بیشتر مردم می دانند که اشعه ی فرابنفش خورشید به پوست آسیب می رساند؛ اما نمی دانند ممکن است این اشعه برای چشم نیز مضر باشد. اگر فقط وقتی هوا آفتابی است عینک آفتابی می زنید مثل این است که بگویید فقط بعضی وقت‌ها سیگار می کشم. عینک‌هایی استفاده کنید که به اندازه ی کافی بزرگ باشند و از بالا و پایین جلوی نور خورشید را بگیرند. عینک آفتابی شما باید کناره‌هایی ضخیم داشته باشد. اگر لنز استفاده می کنید، اطمینان حاصل کنید لنز شما در برابر اشعه ی فرابنفش مقاوم است.

 برخلاف چیزی که سال‌هاست پدرها و مادرها به فرزندان‌شان می گویند؛ هویج بهترین غذا برای چشم نیست. این افتخار نصیب اسفناج، کلم و دیگر سبزیجات برگدار تیره می شود.

عینک‌های پلاریزه شده برای کاهش تشعشعات عالی اند؛ اما ممکن است نگاه کردن به صفحه ی نمایشگر موبایل یا دستگاه‌های رهیاب را مشکل کنند. وقتی می خواهید از دستگاه خودپرداز بانک نیز استفاده کنید به یاد داشته باشید که عینک آفتابی پلاریزه ی خود را از چشم بردارید.

قطره چشم خود را برای سوزش کمتر داخل یخچال نگه داری کنید.

 اگر قطره ی چشم را در یخچال نگاه دارید؛ سوزش کمتری خواهد داشت.

کتاب خواندن در نور کم به چشمان‌تان آسیب نمی رساند؛ به گفته ی چشم پزشکان، بدترین اتفاقی که در اثر کتاب خواندن در نور کم ممکن است برای تان رخ دهد سردرد گرفتن است.

بهتر است بدون ملاحظه از قطره‌های چشم باقی مانده در منزل استفاده نکنید؛ اگر مشکل جدیدی مثل عفونت برای تان پیش آماده، قطره‌ی استروئید می تواند قرمزی چشم تان را بهتر کند، ولی عفونت را تشدید خواهد کرد. چشم پزشک متبحری در نیویورک می گوید «در مواردی مجبور شده ام به همین خاطر چشم بیماران را تخلیه کنم».

سرخ چشمی یا ورم ملتحمه ی حاد چشم لزوما نشانه ی کم اهمیتی نیست؛ بعضی بیماران پس از این نشانه با حساسیت به نور و حتی از دست دادن بینایی مواجه شده اند. خیلی از چشم پزشک‌ها برای این مشکل آنتی بیوتیک تجویز می کنند که اگر مشکل ویروسی باشد به درمان کمکی نمی کند. چشم پزشک دیگری می گوید «اگر چشم تان ملتهب شده باشد یک آزمایش ویروسی برای تان تجویز می کنیم. اگر عامل آن باکتری باشد روش درمان کاملا متفاوت است».

نباید منتظر ظاهر شدن علائم بیماری باشید؛ خیلی از بیماری‌هایی که به کوری منجر می شوند علائم بسیار کمی دارند و قبل از اینکه متوجه شوید بینایی تان را از شما می گیرند. بهتر است سالی یکبار چشمان‌تان را نزد یک چشم پزشک حاذق معاینه کنید.

خارج نکردن لنز هنگام خواب احتمال عفونت چشم را افزایش می دهد.

 لنزهایی که تمام روز روی چشم دارید را قبل از خواب خارج کنید؛ به گفته ی چشم پزشک ما، خوابیدن با لنز احتمال عفونت چشم را 10 تا 15 برابر افزایش می دهد.

هیچ وقت از دستمال معمولی یا دستمال کاغذی برای تمیز کردن عینک استفاده نکنید؛ کاغذ از چوب ساخته شده است و در نتیجه لنز عینک را خط می اندازد. یک چشم پزشک می گوید «من برای تمیز کردن عینکم از کراواتم استفاده می کنم زیرا ابریشمی و نرم است».

احتمالا فکر می کنید پس از اینکه چشم پزشک چشمان‌تان را باز می کند می توانید به زندگی عادی برگردید؛ اما قبل از آنکه بخواهید از چشمان تان برای کاری که به تمرکز نیاز دارد استفاده کنید، حتما باید 2 تا 3 ساعت صبر کنید. گاهی اوقات مردم از این شکایت می کنند که نمی توانند 12 صفحه نوشته را بخوانند.

بعضی چشم پزشکان بیماران را به عمل آب مروارید تشویق می کنند؛ اما اگر برای تان مشکل مالی ایجاد می کند، صبر کردن هیچ ایرادی ندارد. آب مروارید در موارد کمی آسیب رسان است، اما دید شما را با مشکل مواجه می سازد؛ مثل زمانی که از پشت پنجره ای کثیف دنیا را تماشا کنید.

اگر بالای 60 سال سن دارید و می خواهید عمل لیزیک انجام دهید، صبر کنید تا آب مروارید بیاورید؛ در این صورت بینایی شما نیز به عنوان بخشی از عمل آب مروارید درمان می شود و بیمه هزینه اش را پرداخت خواهد کرد.
با همه ی این احوالات، در صورتی که هر گونه مشکل یا علائم غیر طبیعی در چشم‌ها یا بینایی خود دارید، فورا موضوع را با یک چشم پزشک در میان بگذارید.
منبع : Rd