امروزه ورزش شرقی یوگا تبدیل به نماد آرامش و تندرستی در غرب شده است. طبق یک مطالعه بیش از 20 میلیون آمریکایی یوگا کار می‌کنند و این افراد سالانه بیش از 10 میلیارد دلار برای محصولات مرتبط با  یوگا و کلاس‌های آن هزینه می‌کنند.

این ورزش ذهنی و جسمی قابلیت کاهش اضطراب داشته و برای تندرستی مفید است و هم‌چنین فواید یوگا برای سلامت جسمی آن را به رقیبی برای سایر شکل‌های ورزش تبدیل می‌کند. با این که حیطه‌ی پژوهش در مورد مزایای یوگا هنوز نو پا است، چیزی که تا کنون متوجه شده‌ایم این است که این ورزش اثرات کوتاه مدت و بلند مدت زیادی روی بدن دارد که در این مطلب به آن‌ها اشاره می‌کنیم. در بخش اول به اثرات کوتاه مدت یوگا می‌پردازیم.


بهبود عملکرد مغز

تنها 20 دقیقه هاتا یوگا می‌تواند عملکرد شناختی را بهبود بخشیده و تمرکز وحافظه‌ را تقویت کند. هاتا یوگا شکل باستانی این ورزش است و روی حرکات بدنی تمرکز دارد و نه ترتیب انجام آن‌ها. مطالعه‌ای که در دانشگاه ایلینویز صورت گرفت شرکت کنندگان در کلاس‌ یوگا و هم‌چنین کلاس تمرینات ایروبیک شرکت کردند. عملکرد مغزی این افراد پس از هر کلاس مورد آزمایش قرار گرفت و جالب این‌که عملکرد مغزی این افراد پس از کلاس یوگا به طور قابل ملاحظه‌ای بهتر بود.


تغییر بیان ژن

نتایج یک تحقیق در نروژ نشان داد فواید بی شمار یوگا ریشه در قابلیت آن برای تغییر بیان ژن در سلول‌های ایمنی دارد.


انجام یوگا فعالیت پروتئین‌هایی را که نقش موثری در بروز التهاب دارند کم می‌کند.

کاهش میزان استرس

محققین دانشگاه کالیفرنیا تحقیقی انجام دادند و به این نتیجه رسیدند که قدرت یوگا در کاهش میزان استرس به این دلیل است که انجام یوگا فعالیت پروتئین‌هایی را که نقش موثری در بروز التهاب دارند کم می‌کند.


افزایش انعطاف‌پذیری

نتایج یک پژوهش که اخیرا در دانشگاه کلرادو صورت گرفت نشان داد بیکرام یوگا که شکلی از یوگا است که در آن 26 آسانا به مدت 90 دقیقه در یک اتاق گرم انجام می‌شود،‌ باعث انعطاف پذیری شانه‌ها، کمر، و زردپی پشت زانو و کاهش چربی‌های بدن می شود.


در این بخش به اثرات بلند مدت یوگا روی بدن می‌پردازیم:


کاهش فشار خون

محققیقن دانشگاه پنسیلوانیا دریافتند افرادی که فشار خون خفیف تا متوسط دارند، بهتر است به ورزش یوگا بپردازند چون این ورزش به کاهش فشار خون آن‌ها کمک می‌کند. محققین نشان دادند فشار خون افرادی که یوگا کار می‌کنند نسبت به کسانی که در برنامه‌های پیاده‌روی، تغذیه و کنترل وزن شرکت می‌کنند به میزان بیشتری کاهش می‌یابد.


15 هفته تمرین هاتا یوگا می‌تواند  ظرفیت حیاتی ریه‌ها را افزایش دهد.

افزایش ظرفیت ریه‌ها

تحقیق دیگری در یکی دیگر از دانشگاه‌های آمریکا نشان داد 15 هفته تمرین هاتا یوگا می‌تواند  ظرفیت حیاتی ریه‌ها را افزایش دهد. ظرفیت ریه به حداکثر میزان هوایی گفته می‌شود که پس از یک نفس عمیق بیرون می‌دهیم.


کاهش اضطراب

مطالعه‌ای در دانشگاه بوستون صورت گرفت که نشان داد 12 هفته تمرین یوگا می‌تواند به کاهش اضطراب و افزایش گاما آمینوبوتیریک در مغز کمک کند. میزان پایین گاما آمینو بوتیریک با افسردگی و اضطراب در ارتباط است.


کاهش کمر درد مزمن

محققین دانشگاه وست ویرجینیا دریافتند آینگار یوگا برای کسانی که کمر درد مزمن دارند در مقایسه با درمان استاندارد پزشکی در کاهش درد و بهبود خلق و خو موثرتر است.


تمرین یوگا در کنار مراقبت‌های معمول دیابت می‌تواند منجر به ثبات قند خون شود.

ثبات قند خون در مبتلایان به دیابت

نتایج یک پژوهش نشان داد تمرین یوگا در کنار مراقبت‌های معمول دیابت می‌تواند منجر به ثبات قند خون شود. به گزارش رویترز سه ماه تمرین یوگا در کنار مراقبت‌های معمول دیابت می‌تواند شاخص توده‌ی بدنی را کاهش دهد و در طی آن میزان قند خون افزایش نمی‌یابد.


بهبود حفظ تعادل

مطالعه‌ای در دانشگاه تمپل نشان داد تمرین منظم آینگار یوگا به حفظ تعادل در سالمندان کمک می‌کند و از زمین خوردن زنان بالای 65 سال جلوگیری می‌کند.


تقویت استخوان‌ها

دکتر لورن فیشمن در سال 2009 تحقیقی انجام داد که نشان می‌دهد تمرین یوگا در افراد سالمند می‌تواند تراکم استخوان‌ها را افزایش دهد.

او می‌گوید: در ابتدا از داوطلبان اسکن تراکم استخوانی گرفتیم و سپس به نیمی از آن‌ها یوگا تعلیم دادیم. پس از دو سال دوباره اسکن گرفتیم. در افرادی که در این مدت یوگا کار کرده بودند تراکم استخوانی نه تنها کاهش پیدا نکرده بود بلکه بیشتر هم شده بود. اما در افرادی که یوگا کار نکرده بودند همان طور که انتظار می‌رود  تراکم استخوان قدری کاهش یافته بود.


تحقیقات نشان داده است که رابطه‌ای میان تمرین منظم یوگا و کاهش وزن وجود دارد.

رسیدن به وزن سالم

محققین مرکز تحقیقات سرطان فرد هاچینسون در سیاتل در میان بیش از 15000 فرد میانسال و سالم موفق به یافتن رابطه‌ای میان تمرین منظم یوگا و کاهش وزن شدند. آلن کریستال که یکی از محققین در این مطالعه بود می‌گوید: کسانی که اضافه وزن داشتند و به تمرین یوگا پرداختند موفق شدند 2.26 کیلو گرم وزن کم کنند اما کسانی که یوگا کار نکردند در همین مدت 6.35 کیلو گرم وزن اضافه کردند.


کاهش خطرات قلبی

طبق گفته‌ی انتشارات بخش سلامت دانشگاه هاروارد یوگا به‌عنوان بخشی از یک سبک زندگی سالم می‌تواند فاکتورهای خطر قلبی عروقی مانند فشار خون بالا، کلسترول و قند خون را کاهش دهد.


کاهش درد مزمن گردن

مطالعه‌ای در آلمان نشان داد انجام آینگار یوگا برای کاهش درد در افراد بزرگسالی که از درد مزمن گردن رنج می‌برند موثر است.


منبع : Huffingtonpost