والدین شاغل که می‌خواهند مسئولیت مراقبت از فرزند خود را به عهده‌ی یک پرستار کودک بگذارند، باید نکات زیادی را مد نظر داشته باشند. آیا کودک امنیت لازم را خواهد داشت؟ آیا پرستار کودک به اصول تربیتی ما احترام خواهد گذاشت و آن‌ها را رعایت خواهد کرد؟ چقدر باید برای این کار هزینه کنیم؟ اما بیشتر ما به یک مسئله مهم که در ارتباط با پرستار کودک است نمی‌پردازیم و آن این است که آیا امکان دارد کودک پس از مدتی او را به ما ترجیح دهد؟

والدینی که بچه‌های خود را در خانه می‌گذارند و سر کار می‌روند معمولا گرفتار احساس اضطراب و گناه می‌شوند؛ این احساس به ویژه در مورد مادرانی صدق می‌کند که اولین فرزند خود را به دنیا آورده‌اند. اما بیشتر آن‌ها این انتظار را ندارند که به فردی که به‌عنوان پرستار کودک استخدام کرده‌اند حسادت کنند. علاوه بر این انتظار می‌رود که زنان شاغل از دو محیط خانه و کار لذت ببرند. این طور نیست؟ شاید، اما باز هم زنانی هستند که گرفتار حسادت به پرستار کودک خود می‌شوند. اگر شما هم یکی از این زن‌ها هستید ناراحت نباشید چون تنها نیستید. با پیوستن زنان به نیروی کار بروز  احساسات این چنینی رو به افزایش است.

اگر نمی‌توانید با رابطه‌ی خاصی که بین پرستار کودک و فرزند شما شکل گرفته کنار بیایید، شاید آشنایی با روند شکل‌گیری وابستگی عاطفی بتواند به شما کمک کند. کودکان با غریزه‌ی قوی برقراری پیوند با دیگران به دنیا می‌آیند، چون این پیوند لازمه‌ی بقای آن‌هاست. فرآیند برقراری پیوند بلافاصله پس از تولد آغاز می‌شود و طولی نمی‌کشد که نوزاد می‌تواند لمس کردن، بو، صدا، ظاهر و رفتار پرستار کودک را تشخیص دهد. در مورد والدین، پیوند با نوزاد به صورت طبیعی و در اولین روز‌های زندگی همراه با مراقبت از آن‌ها شکل می‌گیرد و این پیوند با گذشت زمان مستحکم می‌شود.

اما وقتی پرستار کودک وارد این بازی می‌شود چه اتفاقی می‌افتد؟ آیا نوزاد با پرستار کودک نیز پیوند برقرار می‌کند و اگر جواب مثبت است، آیا این پیوند تا جایی رشد می‌کند که نوزاد پرستار کودک را به مادرش ترجیح دهد؟


وقتی کودک تحت مراقبت پرستار کودک قرار می‌گیرد پیوندی عاطفی بین آن‌ها شکل می‌گیرد.

سرگشتگی بین پرستار کودک و مادر

وقتی کودک تحت مراقبت پرستار کودک قرار می‌گیرد پیوندی عاطفی بین آن‌ها شکل می‌گیرد که شبیه پیوند نوزاد با مادر است، البته به شکلی کند‌تر و سطحی‌تر. فراموش نکنید که او بخش زیادی از روز را با کودک شما سپری می‌کند، بنابراین طبیعی است که بین آن‌ها پیوند محکمی شکل بگیرد. گرچه ممکن است برخی از کودکان چنین پیوندی را تنها با یک نفر که آن فرد اغلب مادر است برقرار کنند، اما این امکان نیز وجود دارد که نوزادان با چند نفر از جمله پرستار کودک پیوند عاطفی برقرار کنند. در واقع، برخی از محققین بر این باورند نوزادانی که با بیش از یک نفر پیوند برقرار می‌کنند، در مراحل بعدی زندگی رشد اجتماعی بهتری خواهند داشت.

پیوند محکم میان پرستار کودک و نوزاد اتفاق خوبی است، اما مشکل از آن‌جایی شروع می‌شود که نوازد پرستار کودک را به والدین خود ترجیح می‌دهد. تصور کنید پس از یک روز دوری از کودک خود به خانه می‌آیید و در کمال ناامیدی می‌بینید که او با دیدن شما شروع به گریه می‌کند، یا این‌که به هیچ وجه حاضر نیست پرستار کودک را رها کند و به آغوش شما بیاید. یا حتی بدتر این که بشنوید کودک شما پرستار کودک را جلوی شما «مامان» صدا کند. این می‌تواند برای والدین تجربه‌ای ناراحت کننده و ناامید کننده باشد، به ویژه اگر پرستار کودک مشوق این رفتار او باشد. طبیعی است که ناراحت و قدری عصبانی می‌شوید اما نباید بر اساس این احساسات رفتار کنید. در عوض کارهایی هست که می‌توانید برای ارتباط با کودک خود انجام دهید و میان خود و پرستار کودک هماهنگی ایجاد کنید.

اول از همه به خاطر داشته باشید داشتن یک یک پرستار مهربان و دوست داشتنی که توجه کودک را به خود جلب کرده بسیار عالی است. اگر عکس این قضیه صادق بود و کودک شما با دیدن پرستار کودک وحشت زده می‌شد شرایط بدتر بود. همین‌طور فراموش نکنید که کودکان دمدمی مزاج هستند، یک لحظه به یک فرد می‌چسبند و لحظه‌ی دیگر نبود او را به کلی فراموش می‌کنند. ممکن است از پس از رفتن پرستار کودک چند دقیقه گریه و زاری کند، اما فردای آن روز هم که شما خانه را ترک می‌کنید برای شما اشک می‌ریزد. به علاوه این را هم باید بدانید که ساعات شب برای بچه‌های کوچک سخت‌ترین لحظات هستند، چون در این موقع خسته شده‌اند و زود خشمگین می‌شوند و در این لحظه نمی‌توانند تغییرات را تحمل کنند.


تنش میان مادر و پرستار کودک می‌تواند برای کودک بسیار استرس‌زا باشد و در نهایت اوضاع را بد کند.


چگونه پرستار کودک یا والدین می‌توانند در نبرد دلبری از کودک برنده شوند

اگر به خاطر پیوند خاصی که میان پرستار کودک و فرزند شما شکل گرفته احساس حسادت و نفرت می‌کنید و نمی‌توانید به‌راحتی از شر این احساسات خلاص شوید، وقت آن رسیده که وارد عمل شوید و برای حل این مشکل کاری انجام دهید. احساسات منفی می‌تواند فورا تبدیل به بروز رفتارهای منفی نسبت به پرستار کودک شود که همانند مجازات یک کارمند به خاطر انجام یک کار فوق‌العاده است. کودک شما هم ممکن است متوجه تنش میان شما و پرستار کودک شود که می‌تواند بسیار استرس‌زا باشد و در نهایت اوضاع را بدتر کند.

به یاد داشته باشید که بیشتر پرستاران کودک حداکثر تلاش خود را می‌کنند تا با کودکانی که تحت مراقبت آن‌ها هستند رابطه‌ی عاطفی برقرار کنند. چنان‌چه در انجام این کار موفق نشوند دیر یا زود کار خود را از دست می‌دهند. آن‌ها واقعا نمی‌خواهند جای والدین را بگیرند بلکه بر عکس، خیلی مایلند آن‌ها را از خود راضی نگه دارند. به همین دلایل شاید بهتر باشد با پرستار کودک در مورد این مسئله صحبت کنید. برای این کار می‌توانید سر صحبت را این‌طور باز کنید و بگویید از رابطه‌ای که با کودک شما دارد بسیار خرسند و از کار او راضی هستید. سپس توضیح دهید که احساس می‌کنید قدری از بازی کنار گذاشته شده‌اید و بگویید بسیار ممنون خواهید شد اگر به شما کمک کند پیوند خود را با کودک‌تان مستحکم‌تر کنید. شاید او بتواند لالایی مورد علاقه‌ی کودک یا برخی از روش‌های آرام کردن کودک را که تنها پرستاران خوب می‌دانند به شما هم یاد دهد.

اگر می‌بینید کودک شما بیشتر اوقات پرستار کودک را به شما ترجیح می‌دهد شاید وقت آن باشد که از نو با او طرح رابطه بریزید. برای این کار وقت بگذارید و توجه خود را به کودک جلب کنید. در یک فضای راحت و آرام با او تعامل داشته باشید. شاید لازم باشد آواز بخوانید، برقصید و مسخره بازی در بیاورید تا خود را در دل او جا کنید تا در نهایت شما را بپذیرد. ماساژ کودک، تغذیه‌ی او با شیر مادر و شکل‌های دیگر تماس پوست به پوستُ تکنیک‌های بسیار قوی برای برقراری پیوند است.


هنگام ایجاد مشکلات با پرستار کودک می‌توانید یک پرستار کودک دیگر اما با جنس مخالف پرستار قبلی استخدام کنید.

اگر با انجام این کارها به نتیجه‌ای نرسیدید، می‌توانید یک پرستار کودک دیگر اما با جنس مخالف پرستار قبلی استخدام کنید. به‌عنوان مثال، اگر بین مادر و یک پرستار مونث رقابت وجود دارد، استخدام یک پرستار مذکر ممکن است مشکل را حل کند. پرستار‌های مذکر بسیار خوش مشرب و پر انرژی هستند و احتمال این‌که جای مادر را دل کودک بگیرند کمتر است.

نکته‌ی مهمی که باید به خاطر داشته باشید این است که گرچه ممکن است هرازگاهی نسبت به پرستار کودک احساس حسادت کنید، اما این احساس گذرا است. بسیاری از والدین که فرزند‌شان عاشق پرستار خود هستند به زودی در می‌یابند که این پیوند عاطفی قوی میان پرستار و کودک برای سلامت فرزند‌شان ضروری است. به یاد داشته باشید که والدین معمولا دنبال پرستار کودک خون‌گرم، دل‌سوز، صبور و خوش مشرب می‌گردند. کدام کودک را می‌شناسید که عاشق چنین فردی نشود؟ هنگامی که کودک شما پرستار خود را عاشقانه دوست دارد، می‌توانید به خود آفرین بگویید که چنین کسی را برای او پیدا کرده‌اید. با بودن چنین کسی می‌توانید با خیال راحت کار کنید و از بابت کودک خود آسوده خاطر باشید.


 تعویض پرستار کودک

تعویض پرستار کودک باید به شکل تدریجی صورت گیرد. تعویض ناگهانی پرستار کودک فشار روحی زیادی را به او وارد می‌کند؛ به ویژه اگر پیوند عاطفی قوی بین کودک و پرستارش وجود داشته باشد.


منبع : Howstuffworks