مدیران داروخانه، داروها را طبق دستور پزشک آماده می‌کنند و به بیماران می‌هند. این دستورات نه تنها از طرف پزشکان بلکه از طرف دندانپزشکان، فیزیوتراپیست‌ها و سایر افراد ذیصلاح صادر می‌شود. مدیران داروخانه اغلب وظایف عملیاتی مشترکی با داروسازان، مدیران داروخانه‌های سرپایی، متخصصین انفورماتیک داروخانه و بازرس داروسازی دارند.


وظایف نظارتی

مدیر داروخانه معمولا بر کار زیردستان نظارت می‌کند تا کارمندان وظایف خود را بر طبق اصول و قوانین صنعت داروسازی و مقرارت ایمنی انجام دهند. مدیر با استفاده از مهارت‌های ارتباطی و تحلیلی مراقب است که پرسنل اصول حرفه‌ای و اخلاقی را در فعالیت‌های خود رعایت کنند. این فعالیت‌ها شامل توضیح دوز صحیح داروها به بیماران و پیشنهاد داروهای جایگزین در صورت موافقت پزشک است. مدیر داروخانه می‌تواند پرسنل داروخانه را استخدام یا در هنگام ضرورت از کار برکنار کند.


وظایف عملیاتی

مدیر داروخانه وظایف زیادی دارد. او نسخه‌ها را بررسی می‌کند تا از دقیق بودن آن‌ها اطمینان حاصل کند، ترکیبات لازم را تایید و مناسب بودن آن‌ها را ارزیابی می‌کند. وی برای کمک به بیماران دیابتی و مبتلا به آسم و کسانی که سیگار را ترک کرده‌اند خدمات تخصصی ارائه می‌دهد. هم‌چنین به مشتریان در انتخاب برند دارو کمک می‌کند و مدارکی از جمله پرونده‌های داروخانه و مشخصات بیماران را نگه می‌دارد. مدیر داروخانه فرآیند ترکیب، بسته‌بندی و برچسب زدن روی داروها را مورد نظارت قرار می‌دهد و مسئولیت آموزش کارورزی برای دانشجویان رشته تکنسین داروخانه را به عهده دارد.


تنظیم مقررات و مواردی مربئط به مربوط به تحویل دارو طبق دستور پزشک در حیطه‌ی اختیارات مدیر داروخانه است.

مسئولیت‌های تنظیم مقررات

تنظیم مقررات در حیطه‌ی اختیارات مدیر داروخانه است به ویژه در مواردی که مربوط به تحویل دارو طبق دستور پزشک باشد. مدیران به زیردستان خود شگردهای این حرفه را آموزش می‌دهند و به آن‌ها توضیح می‌دهند که رعایت مقررات اهمیت زیادی دارد. مهم‌ترین مقرراتی که مدیران داروخانه ملزم به رعایت هستند شامل قوانین وزارت بهداشت و درمان می‌شود.


نظارت بر فناوری

مدیران داروخانه‌ها از نحوه استفاده‌ی صحیح ابزار توسط زیردستان اطمینان حاصل می‌کنند. استفاده صحیح از این ابزار از بروز سوانح در حین کار جلوگیری می‌کند. پرسنل داروخانه تحت سرپرستی مدیران از ابزار و تجهیزاتی نظیر کابینت‌های لامینار فلو، هود‌های لامینار با جریان هوای عمودی و غیره استفاده می‌کنند. ناظرین داروخانه هم‌چنین بر استفاده از صفحه‌های محافظ در برابر پرتوهای رادیولوژی نظارت دارند.


منبع : Ehow