بیشتر ما تا حدی در مورد غده ی تیروئید می دانیم. اصولا وقتی صحبت از عدم توانایی در کاهش چند کیلو وزن اضافه یا عملکرد ناصحیح سوخت و ساز بدن مان می شود، بحث غده ی تیروئید نیز پیش کشیده می شود. غده ی تیروئید ما در این فرایندها نقش دارد اما هیچ می دانید غده ی تیروئید چه کارهای دیگری نیز در بدن ما انجام می دهد؟ تیروئید یکی از مهم ترین غدد بدن برای حفظ سلامت کلی و یکی از غددی است که به راحتی با مواد سمی و کمبود مواد مغذی آسیب می بیند. اگر روی این سیاره زندگی می کنید هر روز با این عوامل سر و کار دارید.

اطلاعاتی در مورد تیروئید
این غده ی پروانه ای شکل که در قسمت جلویی گردن و پشت غضروف تیروئید قرار دارد معمولا با عنوان «سیب آدم» شناخته می شود. تیروئید مستقیما از غده ی هیپوفیز مغز دستور می گیرد تا هورمون تیروئید T3 و T4 تولید کند. این T4 است که بیشتر تولید می شود (بین 80 تا 90 درصد) و بیشترین تاثیر را روی سوخت و ساز بدن دارد. البته اندازه گیری این هورمون ها فقط قسمتی از پاسخ را به ما می دهد.
خیلی از مردم کم کاری تیروئید دارند و علائم دیگری را تجربه می کنند و خیلی ها هم هیچ علائمی ندارند. تمام تحقیقات به این اشاره دارند که بی توجهی به مشکلات غده ی تیروئید ممکن است به بروز مشکلات دیگری منجر شود. تخمین زده می شود از بین هر پنج نفر یک نفر تیروئید کم کار دارد که هنوز توسط یک متخصص غدد تشخیص داده نشده است.

برای شناسایی درست مشکل تیروئید علاوه بر آزمایش خون به آزمایشات دیگر هم نیاز است.

اما از کجا باید بدانیم چه زمان باید برای معاینه ی تیروئید به متخصص غدد مراجعه کنیم؟
اگر می خواهیدتیروئید خود را معاینه کنید با راهنمایی متخصص غدد این پنج آزمایش را حتما باید انجام دهید:
  • TSH
  • T3 و T4  آزاد
  • ضد تروگلوبین
  • تحلیل ریز مغذی ها (درون سلولی)
  • دمای پایه ی بدن
این آزمایش ها برای داشتن درک کاملی از وضعیت تیروئید شما برای متخصص غدد ضروری هستند. متأسفانه بیشتر بیماران فقط یک یا دو مورد از این آزمایشات را در معاینه ی سالانه ی خود انجام می دهند. اگر پزشک تان این آزمایشات را برای تان تجویز نمی کند پزشکی پیدا کنید که این کار را انجام دهد.
بسیاری از بیمارانی که به متخصصین غدد مراجعه می کنند، بیماری شان پیش‌ تر تشخیص داده نشده است. غیر از آزمایش خون، نشانه های زیادی وجود دارند که به شما می گویند غده ی تیروئیدتان درست کار نمی کند و برای معاینه ی آن باید به متخصص غدد مراجعه کنید.

خستگی و کمبود انرژی می تواند یکی ار دلایل ابتلا به مشکل تیروئید باشد.

خستگی
کمبود انرژی می تواند صدها دلیل داشته باشد. با این حال اگر می بینید همیشه خسته هستید و نمی توانید بدون قهوه روز خود را بگذرانید ممکن است تیروئیدتان کم کار باشد. هم چنین کسانی که دوست دارند همیشه بخوابند نیز باید به متخصص غدد مراجعه کنند. زیاد خوابیدن برای کسانی که به بیش از نه ساعت خواب نیاز دارند همیشه بد نیست، اما ممکن است نشانه ی مشکل تیروئید باشد و به معاینه ی بیشتر توسط متخصص غدد نیاز دارد.

مشکلات دستگاه هاضمه
آیا یبوست دارید؟ شکم تان باد کرده است؟ احساس سنگینی می کنید؟ باید بدانید که غده ی تیروئید نیز بر عملکرد دستگاه هاضمه اثرگذار است. اگر این مشکلات را دارید ممکن است کم کاری تیروئید داشته باشید و باید به متخصص غدد مراجعه کنید. از طرف دیگر اگر همیشه اسهال دارید احتمال پرکاری تیروئید وجود دارد.

افسردگی یا اضطراب
افسردگی یا اضطراب و حمله های عصبی ناگهانی می توانند نشانه هایی بر وجود مشکل تیروئید باشند. این علائم دلایل دیگری هم ممکن است داشته باشند، اما غده ی تیروئید باید یکی از اولین عواملی باشد که مورد معاینه قرار می گیرد. کم کاری تیروئید بیشتر با افسردگی و پرکاری تیروئید بیشتر با اضطراب و حمله های عصبی همراه است. افسردگی مقاوم به روش های درمانی سنتی نیز ممکن است از علائم مشکل تیروئید باشد.

کم کاری تیروئید موجب خشکی، زبری و ضخیم شدن پوست می شود.

مشکلات پوست و مو
اگر کم کاری تیروئید داشته باشید موهای تان به تدریج خشک، زبر و شکننده می شوند و به راحتی می ریزند (ریختن روزی 100 تار مو عادی است) و پوست تان نیز ممکن است ضخیم، زبر و خشک شود. کسانی که کم کاری تیروئید دارند مقدار زیادی از ابروهای خود را از دست می دهند. کسانی که پرکاری تیروئید دارند نیز دچار ریزش موی شدید می شوند و پوست شان شکننده و نازک می شود. اگر تغییراتی مثل این ها در پوست و موی خود مشاهده می کنید حتما به یک متخصص غدد مراجعه کنید.

نامنظم بودن قاعدگی و مشکلات بارداری
هورمون های ما به شکلی پیچیده با هم در ارتباط هستند. اگر میزان یک هورمون خاص به هم بریزد معمولا هورمون دیگری نیز دچار مشکل می شود. در کل قاعدگی سخت تر و پر بسامد تر اصولا به کم کاری تیروئید و قاعدگی کوتاه تر و آسان تر و نامنظم به پرکاری تیروئید مربوط است پس در صورت مشاهده ی چنین علائمی بهتر است به متخصص غدد مراجعه کنید. نازایی هم می تواند به مشکلات تیروئید مربوط باشد.
منبع : Huffingtonpost