آماده شدن برای مصاحبه جهت استخدام به عنوان پرستار کودک تفاوت زیادی با آمادگی برای مصاحبه‌های شغلی دیگر ندارد، اما چند مورد وجود دارد که مختص حرفه‌هایی نظیر امور مراقبتی و نگهداری از کودک است. درست است که شما بیشتر روزهای خود را با بچه‌ها سپری می‌کنید، اما باید رفتار و ظاهری حرفه‌ای داشته باشید، چون می‌خواهید در برخورد اول تاثیر خوبی بر روی والدین بگذارید. هم‌چنین باید کمی وقت بگذارید و در مورد سوالاتی که معمولا در مصاحبه‌ها از پرستار کودک پرسیده می‌شود فکر کنید و جواب مناسبی برای آن‌ها پیدا کنید.


تاثیر مثبت در برخورد اول

  • سر ساعت در محل حاضر شوید. هیچ چیز به اندازه‌ی دیر رسیدن برای مصاحبه نمی‌تواند کار را خراب کند. حالت ایده‌آل این است که 10 تا 15 دقیقه زودتر آن‌جا باشید، چون وقت کافی خواهید داشت و مجبور نمی‌شوید چند چراغ قرمز را رد کنید و به خاطر این کار مضطرب شوید. اگر جایی که قرار است بروید نمی‌شناسید، چند روز قبل از مصاحبه تا آن‌جا بروید تا با مسیر آشنا شوید. این کار به ویژه زمانی اهمیت دارد که جای پارک خودرو را نمی‌شناسید.
  • لباس مناسب بپوشید. برای مصاحبه باید ظاهری حرفه‌ای داشته باشید. باید ظاهر شما طوری باشد که والدین بتوانند با خیال راحت کودکان‌شان را به شما بسپارند. لباس نباید جلف باشد. برای مصاحبه طوری لباس بپوشید که انگار می‌خواهید سر کار بروید و از بچه‌ها نگهداری کنید. اگر با کفش‌های پاشنه بلند که راه رفتن با آن‌ها مشکل است جلوی والدین قرار بگیرید ممکن است فکر کنند با شرایط ظاهری یک پرستار کودک آشنایی ندارید.
  • آماده باشید. هر قدر آمادگی بیشتری برای مصاحبه داشته باشید حرفه‌ای تر به نظر می‌رسید. هنگام مصاحبه لازم است چند کپی از رزومه کاری، شماره‌ی تماس معرف، مدارک حرفه‌ای از جمله مدارک دانشگاهی، کمک‌های اولیه و مدرک CPR ، چند قطعه عکس، خودکار و کاغذ برای یادداشت‌برداری، یک کپی از برنامه‌ی هفتگی که ساعات کار شما را در جاهای دیگر نشان می‌دهد و همین‌طور لیست سوالاتی که می‌خواهید از خانواده بپرسید به همراه داشته باشید.

در مصاحبه استخدامی به عنوان پرستار کودک در صورت حضور کودکان در جلسه با کودکان رابطه برقرار کنید.

  • با بچه‌ها گرم بگیرید. اگر در طی مصاحبه بچه‌ها هم حضور دارند، فرصت خوبی دارید تا مهارت‌های خود را به‌عنوان پرستار کودک به نمایش بگذارید. از این فرصت استفاده کنید تا با بچه‌ها آشنا شوید و خودتان را در دل آن‌ها جا کنید. با زبان کودکانه با بچه‌ها حرف بزنید و در چشم‌های آن‌ها نگاه کنید، حرف ‌آن‌ها را قطع نکنید و با لحنی تشویق آمیز از آن‌ها سوالاتی بپرسید تا نشان دهید نحوه‌ی برقراری ارتباط با بچه‌ها را به خوبی می‌دانید. از بچه‌ها بپرسید چه چیزهایی را دوست دارند و فعالیت‌هایی را پیشنهاد کنید که مورد توجه و علاقه‌ی آن‌ها باشد. این فرصت خوبی است تا در مورد فعالیت‌هایی که دوست دارید با بچه‌ها انجام دهید صحبت کنید. می‌توانید در حین مصاحبه چند جورچین یا بازی دیگر بیاورید و بگذارید بچه‌ها با آن‌ها بازی کنند. شاید والدین از شما بخواهند در یک مدت زمان مشخص به صورت آزمایشی با بچه‌ها کار کنید تا بتوانند عملکرد شما را مورد ارزیابی قرار دهند. اگر چنین کاری از شما خواسته شد، باید با دست پر آمده باشید تا بتوانید با فعالیت‌های جالب بچه‌ها را سرگرم کنید.
  • سعی کنید آرام باشید. همه‌ی مصاحبه‌های شغلی اضطراب آور است و مصاحبه پرستار کودک اصلا قابل پیش بینی نیست چون والدین به مصاحبه کردن عادت ندارند و ممکن است نداند چه سوالی باید بپرسند. اما با همه‌ی این فشارها باید سعی کنید خودتان باشید، چون والدین بچه‌ها دنبال یک فرد دوست داشتنی و اصیل هستند. مراقب «زبان بدن» خود باشید. بسیاری از افراد هنگامی که اضطراب دارند، نمی‌توانند آرام و قرار داشته باشند. حداکثر تلاش خود را بکنید تا بدون حرکت بنشینید، ژست خوبی داشته باشید و لبخند بزنید. با این کار نشان می‌دهید که اعتماد به نفس بالایی دارید. حفظ تماس چشمی با مصاحبه کننده و محکم دست دادن نیز اهمیت بسیاری دارد.

هنگام مصاحبه برای استخدام به معرف‌های خود اطلاع دهید که قرار است به‌عنوان پرستار کودک در جایی شروع به کار کنید.

مهارت در آداب مصاحبه

  • معرف‌های خود را آماده داشته باشید. برای مصاحبه همیشه باید فهرستی از معرف‌های شخصی و حرفه‌ای را به همراه داشته باشید. به معرف‌های خود اطلاع دهید که قرار است به‌عنوان پرستار کودک در جایی شروع به کار کنید و ممکن است فرد مصاحبه کننده با آن‌ها تماس بگیرد.
  • در شبکه‌های اجتماعی حضور حرفه‌ای داشته باشید. قبل از دادن هر گونه تقاضای شغلی، موارد نامناسب را از روی صفحه‌های شبکه‌های اجتماعی خود حذف کنید. احتمال دارد زمانی والدین کودک نام شما را در اینترنت جستجو کنند. 
  • تلفن همراه خود را خاموش کنید. یا این‌که می‌توانید قبل از مصاحبه تلفن همراه خود را بر روی حالت سکوت قرار دهید. زنگ زدن تلفن همراه در حین مصاحبه شما را فردی غیر حرفه‌ای جلوه می‌دهد و ممکن است باعث قطع شدن گفتگو در بدترین زمان ممکن شود.
  • یادداشت برداری کنید. برای مصاحبه همیشه کاغذ و خودکار همراه داشته باشید. با این کار نشان می‌دهید که با آمادگی آمده‌اید و همین‌طور می‌توانید شماره‌ی تماس یا هر چیزی را که نیاز است پس از مصاحبه به خاطر داشته باشید یادداشت کنید.
  • مثبت باشید. هرگز در مورد کارفرمای قبلی بدگویی نکنید؛ حتی اگر همه‌ی آن‌ها صحت داشته باشد. گفتن این حرف‌ها باعث می‌شود آدمی منفی و ناپخته به نظر برسید پس سعی کنید در مورد نکات مثبت شغل‌های قبلی خود صحبت کنید.
  • حرف‌های بی ربط نزنید. مصاحبه کننده باید شما را بشناسد، البته شما هم باید نشان دهید که به‌عنوان یک پرستار کودک اهل طفره رفتن نیستید. زمانی مثال بزنید و وارد جزئیات شوید که واقعا لازم است، اما هنگام پاسخ دادن به سوالات زیاد از موضوع خارج نشوید.
  • یک یادداشت تشکر بفرستید. پس از مصاحبه از طریق ایمیل یا پست یادداشتی برای خانواده بفرستید. باید از آن‌ها به خاطر وقتی که برای شما گذاشتند تشکر کنید و علاقه‌ی خود برای همکاری با آن‌ها به‌عنوان پرستار کودک را نشان دهید.


منبع : Wikihow