طب سوزنی بخشی از طب سنتی چینی محسوب می‌شود که هدف آن ایجاد تعادل انرژی، یا به زبان چینی «چی» در بدن است. برای انجام این کار، متخصص طب سوزنی از سوزن‌های استیل برای تحریک کردن کانال‌های حمل انرژی در بدن استفاده می‌کند. طب سوزنی با افزایش میزان هورمون اندورفین که آرام‌بخش طبیعی بدن محسوب می‌شود، میزان درد را کاهش می‌دهد و می‌توان از آن برای درمان درد‌های مزمن استفاده کرد. طب سوزنی برای درمان موارد زیر موثر است:

  • آرتروز 
  • کمر درد 
  • گردن درد 
  • درد عضلانی 
  • درد پس از جراحی 
بعضی مطالعات نشان می‌دهد که طب سوزنی می‌تواند برای درمان دردهای زیر هم موثر باشد:
  • درد دندان
  • فیبرومیالژیا، یک نوع روماتیسم که با دردهای عضلانی یا اسکلتی عضلانی همراه است
  • حالت تهوع ناشی از شیمی درمانی

مطالعات بیشتری برای اثبات تاثیر مثبت طب سوزنی روی درمان سر درد، درد جوش‌های آبله مرغان، درد صورت و ترک سیگار نیاز است. بهتر است برای درمان دردهای مزمن یا بیماری‌های جدی روی طب سوزنی حساب باز نکنید، مگر این‌که در این خصوص با یک پزشک مشورت کرده باشید. با این‌که طب سوزنی می‌تواند به درمان بعضی بیماری‌ها کمک کند، اما جایگزین دیگر روش‌های درمانی مثل فیزیوتراپی یا مصرف دارو نیست. برای بعضی بیماری‌ها مثل سرطان، طب سوزنی باید در کنار دیگر روش‌های درمانی پیش گرفته شود. 


طب سوزنی روی درمان بیماری‌هایی از جمله آرتروز منجر به کاهش درد می‌شود.

مطالعاتی که در خصوص تاثیر طب سوزنی روی درمان بیماری‌هایی از جمله آرتروز انجام شده، نشان می‌دهد که طب سوزنی در اکثر موارد درد بیماران را کاهش می‌دهد. اما این کاهش درد به اندازه‌ی کافی چشم‌گیر نیست و بعضی‌ها هم عقیده دارند که این مسئله ناشی از تاثیر تلقین بیماران است. با این حال برای بیمارانی که حساسیت‌های دارویی دارند، طب سوزنی می‌تواند در مواقع تشدید شدن درد مسکن خوبی باشد. هم‌چنین برای بیماران دیگر، کاهش درد حتی به میزان کم می‌تواند کمک زیادی به آن‌ها بکند. وقتی بیماری درد دارد و هدف درمان اوست، روش درمان اگر موثر باشد اهمیت زیادی ندارد. 
طب سوزنی با استفاده از سوزن‌های بسیار نازک انجام می‌شود و به همین دلیل تقریبا بدون درد است و بیمار فقط سوزش بسیار کمی حس خواهد کرد. هم‌چنین اگر با استفاده از سوزن‌های یک‌بار مصرف و در شرایطی استریل انجام شود، احتمال این‌که به مشکلات و پیچیدگی‌هایی مثل عفونت منجر شود بسیار پایین است. این یک روش بدون دارو برای کاهش درد است و یکی از نکات مثبتش این است که به آن عادت نمی‌کنید. 
این‌که چند بار باید تحت درمان طب سوزنی قرار بگیرید به شدت درد و شرایط شما بستگی دارد، اما اگر می‌خواهید از آن سود ببرید باید حداقل 5 تا 10 جلسه این کار را انجام دهید. از آن‌جایی که پس از تمام شدن جلسه‌ی طب سوزنی احساس آرامش خواهید داشت و عضلات‌تان شل خواهند شد؛ بهتر است یک همراه بیاورید که بتواند تا خانه رانندگی کند. 


منبع : Webmd - Arthritis