دندانپزشک چگونه به ارزیابی و اصلاح طرح لبخند می‌پردازد؟ برای پاسخ به این سوال بیایید به مشکلاتی که افراد در طرح لبخند دارند باز  گردیم و به راه حل‌های موجود بپردازیم. اگر شما هم جزء کسانی هستید که فکر می‌کنند اصلاح طرح لبخند در آن‌ها غیر ممکن است و راه حل‌های موجود دشوار و پر هزینه است، خواندن این مطلب می‌تواند راهگشای‌تان باشد.


لبخند لثه‌ای

این مشکل از فردی به فرد دیگر متفاوت است چون عضلات آن‌ها به صورت متفاوتی کار می‌کند. حتی افرادی با نوع بدن، وزن، قدرت و استخوان‌بندی مشابه نوع و سرعت لبخند متفاوتی دارند. به عبارت دیگر حرکات لبخند آن‌ها متفاوت است.

افرادی که بافت لثه‌ی اضافی دارند ممکن است لبخند ثابت داشته باشند و بنابراین لثه‌های‌شان زیاد پیدا نشود. افرادی که لبخند ثابت دارند هنگامی که لبخند کامل می‌زنند لثه‌های‌شان بین 0 تا 1 میلی‌متر نمایان می‌شود. از طرفی اگر فردی همان میزان لثه را  داشته باشد اما لبخند او دینامیک یا متحرک باشد، به مشکل بر می‌خورد.

برخی از افرادی که دارای لبخند متحرک هستند و لثه‌ی اضافی دارند با لبخند معمولی آن را نشان نمی‌دهند. اما چون حرکت عضلانی آن‌ها متحرک است امکان دارد بلافاصله از حالت لبخند معمولی که کمی از دندان و لثه‌ها پیدا است به حالت لبخند کامل بروند و در این حالت بخش قابل ملاحظه‌ای از لثه‌ها پیدا می‌شود. این آشکار شدن ناگهانی لثه، فرد مقابل را شوکه می‌کند. بهتر است کل لثه همیشه پیدا باشد تا این که اول کم باشد و بعد به صورت نا‌گهانی زیاد شود.

اگر لبخند شما هم به همین صورت متحرک است، سوال این است که آیا لثه‌های شما همیشه پیدا است یا تا زمانی که لبخند نزده‌اید مقدار کمی از آن بیرون است و با لبخند، ناگهان آشکار می‌شود.

قبل از این‌که به‌دنبال یک راه حل باشید باید شما و دندانپزشک تعیین کنید آیا این مشکل به سلامت و بهداشت مربوط می‌شود یا ارثی است. مثلا اگر دچار ورم لثه هستید یا بیماری پریودنتال دارید ابتدا باید آن را درمان کنید. در این حالت ممکن است مشکل حل شود، در غیر این صورت چندین راه حل برای آن وجود دارد.

راه حل: اصلاح طرح لبخند که در آن لثه‌ها بیرون می‌زند با قرار دادن تاج یا روکش روی دندان‌ها و افزودن طول آن‌ها یا از طریق اصلاح ساده‌ی لثه‌ها صورت می‌گیرد. پنج روش اصلی برای اصلاح طرح لبخند لثه‌ای وجود دارد.


در روش سطح یک اصلاح طرح لبخند که با لیزر انجام می شود لثه‌ی اضافی را می‌توان به راحتی برداشت.

سطح یک

گاهی اوقات ممکن است خط لثه‌ی فردی از زمان تولد به طور صحیح عقب نرفته باشد. این فرد دارای لبخند لثه‌ای می‌باشد چون روی دندان‌های او را لثه‌ی اضافی پوشانده است. عکس‌های رادیولوژی بخش‌هایی از دندان‌ها را که زیر لثه قرار گرفته و می‌توان آن‌ها را بیرون آورد نشان می‌دهند. لثه‌ی اضافی را می‌توان به راحتی برداشت و فرآیند آن پیچیده‌تر از برداشتن پوست مرده‌ی پای ناخن‌ها نیست و تفاوت آن این است که در آن از لیزر استفاده می‌شود. این عمل درد ندارد و نیاز به بخیه نیست. برای راحتی بیمار می‌توان از بی‌حسی موضعی استفاده کرد. ظرف 5 تا 10 دقیقه لثه‌ی اضافی برداشته می‌شود و هرگز رشد نمی‌کند. در این لحظه دندان‌های سفید و بلند که زیر بافت لثه پنهان شده بودند بیرون می‌زنند.


سطح دو

گاهی اوقات دندان‌ها در وضعیت مناسبی نسبت به لثه‌ها قرار دارند اما به خاطر این‌که فرد لبخند بسیار متحرکی دارد لثه‌ی زیادی بین دندان‌ها و خط لب نمایان می‌شود.

این مشکل قابل اصلاح است، اما تعیین میزان لثه‌ای که باید برداشته شود نیاز به برآورد پیشرفته‌تری دارد. این برآورد با روشی به نام sounding انجام می‌شود. دندانپزشک با استفاده از یک پروب فلزی نازک قادر است تعیین کند که چه میزان از لثه را می‌توان با لیزر برداشت، بدون این که ساختار زیرین آن ضعیف شود.


سطح سه

برخی اوقات لازم است لثه برداشته شود، اما انجام این کار برای دندان مشکل ساز می‌شود، چون استخوان زیرین بسیار به لثه نزدیک است. در این صورت نه تنها باید لثه را برداشت، بلکه استخوان زیرین نیز باید برداشته شود.

انجام این کار معمولا نیازمند درمان پریودنتال و لیزر است. پس از آن باید به آن زمان داد تا کاملا بهبود پیدا کند و سپس روکش یا تاج روی دندان قرار گیرد.


در جراحی اصلاح طرح لبخند سطح چهار لثه‌ها، استخوان و دندان‌ها همگی بالا کشیده می‌شوند تا لبخند لثه‌ای از بین برود.

سطح چهار

برخی از بیماران لبخند لثه‌ای دارند، اما دندان‌ها، لثه‌ها و استخوان چنان به خوبی با هم جفت و جور شده‌اند که جایی برای کار نگذاشته‌اند. در این موارد، یک تکنیک جراحی مورد استفاده قرار می‌گیرد که در آن خود فک را بالا می‌کشند و در نتیجه لثه‌های بیمار هنگام لبخند زدن زیاد پیدا نمی‌شوند. لثه‌ها، استخوان و دندان‌ها همگی بالا کشیده می‌شوند تا لبخند لثه‌ای از بین برود. این عمل جراحی «به هم فشردگی کام» نامیده می‌شود.


سطح پنج

مواردی وجود دارد که در آن دندان‌ها، لثه و استخوان از لحاظ زیبایی‌شناسی در وضعیت مناسبی نسبت به هم قرار گرفته‌اند، اما بیمار هنگام لبخند زدن حرکات زیادی به لب‌ها می‌دهد و چون لب‌های او بسیار کش‌سان است، بالا رفته و بخش زیادی از لثه‌ها پیدا می‌شود.

راه حل این مشکل در جابه جا کردن لثه‌ها، استخوان یا دندان‌ها و یا حتی انجام عمل جراحی روی فک نیست؛ در این جا باید لب کوتاه شود. این عمل اغلب روش کامر نامیده می‌شود که در آن طول لب بالا کاهش می‌یابد. 

در این‌جا باید نکته‌ای را اضافه کنیم و آن این که بیشتر مردم با امکان برداشتن لثه‌ی اضافی آشنایی دارند، اما چیزی که نمی‌دانند این است که اگر لثه کوتاه باشد می‌توان به آن اضافه کرد. مثل پوست که از پا یا ران شما برداشته می‌شود و در پشت شما قرار می‌گیرد، با لثه هم همین کار را می‌توان کرد. لثه را می‌توان از قسمتی از دهان برداشت و در قسمت دیگر پیوند زد.


منبع : Porcelainveneers