فرض کنیم همه‌ی برگه‌های مورد نیاز خود را چاپ کرده‌اید، چطور می‌توانید همه‌ی آن‌ها را کنار هم نگه دارید؟ طبیعی است که احتمالا صحافی‌شان می‌کنید. صحافی و جلدسازی تنها اتصال سه حلقه به هم نیست و انواع مختلفی دارد. هر کدام از آن‌ها نقاط ضعف و قوتی دارند و برای کاربردها و نمودهای مختلف طراحی شده‌اند.

زین دوخت
این نوع صحافی روشی برای محکم کردن صفحات بسته نشده است که در آن یک دسته کاغذ را از وسط منگنه می‌کنند. دفترچه‌ها معمولا زین دوخت می‌شوند. این صحافی شبیه روشی است که در آن صفحات به فاصله‌ی یک چهارم وسط کتاب منگنه می‌شوند. این روش برای صحافی تا چهل صفحه، راهی مقرون به صرفه است و باعث کمی صرفه جویی می‌شود. از مزایای آن می‌شود به ارزان بودن آن اشاره کرد. اما باید توجه کرد که برای تعداد صفحات بالا و سایز بزرگ‌تر کارایی ندارد.

صحافی با شانه های پلاستیکی رایج ترین و ارزان ترین نوع صحافی است که بیش از 40 سال قدمت دارد.

صحافی با شانه‌های پلاستیکی
این روش صحافی به دلیل سادگی و در دسترس بودنش به یکی از رایج‌ترین انواع جلدسازی تبدیل شده و بیش از چهل سال است که از آن استفاده می‌شود. کتاب‌هایی که با نوارهای فلزی صحافی می‌شوند به راحتی از هم باز می‌شوند که این، امکان کپی گرفتن از آن‌ها را ساده‌تر می‌کند. این کتاب‌ها به راحتی با ماشین‌های مخصوص، قابل باز شدن هستند تا برای مثال ویرایش شوند. این نوارهای پلاستیکی رنگ‌های متفاوتی دارند و تا ضخامت 2 اینچ را می‌توان با آن‌ها صحافی کرد. بعد از زین دوخت کردن استفاده از این نوع صحافی مقرون به صرفه‌ترین نوع صحافی است. این روش نسبتا ارزان است ولی به اندازه‌ی صحافی با سیم پیچ‌ها یا حلقه‌های سیمی دوقلو محکم نیست. دوم این‌که اگر می‌خواهید از دفتر یا کتابی صحافی شده به این روش برای مدتی طولانی استفاده کنید ممکن است این صحافی دوام نداشته باشد و دندانه‌های شانه‌ها شکسته شود.

صحافی با سیم‌های پیچدار

استفاده از سیم‌های مارپیچ در صحافی و جلدسازی برای کسانی‌که در جستجوی ظاهری متفاوت برای ارائه ی کار‌های خود هستند گزینه‌ی مناسبی است. این نوع صحافی در واقع پیچاندن یک تکه سیم مارپیچ و اتصال آن به لبه‌ی کتاب است. این نوع صحافی 60  رنگ متفاوت دارد و برای شرکت‌های طراحی و بازاریابی که به دنبال تنوع رنگ و هماهنگی رنگ‌ها با لوگوی شرکت و گزارش‌ها هستند بسیار مناسب است. کتاب‌های سیمی شده به این شیوه به راحتی باز می‌شوند و برای کپی گرفتن راحت‌تر هستند. در هنگام مطالعه حتی می‌شود آن‌ها را کاملابه پشت و رو چرخاند.
کتاب‌های صحافی شده به این طریق به راحتی قابل پست هستند. سیم‌ها کاملا انعطاف پذیری دارند و شکل‌شان تغییر نمی‌کند. این سیم‌ها تا 5 سانتی‌متر را صحافی می‌کنند، اما صحافی ضخامت بالای 5 سانتی متر کار راحتی نیست. این سیم‌ها نسبت به شانه‌های پلاستیکی گران‌تر هستند، با این وجود به راحتی قابل دسترس‌اند. از جمله مزایای این نوع صحافی می‌توان به دوام بالای آن‌ها اشاره کرد. نکته‌ای منفی که این نوع جلدسازی دارد قیمت آن در مقایسه با شانه‌های پلاستیک است.

صحافی با سیم های حلقه ای دوقلو نوعی از صحافی با ظاهری شیک و ظریف است.

صحافی با سیم‌های حلقه ای دوقلو

بیشتر اوقات کسانی که برای‌شان دوام و مقاومت اهمیت دارد و به دنبال یک صحافی حرفه‌ای می‌گردند سراغ این نوع جلدسازی می‌روند. این صحافی یک بسته بندی C  شکل دارد که به وسیله دستگاه اتصال مخصوصی سیم‌های اتصال را گرد می‌کند. صحافی با این سیم‌ها ظاهری شیک و ظریف دارد ولی از دو نوع سیم‌هایی که در قسمت قبل اشاره شد گران‌تر هستند. این نوع صحافی بسته به استفاده‌ای که از دفترچه یا کتاب صحافی شده می‌شود، غالبا ارزش کمی هزینه‌ی اضافی را دارد. این صحافی مانند سیمی کردن بسیار با دوام و محکم است. فقط مراقب باشید وسایل سنگین روی کتاب صحافی شده‌تان نگذارید. چون ممکن است سیم‌ها خم شوند و این، ورق زدن شما را سخت می‌کند.

صحافی ولو
اگر اسناد و مدارکی دارید که نمی‌خواهید به راحتی قابل کپی گرفتن باشند یا می‌خواهید گزارش کار یا ارائه‌ی خود را فشرده اجرا کنید ، از صحافی ملقب به Velo Binding استفاده کنید. در این روش جلدسازی، 11 سوراخ کوچک در لبه‌ی کتاب ایجاد می‌کنند. یک نوار پلاستیکی با دندانه‌های تیز را وارد این سوراخ‌ها می‌کنند، نوار دیگری را نیز به همین شکل در پشت قرار می‌دهند که دندانه‌هایی رو به بیرون دارد. سپس کتاب را داخل دستگاهی می‌گذارند که آن را محکم نگه می‌دارد. اضافه‌ی دندانه‌ها به این ترتیب بریده می‌شود و لبه‌ها نوارهای پلاستیکی حرارت داده و آب می‌شوند تا اتصال را به صفحات مهر و موم کنند.
به دلیل این اتصال محکم، این نوع صحافی برای اسناد و مدارکی که نمی‌خواهید صفحات‌شان از هم جدا شوند عالی‌ست. همان‌طور که گفته شد این صحافی غیر قابل کپی برداری است و به دلیل استحکامش به خوبی در قفسه می‌ایستد. اما به راحتی باز نمی‌شود و برای استفاده در سخنرانی‌ها و کلاس مناسب نیست. علاوه بر این، امکان باز کردن و جدا کردن صفحات را هم نخواهید داشت.

مقاوم ترین و بهترین نوع صحافی برای کتاب و مقاله ها، صحافی کتابی است

صحافی کتابی
بهترین نوع صحافی و جلدسازی، صحافی کتابی است. این نوع صحافی را در کتاب‌های جلد کاغذی می‌بینید. صحافی کتابی ظاهری آراسته دارد و برای کتاب‌ها و مقاله‌ها مناسب است. شما هر چیزی که بخواهید را می‌توانید در فروشگاه‌های چاپ دیجیتال به این روش صحافی کنید؛ این صحافی یک عمر برای شما خواهد ماند. اما دیگر صفحات را نمی‌توانید جا به جا و کتاب را نمی‌توانید کامل باز کنید. البته این صحافی بهترین گزینه نیست.
منبع : Prnashville