بیایید از اول شروع کنیم. در اوایل قرن نوزدهم یک مرد فرانسوی به نام جالی بلین به اشتباه کمی کروسین یا نفت سفید روی یک دستمال کثیف ریخت. اشتباه او باعث شد لکه‌های روی دستمال از بین بروند. با این تصور که پاک‌کننده‌ای بهتر از آب و صابون پیدا کرده، او شروع به آزمایش روی قدرت پاک‌کنندگی کروسین کرد. بلین که از نتایج کارش راضی بود، یک مغازه در پاریس باز کرد که در آن پودر شوینده‌ی کروسین می‌فروخت. این مغازه در واقع اولین خشکشویی جهان بوده است. 

شاید باورتان نشود، اما کروسین بدون خراب کردن بافت لباس‌ها آن‌ها را تمیز می‌کند. بعضی پارچه‌ها به آب حساس هستند در حالی که خشکشویی آسیبی به‌ آن‌ها وارد نمی‌کند. از آن‌جایی که کروسین آب ندارد، ماده‌ای مناسب برای تمیز کردن پارچه‌هایی مثل پشم و ابریشم است. اما مشکل کروسین این است که آتش‌زا است، البته نه به اندازه‌ی بنزین اما به اندازه‌ای که می‌تواند مشکل‌ساز باشد. از آن‌جایی که خشکشویی‌ها مقدار زیادی کروسین نگهداری می‌کردند، هیچ شرکتی آن‌ها را بیمه نمی‌کرد. به همین دلیل مواد پاک‌کننده‌ی دیگری وارد بازار شدند. 


پرکلرواتیلن یا پرک را می‌توان بارها استفاده کرد که در نتیجه‌ هزینه‌های خشکشویی کاهش می‌یابد.

در سال 1948، در مواد پاک‌کننده خشکشویی از یک ترکیب هالوژن استفاده شد که پرکلرواتیلن یا پرک نام داشت. این مایع شیمیایی بیشتر پارچه‌های رایج را تمیز می‌کند و به آن‌ها آسیبی نمی‌زند. هم‌چنین می‌توان از آن بارها استفاده کرد و در نتیجه‌ هزینه‌های خشکشویی کاهش می‌یابد. وقتی یک پیراهن یقه‌دار یا قالیچه را به خشکشویی می‌دهید، هر دو داخل دستگاهی قرار می‌گیرند که شبیه یک ماشین لباسشویی بزرگ است. این ماشین پر از مواد پاک کننده است و وقتی کاسه‌ی داخل آن می‌چرخد، لباس‌ها داخل مایع پاک‌کننده که حاوی آب نیست می‌چرخند و لکه‌های‌شان پاک می‌شود. 

کثیفی لباس‌ها داخل یک فیلتر جمع می‌شود و یا با استفاده از یک فرایند تصفیه از مایع پاک‌کننده جدا می‌شود. سپس مایع پاک‌کننده داخل ماشین می‌ماند و برای شستشوی بعدی استفاد می‌شود. پس از این‌که شستشو تمام می‌شود، این ماشین‌ها لباس‌ها را خشک هم می‌کنند. 

اما این چرخه‌ی شستشو لباس‌ها را کاملا تمیز نمی‌کند. خصوصیات موادی مشابه پرک، باعث می‌شوند برای شستن پارچه‌هایی خاص ایده‌ال باشند، اما لکه‌هایی که فقط در آب حل می‌شوند روی لباس می‌مانند. برای تمیز کردن لکه‌هایی که به آب نیاز دارند از مواد شیمیایی مختلفی استفاده می‌شود. لکه‌های غذا، نوشیدنی، چربی و روغن از این دسته هستند. 

در نهایت یک ماشین پرس بزرگ تمام چین و چروک‌های لباس را می‌گیرد و آن را کاملا صاف و تمیز می‌کند. معلوم است که لباسی که تا به حال در چند مراسم عروسی پوشیده‌اید و لک کرده‌اید، با استفاده از معجزه‌ تمیز و سفید نمی‌شود. اما این‌که می‌دانید خشکشویی جادو نیست و همیشه برای تمیز کردن لباس‌های‌مان راه حلی وجود دارد، به انسان آرامش خاطر می‌دهد. 


منبع : Gizmodo