تحقیقات انجام شده در مورد دو کودکی که دچار کمبود ید بودند، خطر  افراط در محدودیت‌های رژیم غذایی برای کودکان را بیشتر از همیشه نشان می‌دهد. به عقیده‌ی پزشکان این دو کودک 2 و 5 ساله به این دلیل به فقر ید دچار شدند که رژیم غذایی آن‌ها فاقد نمک، محصولات لبنی، نان و سایر منابع ید بود. فقر ید در کشور‌های در حال توسعه رایج است، اما در ایالت متحده تقریبا یک قرن پیش که نمک‌های یددار در اختیار مردم قرار گرفت ریشه کن شد.

دکتر بریجید گرگ که بانی این تحقیق بود می‌گوید؛ درست است که نمک یددار از کمبود ید جلوگیری می‌کند، اما اگر رژیم غذایی کودک به شدت محدود باشد باز هم می‌تواند به کمبود آن منجر شود. دکتر گرگ متخصص غدد کودکان در بیمارستان کودکان C.S. Mott متعلق به دانشگاه میشیگان است. وی می‌گوید؛ والدین باید آگاه باشند اگر غذاهایی را که کودکان‌شان می‌خورند محدود کنند، فقر ید دور از انتظار نیست.

بدن برای ساختن هورمون تیروئید نیاز به ید دارد. این هورمون به کنترل سوخت و ساز و سایر اعمال مهم در بدن کمک می‌کند. با کمبود ید فعالیت غده‌ی تیروئید کاهش می‌یابد که در اصطلاح به آن کم‌کاری تیروئید می‌گویند. دکتر گرگ خاطر نشان می‌کند کم‌کاری تیروئید در اطفال و کودکان می‌تواند منجر به توقف رشد و حتی صدمات مغزی شود.

وی می‌افزاید: با این وجود وقتی رشد کودک خوب نیست کم‌کاری تیروئید اولین چیزی نیست که به ذهن می‌آید و حتی وقتی هم پزشکان به کم‌کاری تیروئید مظنون می‌شوند، بلافاصله به این فکر نمی‌کنند که علت اصلی آن فقر ید است. وی در ادامه می‌گوید: در ا کشور ما معمولا به فقر ید شک نمی‌کنیم چون تصور می‌کنیم این مشکل در آمریکا برای همیشه حل شده است.


رژیم غذایی فاقد گلوتن و ماده‌ی پروتئین شیر برای کودک موجب کمبود ید و مشکلات تیروئید می‌شود.

یکی از کودکانی که تیم پزشکی او را درمان کرد یک کودک 5 ساله مبتلا به اوتیسم بود. والدین این کودک یک رژیم غذایی فاقد گلوتن و ماده‌ی پروتئین شیر برای او  تعیین کرده بودند و این بدان معنا بود که او از لبنیات و غلات که منابع اصلی ید در رژیم غذایی مردم آمریکا هستند محروم بود.

والدین این کودک او را نزد متخصص اطفال بردند، چون از خستگی مفرط و یبوست مزمن رنج می‌برد و این دو از علائم کم‌کاری تیروئید هستند. پزشک دریافت که این پسر بچه گواتر  دارد که در آن غده‌ی تیروئید بزرگ می‌شود. از این رو از او یک آزمایش بیماری خودایمنی تیروئید گرفتند. در این بیماری سیستم ایمنی به اشتباه به این غده حمله می‌کند. اما هیچ اثری وجود نداشت که ثابت کند سیستم ایمنی او به خود او حمله کرده باشد. بعدا معلوم شد که علت آن فقر ید بوده است.

مورد دوم  پسری دو ساله بود که دچار اختلال در رشد بود و رژیم غذایی محدودی داشت؛ هم به این علت که خود او بسیاری از غذاها را دوست نداشت و هم به این دلیل که والدینش او را محدود کرده بودند. آن‌ها شیر نارگیل را جایگزین شیر گاو کرده بودند ، غذاهای فرآوری شده را حذف کرده بودند و به جای نمک معمولی از نمک دریایی استفاده می‌کردند.


مصرف روزانه نصف قاشق چای‌خوری نمک یددار برای کودکان به تامین ید کافی و جلوگیری از مشکلات تیروئید کمک می‌کند.

دکتر گرگ می‌گوید؛ نیت آن‌ها از انجام این کار خوب بوده، اما مشکل این‌جاست که این رژیم غذایی فاقد هرگونه منابع ید است. به گفته‌ی مارینا چاپارو که متخصص تغذیه و سخنگوی آکادمی تغذیه و رژیم غذایی است، نمک دریایی و شیر نارگیل هیچ‌کدام حاوی ید نیستند. وی که در این مطالعه شرکت نداشت در ادامه می‌گوید؛ من مصرف نمک یددار را توصیه می‌کنم. شاید این راحت‌ترین راه برای اطمینان از این است که ید کافی به بدن کودک شما می‌رسد. مصرف روزانه نصف قاشق چای‌خوری نمک یددار برای کودکان کافی است.

بنابر گفته‌ی چاپارو؛ شیر، ماست و نان بهترین منابع تامین ید برای کودکان است، اما ماهی و جلبک دریایی نیز حاوی این ماده‌ی معدنی هستند. از نظر او این دو مورد، از  مسئله‌ی مهم‌تری پرده برداشت و آن این‌که کودکانی که رژیم غذایی محدودی دارند در اثر نا‌آگاهی والدین‌شان ممکن است به کمبود‌های مختلف در تغذیه دچار شوند. وی خاطر نشان می‌کند کودکان با بزرگسالان فرق دارند و نباید رژیم غذایی محدود خودمان را به آن‌ها تحمیل کنیم.

او پیشنهاد می‌کند هنگامی که والدین تصمیم می‌گیرند غذاهای خاصی مثل گوشت، لبنیات یا غلات حاوی گلوتن را از رژیم غذایی کودک‌شان حذف کنند باید از متخصص اطفال یا متخصص تغذیه سوال کنند به چه صورت می‌توانند آن غذا‌ها را به بهترین صورت جایگزین کنند. چاپارو هم‌چنین هشدار داد که والدین نباید تحت تاثیر گرایشات عمومی به یک رژیم غذایی قرار بگیرند.


منبع : Everydayhealth