عنصر روی در بدن نقش اساسی دارد. از ترمیم کردن زخم‌ها گرفته تا درک مزه و بو و سنتز پروتئین و DNA، همه از فواید روی برای بدن هستند. این ماده‌ی معدنی روی قوای جنسی هم تاثیر می‌گذارد به ترشح هورمون تستسترون کمک می‌کند. اما روی بیشتر برای تقویت سیستم ایمنی بدن شهرت دارد. با وجود روی کافی در بدن، عکس‌العمل آن به عفونت قوی می شود و از التهاب خارج از کنترل جلوگیری می‌شود. 

بدن انسان روی را ذخیره نمی‌کند، پس باید هر روز مقداری از آن مصرف کنیم. اما این مقدار لازم نیست زیاد باشد و مصرف روزانه تنها 8 میلی‌گرم روی برای خانم‌ها کافی است. این میزان برای خانم‌های باردار 11 میلی‌گرم و برای خانم‌هایی که بچه شیر می‌دهند 12 میلی‌گرم است. البته اگر خانم‌ها گیاه‌خوار باشند، باید میزان مصرف روی را دو برابر کنند، چون کودک از منابع گیاهی روی کمتری جذب می‌کند. برای این‌که مطمئن شوید بدن‌تان از کمبود روی رنج نمی‌برد، مواد غذایی که در این مطلب معرفی می‌کنیم را در رژیم غذایی خود لحاظ کنید. 


گوشت گاو

85 گرم گوشت گاو 7 میلی‌گرم روی دارد و علاوه بر این سرشار از پروتئین است. گوشت گاو هم‌چنین منبع غنی ویتامین B12 است، ویتامینی که به بدن کمک می‌کند سلول‌های عصبی و خونی را سالم نگه دارد. بهترین روش مصرف گوشت گاو به صورت چرخ‌کرده یا خوراک گوشت است. مصرف بیش از حد گوشت قرمز ممکن است به دیابت و بیماری‌های قلبی عروقی منجر شود، پس مصرف آن را به هفته‌ای یک بار محدود کنید. 


بادام هندی

در هر 28 گرم بادام هندی 1.6 میلی‌گرم روی وجود دارد و علاوه بر این حاوی چربی مفیدی به نام فولیت، ویتامین B و ویتامین K است که از گرفتگی رگ‌ها جلوگیری می‌کند. با مصرف بادام هندی می‌توانید 10٪ نیاز روزانه‌ی بدن به آهن را نیز تامین کنید. بهترین روش مصرف بادام هندی به صورت خام است و می‌توانید آن را به‌عنوان میان‌وعده میل کنید یا این‌که داخل سالاد بریزید. 


جودوسر

این صبحانه‌ی عالی علاوه بر روی حاوی فولیت، فیبر و پتاسیم نیز است و به کاهش کلسترول بدن کمک می‌کند. می‌توانید آن را در کنار یک ظرف میوه مصرف کنید و صبحانه‌ای کامل بخورید. 


نخود به کاهش کلسترول و ایجاد تعادل در میزان قند خون نیز کمک می‌کند.

نخود

در 1.2 فنجان نخود 1.3 میلی‌گرم روی وجود دارد و حاوی پروتئین، فیبر و چربی‌های مفید است. این ماده‌ی غذایی هم‌چنین به کاهش کلسترول و ایجاد تعادل در میزان قند خون نیز کمک می‌کند. بهتر است نخود را با سبزیجات خام یا داخل آش مصرف کنید. 


پنیر سوئیسی

28 گرم پنیر سوئیسی حاوی 1.2 میلی‌گرم روی و 55 میل‌گرم سدیم است و نسبت به انواع دیگر پنیر نمک کمتری دارد. هم‌چنین کالری کمی دارد و سرشار از پروتئین و کلسیم است. می‌توانید پنیر سوئیسی را به‌عنوان طعم‌دهنده به آووکادو، کاهو یا گوجه فرنگی داخل ساندویچ اضافه کنید. 


لوبیا قرمز

1.2 فنجان لوبیا قرمز 0.9 میلی‌گرم روی دارد و حاوی فیبرهای حل‌شدنی و حل‌نشدنی هم است. به همین دلیل برای دستگاه هاضمه فواید زیادی دارد. ترکیب پروتئین و فیبر لوبیا قرمز از بالا رفتن قند خون جلوگیری می‌کند. لوبیا قرمز را آرام‌پز کنید و همراه سوسیس و برنج میل کنید. یا این‌که می‌توانید از لوبیا قرمز داخل قرمه‌سبزی لذت ببرید. 


بادام

28 گرم بادام 0.9 میلی‌گرم روی دارد و از جمله مواد غذایی سرشار از منیزیم، امگا 3 و ویتامین E نیز است که برای چشم‌ها و تقویت سیستم ایمنی بدن فواید بسیاری دارد. بادام هم‌چنین حاوی پروتئین است که باعث می‌شود سیر شوید. بادام را به‌عنوان میان‌وعده میل کنید یا آن را روی سالاد بریزید تا به غذایی سیر‌کننده تبدیل شود.


منبع : Health