سیم و کابل برق همان‌طور که از نامش پیداست برای انتقال برق مورد استفاده قرار می‌گیرد. سیم و کابل برق به نیروگاه‌ها، شبکه‌های کامپیوتری، تلویزیون‌ها و تلفن‌ها اجازه‌ی کار می‌دهد. سیم و کابل برق انواع و اقسام زیادی دارد که از لحاظ شکل، اندازه و عملکرد با هم تفاوت دارند.

تمام کابل‌های برق حداقل از دو سیم رسانا و یک روکش محافظ تشکیل می‌شوند. به‌خاطر این که سیم و کابل برق متوسط تا قوی، ولتاژ زیادی را از خود عبور می‌دهند، سیم‌های رسانا هر کدام به‌طور جداگانه داخل پوشش محافظ و در یک غلاف عایق قرار می‌گیرند. رساناهای الکتریکی عموما از مس ساخته می‌شوند و از پلمیرهای مصنوعی هم برای ساختن روکش بیرونی و عایق محافظ استفاده می‌شود.

سیم و کابل کواکسیال یک سیم مسی وسط خود دارد که یک عایق دی‌الکتریک آن را احاطه کرده است. روی این لایه‌ی عایق رشته‌های سیم به‌هم بافته شده قرار گرفته که در نهایت یک روکش پلاستیکی همه‌ی آن‌ها را می‌پوشاند. سیم و کابل کواکسیال از لحاظ اندازه، عملکرد، انعطاف‌پذیری،‌ ظرفیت عبور دهی برق و قیمت با هم تفاوت دارند. از این کابل‌ها برای اتصال تجهیزات صوتی و تصویری خانگی، شبکه‌های تلویزیونی و اجزاء شبکه‌ی LAN استفاده می‌شود.

سیم و کابل روبانی از چندین سیم عایق تشکیل شده که به موازات هم قرار گرفته‌اند. این سیم‌های موازی امکان انتقال هم‌زمان چندین سیگنال اطلاعاتی را فراهم می‌کنند. یک سیم و کابل روبانی معمولی از چهار تا دوازده سیم تشکیل می‌شود. از این نوع سیم برای اتصال دستگاه‌های شبکه استفاده می‌شود. سیم و کابل روبانی هم‌چنین مادربرد کامپیوتر رابه اجزاء CPU وصل می‌کنند.


سیم و کابل زوج به هم تابیده از جفت سیم‌های مسی تشکیل شده که به هم تابیده شده‌اند. قطر هر یک از سیم‌ها از 0.4 تا 0.8 میلی‌متر است و تعداد زوج‌ها در این نوع کابل‌ها متفاوت است. هر چه تعداد زوج‌ها بیشتر باشد مقاومت کابل در برابر نویز خارجی و تداخل صوتی بیشتر خواهد بود. نصب کابل‌های زوج به‌هم تابیده آسان است و هم‌چنین انعطاف‌پذیر بوده و ارزان قیمت می‌باشد. از این نوع سیم و کابل برای سیم کشی تلفن و شبکه‌های LAN استفاده می‌شود.

کابل گارد از یک یا چند سیم عایق درست می‌شود که به صورت مجموع در یک فویل مایلار آلومینیومی یا غلاف بافته قرار می‌گیرند. غلاف از تداخل فرکانس برق و فرکانس رادیویی خارجی در کابل جلوگیری می‌کند و اجازه می‌دهد که انتقال سیگنال‌ها به‌صورت روان صورت بگیرد. سیم و کابل برق با ولتاژ بالا عموما دارای گارد است.


منبع : Ehow