طب سوزنی یک روش درمانی سنتی چینی است که در آن سوزن‌های باریکی را در نقاط به خصوصی از بدن فرو می‌کنند. این نقاط، نقاط مخصوص طب سوزنی هستند. طب سوزنی قادر به درمان بسیاری از بیماری‌های جسمی و روانی است و یکی از به نام‌ترین طب‌های جایگزین به شمار می‌رود. نکات مهمی که باید در مورد طب سوزنی بدانید را مرور می‌کنیم.

طب سوزنی با جنگ شروع شد
بسیاری از پیشرفت‌هایی که به کمک بشریت آمده‌اند، حاصل تلاش بشر در دوران جنگ بوده‌اند. طب سوزنی یکی از قدیمی‌ترین این دستاوردهاست. به گفته‌ی افسانه‌ها، طب سوزنی هنگامی کشف شد که سربازان چینی متوجه شدند نیزه‌هایی که به نقاط خاصی از بدن‌شان فرو می‌رفته بیماری‌های مزمن را به سرعت درمان می‌کرده است.

در بدن شما بیش از هزاران نقطه‌ی طب سوزنی وجود دارد
از اوایل شروع طب سوزنی که سوزن‌ها را تصادفی در نقاط مختلفی از بدن فرو می‌کردند تاکنون، این طب به درجه‌ای از کیفیت و دقت رسیده که بیش از 1000 تا 2000 نقطه‌ی حساس به طب سوزنی در سراسر بدن شناسایی شده است. از این هزاران نقطه، متخصصین طب سوزنی بین 8 تا 18 نقطه را برای درمان در نظر می‌گیرند.

طب سوزنی باعث ایجاد پیام عصبی در بدن و ترشح اندورفین در جریان خون می شود.

دو نظریه‌ی علمی
دانشمندان بسیاری سعی کرده‌اند طب سوزنی را از نظر علمی به طور کامل توضیح دهند و برای این کار روی دو نظریه تمرکز کرده‌اند. بر اساس نظریه‌ی اول در طب سوزنی، پیام عصبی که سوزن‌ها وارد می‌کنند سریع‌تر از پیام عصبی درد در بدن حرکت می‌کند و در نتیجه از درد پیشگیری می‌کند. بر اساس نظریه‌ی دوم، طب سوزنی در جریان خون اندورفین ترشح می‌کند که باعث کاهش درد می‌شود.

هر کسی نمی‌تواند طب سوزنی انجام دهد
متخصصین طب سوزنی باید بدن را به خوبی بشناسند. برخی مکاتب فکری معتقدند فقط پزشکان قادر به انجام طب سوزنی هستند و در جوامع امروزی فقط پزشکان هستند که علم دقیق و کاملی نسبت به بدن دارند و به همین دلیل به خوبی نقاط مختلف طب سوزنی را شناسایی می‌کنند.

طب سوزنی سوجوک
سوجوک یا Sujok شاخه‌ای از طب سوزنی است که در واقع باعث شده طب سوزنی به شهرت امروز دست یابد. در این شاخه از طب سوزنی اعتقاد بر آن است که دست و پا آینه‌ی بدن هر کسی است. شصت پا و دست نشان دهنده‌ی سر، دو انگشت وسط نشان دهنده‌ی پاها و دو انگشت بزرگ‌تر برای آرنج‌ها. کف دست و کف پا نمایان‌گر تمام بدن هستند. تحریک کردن نقاطی از کف پا و دست می‌تواند دردهای اعضای مربوط به آن قسمت را درمان کند. سوجوک از تعداد کمتر و کوچکتری سوزن استفاده می‌کند و از طب سوزنی چینی بیشتر به اثبات رسیده است.

طب سوزنی در درمان سرماخوردگی، التهاب لوزه و میگرن موثر است.

طب سوزنی می‌تواند بیماری‌های بسیاری را درمان کند

در مورد اثربخشی طب سوزنی هنوز نتیجه‌ای قطعی وجود ندارد. با این وجود، تحقیقات نشان داده‌اند طب سوزنی بیماری‌هایی از قبیل حالت تهوع و استفراغ، درد، آرتروز، سردرد، میگرن و کمردرد را درمان می‌کند. بر اساس گفته‌ی سازمان بهداشت جهانی، طب سوزنی این بیماری‌ها را نیز می‌تواند معالجه کند: 
سینوزیت حاد، رینیت حاد (التهاب مخاطی بینی آلرژیک)، سرماخوردگی، التهاب لوزه‌ی حاد، برونشیت حاد، نزدیک بینی، آب مروارید، دندان درد، گاستریت حاد و مزمن (ورم معده)، اسید معده، کولیت، یبوست، درد شانه، سیاتیک، فلج صورت و فلج.

طب سوزنی می‌تواند به عنوان داروی بیهوشی هم استفاده شود
خاصیت بیهوشی یکی از استفاده‌های جانبی بی نظیر برای طب سوزنی است. بیشتر داروهای بیهوشی عوارض جانبی مانند اعتیاد دارند. طب سوزنی در کنترل کردن درد بی هیچ عوارض جانبی بسیار مؤثر است. در چین و غرب به صورت گسترده‌ای از طب سوزنی به عنوان ابزار بیهوشی استفاده می‌کنند.

علی رغم پیشرفت علوم پزشکی جدید به کارگیری طب سوزنی در غرب طرفداران زیادی دارد.

طب سوزنی در غرب بسیار محبوب شده است
این طب در غرب بسیار پرطرفدار شده و نزدیک به یک میلیون آمریکایی تحت درمان طب سوزنی هستند. در انگلستان چهل و هفت درصد پزشکان عمومی بیماران را به متخصصین طب سوزنی ارجاع می‌دهند.

طب سوزنی، جایگزین طب مرسوم نیست
با وجود بسیاری از خواص درمانی طب سوزنی، مخصوصا در مواقع اضطراری نباید به عنوان یک جایگزین برای درمان‌های پزشکی استفاده شود. این طب نمی‌تواند در طول حوادث، مشکلات قلبی، بیماری‌های همه‌گیر و در برابر بیماری‌های عفونی و غیره کمک کند.

گونه‌های مختلفی از طب سنتی وجود دارد
طب سوزنی گوش، این عضو را الگویی از تمام بدن می‌شناسد. طب سوزنی سر، با وارد کردن سوزن‌ها در جمجمه تمام بیماری‌ها را تحت درمان قرار می‌دهد. همین‌طور طب سوزنی لیزری به جای سوزن از پرتو لیزر برای درمان کمک می‌گیرد. یک شکل دیگر طب سوزنی به نام Homoeo- Puncture وجود دارد که در آن به سر سوزن‌ها داروی همیوپاتی می‌زنند.
مهم‌ترین حقیقتی که شما باید در مورد طب سوزنی بدانید این است که این طب درد ندارد!

بر خلاف دهنیت عموم مردم طب سوزنی فقط برای درمان درد نیست.

طب سوزنی فقط برای درمان درد نیست
بسیاری از مردم به اشتباه فکر می‌کنند فقط برای درمان درد باید به سراغ طب سوزنی بروند. البته طب سوزنی در مواردی که درد خاصی در ناحیه‌ای مثل زانو یا کمر باشد بسیار تاثیر‌گذار است ولی فقط برای مهار درد نیست و تاثیرات شگفت‌انگیزی در اختلالات گوارشی، سیستم ایمنی، سطح انرژی، استرس و بسیاری دیگر از شرایط می‌گذارد. این طب دردهای حاد و مزمن را درمان می‌کند.

طب سوزنی آرامش‌بخش است
بسیاری از مردم از سوزن می‌ترسند و رایج‌ترین نگرانی در مورد طب سوزنی نیز درد آن است. این ممکن است کاملا خلاف تصور شما در مورد سوزن باشد، ولی در حقیقت طب سوزنی بسیار آرامش‌بخش است. سوزن‌های استفاده شده در طب سوزنی کاملا از سوزن‌های معمولی که در مطب پزشکان استفاده می‌شود متفاوت‌اند و بسیار نازک. بیماران تجربه‌های متفاوتی از طب سوزنی دارند. گاها احساس درد بسیار مبهم و خفیف یا درد کوچکی مثل نیشگون حس می‌کنند. کمتر کسی از طب سوزنی به عنوان طبی دردناک یاد می‌کند. بیشتر اوقات بیماران از آرامش و احساس راحتی که دارند تعجب می‌کنند و پس از اولین تجربه‌ی طب سوزنی، یک‌بار در ماه یا هفته این کار را به طور منظم ادامه می‌دهند تا کمی آرام شوند.

طب سوزنی در سلامتی خانم‌ها بسیار موثر است
طب سوزنی به طور کلی فواید بسیاری در درمان بیماری‌های مختلف دارد. زنان و بیماری‌های زنان هم از این قاعده جدا نیستند. طب سوزنی همراه با گیاهان دارویی به گرفتگی عضلات، قاعدگی نامنظم، گرگرفتگی، ناباروری و بسیاری از مسائل مربوط به زنان کمک می‌کند. طب سوزنی و طب گیاهی اشکالی موثر در درمان هستند که می‌توانند در مدیریت طیف وسیعی از شرایط جسمانی به شما کمک کنند. با آرامشی که شما در طول و بعد از درمان با طب سوزنی احساس می‌کنید ممکن است از خودتان بپرسید که چرا تا به حال طب سوزنی را امتحان نکرده بودید.