشته باشد. تبلیغات خود را به بهترین نحو طراحی کنید. دیگر تبلیغات قابل توجه موجود در رسانه‌‌ای که قصد تبلیغات در آن دارید را بررسی کنید. اطمینان حاصل کنید که تبلیغات شما توان رقابت با این تبلیغات را داشته باشد. می‌توانید از قضاوت‌های شخصی و محدود استفاده کنید یا از روش‌های پرهزینه‌ و پیچیده‌تر. تبلیغات را از لحاظ منحصربه فرد بودن، به یادماندنی بودن، اعتبار و تحریک مشتریان به خرید محصول مقایسه کنید.
  • مطمئن شوید که تبلیغات شما ظاهری حرفه‌ای داشته باشد. اگر فرصت و استعداد و توانای‌های کافی را داشته باشید، می‌توانید الگوهایی حرفه‌ای برای تبلیغات چاپی تهیه کنید. از کمک افراد حرفه‌ای در این زمینه استفاده کنید زیرا تجربه‌ی آن‌ها باعث به دست آمدن نتایج بهتر و صرفه‌جویی در زمان و هزینه‌ها در دراز مدت می‌شود. بهتر است تهیه‌ی پیام‌های تبلیغات الکترونیکی مثل تلویزیون، رادیو و اینترنت را به افراد و موسسات حرفه‌ای و باتجربه واگذار کنید.
  • صادق باشید. بدون توجه به رسانه‌ی تبلیغاتی که انتخاب کرده‌اید، سعی کنید که پیام‌ تبلیغاتی شما کاملا اخلاقی و برپایه‌ی واقعیت باشد. پیام‌های تبلیغاتی دروغ و گول زننده عواقب سختگیرانه‌ای در پی خواهد داشت.

در تبلیغات مجانی و کم‌هزینه باید میزان تاثیر این تبلیغات روی مخاطبان را ارزیابی کنید.

از تبلیغات مجانی و کم‌هزینه بیشترین استفاده را ببرید

برای تبلیغات و توسعه کسب و کار  راه‌های مختلفی وجود دارد که بسیاری از آن‌ها بدون هزینه یا کم‌هزینه می‌باشند. زمانی که در کسب و کار خود به موفقیت رسیدید و توانایی استفاده از تبلیغات پیچیده‌ و پرهزینه را داشتید، باید میزان تاثیر این تبلیغات روی مخاطبان را ارزیابی کنید. مثل همیشه در این تبلیغات نیز نکته مهم این است که تبلیغات باید تاثیری که انتظار می‌رود را بر روی مخاطبان داشته باشد و آن‌ها را به خرید محصول و یا استفاده از خدمات شما ترغیب کند.

نام خود را سر زبان‌ها بیاندازید

تبلیغات موفقیت‌آمیز به هزینه مبالغ هنگفت نیاز ندارد پس از سرمایه خود عاقلانه استفاده کنید. همان‌طور که قبلا نیز اشاره شد، تبلیغات شفاهی با توجه به قدمت فراوان، هنوز هم در دنیای مدرن بهترین و موثرترین نوع تبلیغات می‌باشد. برای بهره‌مندی از مزایای تبلیغات شفاهی از روش‌های ارجاعی استفاده کنید و همواره با مشتریان خود در ارتباط باشید و بازخورد آن‌ها را بررسی کنید. از هر بهانه‌ای برای برقراری ارتباط با آن‌ها و یادآوری برندتان استفاده کنید. بسیاری از صاحبان کسب و کارهای خدماتی خصوصی مانند حسابداران و مشاورین املاک برای مشتریان خود کارت تبریک تولد و تعطیلات می‌فرستند. دیگر کسب و کارها از قبیل آرایشگاه تخفیفات یا هدایای تبلیغاتی را برای مشتریان قدیمی خود در نظر می‌گیرند. این روش‌های تبلیغاتی باعث می‌شود که مشتریان همیشه شما را به خاطر داشته باشند و مشتریان جدیدی را به سمت شما سوق دهند.

تبلیغ خوب باید در ظاهر و پیام هماهنگی داشته باشد

باید برای برند خود یک نشان تجاری منحصربه فرد طراحی کنید و در تمامی تبلیغات چاپی و الکترونیکی خود از این نشان تجاری استفاده کنید. در تمامی ابزارهای تبلیغاتی اعم از کارت‌های تجاری، سربرگ‌ها، بروشورها، اعلامیه‌ها، و هدایای تبلیغاتی و حتی در سایت شرکت‌تان نیز باید این آرم موجود باشد.

از کارت‌های ویزیت به عنوان یک اهرم تبلیغاتی موثر استفاده کنید

کارت‌های ویزیت جذاب و حاوی اطلاعات مفید چاپ کنید که نشان تجاری شرکت شما نیز روی آن چاپ شده باشد. سپس آن‌ها را در اماکن عمومی در اختیار افراد قرار دهید و در فواصل زمانی معین این کار را انجام دهید. در صورت امکان می‌توانید برای افرادی که هنگام مراجعه کارت شما را همراه دارند، تخفیف یا هدایای تبلیغاتی در نظر بگیرید. می‌توانید از کارت‌ و هدایای تبلیغاتی استفاده کنید که ظاهری زیبا و شکلی تزیینی داشته باشد و مشتریان در خانه یا محل کارشان آن‌ها را در معرض دید خود و دیگران قرار دهند.

برای استفاده از بروشور به عنوان روش تبلیغات از طرح‌های حرفه‌ای، رنگی و جذاب مدرن استفاده کنید.

استفاده از بروشور می‌تواند مشتریان را به سمت شما سوق دهد

هنگام طراحی بروشور خود سعی کنید تا حد ممکن ساده اما جذاب باشد. تیتر بروشور باید جذاب و گیرا باشد و طراحی آن جذاب باشد. تا جایی‌که امکان دارد در این برگه تبلیغات اطلاعات مربوط به فعالیت‌ها و محصولات‌تان را بگنجانید. هر چند وقت یکبار بروشورها را تغییر داده و روزآمد کنید. از طرح‌های حرفه‌ای، رنگی و جذاب مدرن استفاده کنید. در صورت داشتن بودجه‌ی بیشتر، می‌توانید از مشاوره افراد حرفه‌ای و موسسات فعال در این حوزه تبلیغات برای طراحی‌ بروشور استفاده کنید.

پلاکارت‌های تبلیغاتی در پیشرفت کسب و کار بسیار موثر هستند

پلاکارت‌های تبلیغاتی را می‌توانید بدون صرف هزینه‌ای زیاد با استفاده از کامپیوتر شخصی خود نیز طراحی کنید. هر تعداد رنگی که دوست داشته باشید، می‌توانید در طراحی آن استفاده کنید و از چاپگر رنگی ساده خود یا چاپگرهای پیشرفته بیرون برای چاپ آن‌ها استفاده کنید. تمامی اطلاعات لازم را در آن‌ها وارد کنید و در هر بیلبورد یا فضایی که در آن امکان تبلیغات وجود داشته باشد بچسپانید. توزیع این ابزار تبلیغاتی در حجم وسیع نیز بسیار ساده است و می‌توان با روش‌های متفاوت آن‌ها را بدست مشتریان بالقوه رساند. این پلاکارت‌های تبلیغاتی را در مکان‌های عمومی، سالن‌های انتظار یا محل‌های استراحت افراد قرار دهید.

استفاده از تبلیغات درب منازل می‌تواند روش موثری باشد

این روش از تبلیغات بیشتر توسط رستوران، مراکز تهیه غذا و فست فود که خدمات را درب منزل ارائه می‌دهند مورد استفاده قرار می‌گیرد. تبلیغات را به درب خانه‌ها بچسپانید یا داخل حیاط بیاندازید اما مواظب باشید که باعث ایجاد مزاحمت نشود. می‌توانید همراه این برگه‌ها کوپن‌های تخفیف به مشتریان ارائه دهید. این روش تبلیغاتی در محله‌های مسکونی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

یکی از روش‌های قدیمی تبلیغات که هنوز تاثیر خود را حفظ کرده، انجام تبلیغات در راهنماها است.

استفاده از تبلیغات در کتابچه‌های راهنمای تلفن بسیار موثر خواهد بود

جالب است که بدانید در دنیایی که اقتصاد آن برپایه اینترنت و تلفن‌های هوشمند طرح ریزی شده است، هنوز هم یک روش قدیمی تبلیغات، تاثیر خود را حفظ کرده است. مطالعات نشان داده است که درصد بالایی از افراد به طور ثابت به کتابچه‌های راهنمای تلفن مراکز تجاری و خدماتی مراجعه می‌کنند. بنابراین انجام تبلیغات در این راهنماها بسیار مهم و موثر است.

شماره‌ تلفن‌های بدون هزینه مشتریان را به تماس با شما ترغیب می‌کنند

شماره‌ تلفن‌های بدون هزینه به مشتریان امکان می‌دهد که بدون صرف هزینه با شما تماس بگیرند. شاید فکر کنید که این‌کار هزینه‌ای مضاعف را به شما تحمیل می‌کند اما باید بدانید که خیلی زود متوجه خواهید شد که این روش سود سرشاری را نصیب شما خواهد کرد. مراکزی که این خدمات را ارائه می‌دهند متفاوت هستند پس سعی کنید بهترین و ارزان‌ترین مراکز را انتخاب کنید.

خبرنامه‌ای برای شرکت خود تهیه کنید

با توجه به ماهیت کسب و کارتان، طراحی یک خبرنامه می‌تواند روش موثری برای ارتباط برقرار کردن با مشتریان بالقوه باشد. خبرنامه می‌تواند حاوی اطلاعات کاملی در مورد محصولات و خدمات و دیگر اطلاعات جانبی از جمله آدرس و شماره تماس و به‌ویژه نشان تجاری شرکت شما باشد. می‌توانید با قرار دادن خبرنامه در سایت شرکت و یا ارسال آن از طریق ایمیل برای مشتریان هزینه‌های تبلیغات را کاهش دهید.
از دیگر روش‌های تبلیغاتی مانند تبلیغات خیابانی از طریق بیلبوردها و استندهای تبلیغاتی نیز می‌توانید استفاده کنید. بازاریابی تلفنی را فراموش نکنید. این روش بازاریابی اگرچه قدیمی است و معایب خاص خود را دارد اما هم‌چنان یکی از موثرترین و یکی از بهترین روش‌های تبلیغات است. با مشتریان خود تماس بگیرید و از آن‌ها به خاطر خرید از شما یا استفاده از خدمات‌تان تشکر کنید. هم‌چنین می‌توانید از آن‌ها نظرخواهی کنید، پیشنهادات‌شان را بشنوید و یادداشت کنید و آن‌ها را از محصولات و خدمات جدید خود مطلع کنید. اما مراقب باشید باعث مزاحمت نشوید و مشتریان را با ایمیل‌ها و تماس‌های بیش از حد کلافه نکنید.

منبع : Bizfilings