گیاه درمانی یکی از رایج‌ترین روش‌های درمانی طب سنتی چینی است. طب سنتی چینی برای درمان بیماری، بهبود سلامتی و نیز جلوگیری از بیماری بر گیاه درمانی متکی است. 
در حال حاضر 5.767 هزار ماده‌ی دارویی شامل انواع گیاهی، حیوانی و مواد معدنی در علم پزشکی مورد استفاده قرار می‌گیرد. کتاب «the material medica» که درباره مواد دارویی مورد استفاده در طب سنتی چینی است، حاوی مطالبی در ارتباط با کاربرد سنتی مواد دارویی، میزان مصرف، موارد منع مصرف و تداخل دارویی است.
طب سنتی چینی به بررسی تاثیرات مواد دارویی بر عملکرد سیستم بدن و عوامل بیماری زا می‌پردازد.

نحوه ساخت  ترکیبات دارویی توسط پزشکان طب سنتی چینی

اغلب پزشکان طب سنتی چینی از دو یا چند ماده دارویی در ترکیبات دارویی خود استفاده می‌کنند تا تاثیر آن‌ها را افزایش دهند. علی‌رغم وجود هزاران ترکیبات گیاهی سنتی برای درمان یک بیماری، در طب سنتی چینی ترکیبی خاص را با توجه به شرایط بیمار ساخته می‌شود. ترکیبات دارویی چینی به روش‌های مختلفی تهیه می‌شود:
  • دم نوش چینی: سنتی‌ترین روش آماده سازی داروی گیاهی در چین باستان دم کردن است. دم‌نوش‌ها دارای طعم و بوی تندی می‌باشند به همین علت در کشورهای غربی این روش از طب سنتی چندان محبوب نیست.
  • پودر گیاهی: در این روش پودر می‌تواند با آب داغ مخلوط شود و به صورت چای مورد استفاده قرار گیرد. این روش تندی دم‌نوش سنتی را ندارد.
  • ترکیبات از پیش ساخته: این ترکیبات به صورت قرص می‌باشند و احتمالا رایج‌ترین شکل مورد استفاده از داروهای طب سنتی چینیدر خارج از چین هستند. 
  • شربت: این شکل از دارو برای سرفه و گلودرد به ویژه برای کودکان می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد.
  • پماد: این نوع برای استفاده موضعی تجویز می‌شود. استفاده از پماد پس از استفاده از داروهای خوراکی، رایج‌ترین نوع استفاده از دارو در طب سنتی چینی است. طب سنتی چینی برای درمان بیماری، بهبود سلامتی و نیز جلوگیری از بیماری بر گیاه‌درمانی متکی است.

منبع : Csh