داشتن آمادگی قبل از جراحی پلاستیک چشم اهمیت زیادی دارد. در دوران قبل از جراحی پلاستیک چشم باید در بهترین حالت جسمی و روانی قرار داشته باشید. یک سری باید و نباید‌ها وجود دارد که پیش از جراحی پلاستیک چشم می‌بایست به آن‌ها عمل کنید. مثلا اگر سیگاری هستید باید آن را کنار بگذارید. هم‌چنین پس از جراحی پلاستیک چشم باید چند روزی را استراحت کنید. پس بهتر است از یکی از دوستان یا اعضای خانواده خواهش کنید همراهی‌تان کند و مثلا در این مدت کارهای خانه را انجام دهد.

مصرف سیگار پس از جراحی پلاستیک چشم روی توانایی ترمیم، اثر منفی می‌گذارد؛ یعنی این‌که ترمیم زخم‌های جراحی در یک فرد سیگاری در مقایسه با یک فرد غیر سیگاری زمان بیشتری طول می‌کشد. هم‌چنین خطر بروز عوارض نیز بیشتر می‌شود.

در چند هفته‌ی باقی‌مانده تا جراحی پلاستیک چشم از مصرف آسپیرین، ایبوپروفن یا داروهای ضد التهاب خودداری کنید. این نکته در مورد داروهای بدون نیاز به نسخه مانند مکمل‌های غذایی هم صدق می‌کند. این داروها می‌توانند پروسه درمان را تحت تاثیر قرار داده و با داروهایی که در حین یا پس از جراحی پلاستیک چشم وارد بدن شما می‌شود فعل و انفعال انجام دهند. جراح پلاستیک حتما در این خصوص توصیه‌هایی را به شما خواهد کرد. اما قبل از جراحی پلاستیک چشم چه کارهایی را لازم است در خانه انجام دهید؟

بهتر است یک لیست تهیه کنید. این لیست را در کنار خود داشته باشید و هر کدام را که انجام دادید یک تیک کنار آن بزنید.

  • با یک دوست یا یکی از اعضای خانواده قرار بگذارید تا شما را با خودرو به بیمارستان برساند و از او بخواهید بعد از عمل شما را به خانه ببرد. به هیچ وجه نباید خودتان رانندگی کنید چون به‌دلیل وجود مواد بی‌هوشی در بدن احساس خستگی و گیجی خواهید داشت.
  • مانع خم شدن‌های بی مورد شوید و از بلند کردن اشیاء و فعالیت‌های بدنی خودداری کنید. این کارها باعث می‌شود جریان خون به چشم‌ها افزایش پیدا کند.
  • وسایلی را که لازم دارید دم‌دست قرار دهید. این وسایل شامل قوطی‌های کنسرو،‌ بطری‌ و وسایل آشپزخانه و حمام می‌شود.
  • همه‌ی کارهای خانه را باید قبلا انجام داده باشید. پس از جراحی پلاستیک چشم قادر نخواهید بود حتی یک گیره به لباس‌ها بزنید یا ظرف‌های کثیف را در ماشین ظرفشویی قرار دهید.
  • از یکی از نزدیکان خود خواهش کنید در چند روز اول پس از جراحی پلاستیک چشم این کارها را برای شما انجام دهد. اگر یک حیوان خانگی مثل سگ یا گربه دارید، مسئولیت نگهداری از آن را نیز به آن فرد بسپارید؛ چون مسلما نمی‌خواهید با وضعیتی که دارید سگ بازیگوش‌تان مرتب از سر و کول‌تان بالا برود.

بعد از جراحی پلاستیک چشم مقدار زیادی داروی مسکن و ویتامین فراهم کنید.

  • مقدار زیادی داروی مسکن و ویتامین فراهم کنید. روی آن‌ها برچسب بزنید تا بدانید کدام یک را چه موقع باید مصرف کنید.
  • از قبل غذای کافی آماده کنید و در یخچال به‌صورت منجمد نگهداری کنید تا وقتی گرسنه شدید چیزی برای خوردن داشته باشید. روش دیگر این است که غذاهای آماده و کنسرو شده بخرید. مقدار زیادی میوه و سبزیجات تازه تهیه کنید؛ چون مصرف آن‌ها به بهبودی سریع‌تر شما کمک می‌کند.
  • دم دست خود یک میز کوچک قرار دهید و روی آن دارو، مسکن‌، بطری آب،  یک شب خواب و مقداری غذای حاضری بگذارید.
  • در هفته‌ی اول پس از جراحی پلاستیک چشم از مطالعه یا تماشای تلویزیون خودداری کنید. شاید با نگاه به کنترل وسوسه شوید تا آن را بردارید و تلویزیون را روشن کنید، اما این را باید بدانید که تماشای تلویزیون باعث خشک شدن چشم‌ها می‌شود پس این کار را نکنید. اگر از لنز استفاده می‌کنید آن‌ها را در بیاورید و عینکی با شیشه‌های تیره به‌چشم بزنید. این کار را باید در چند هفته‌ی اول پس از جراحی پلاستیک چشم انجام دهید.
  • لباس‌های راحتی، دمپایی‌ها و لباس خواب را دم دست خود قرار دهید چون پس از جراحی پلاستیک چشم شدیدا خسته و بی‌حال خواهید بود و فقط نیاز به خواب خواهید داشت. بهتر است یک پتو هم در کنار خود داشته باشید؛ چون جراحی پلاستیک چشم باعث می‌شود که بیش از حد معمول احساس سرما کنید.
روز قبل از جراحی پلاستیک چشم، لوازم ضروری برای یک شب اقامت در بیمارستان مثل لباس راحتی، دمپایی، برس مو، چند دستمال نرم، عینک و جعبه‌ی آن و لوسیون بدن را بردارید و در یک کیف بگذارید.
می‌توانید MP3 پلیر خود را هم ببرید. اما اشیاء قیمتی مانند جواهرات را در خانه بگذارید. داروهای ضروری را هم با خود داشته باشید.
شش ساعت قبل از جراحی پلاستیک چشم چیزی نخورید یا ننوشید. بهترین کار این است که آخرین وعده‌ی غذایی را در همان وقت معمول خود بخورید و  تا موقع جراحی پلاستیک چشم دیگر هیچ چیزی نخورید.


منبع : Medic8