متاسفانه، خودروهای نو تا ابد نو نمی‌مانند و زمانی می‌رسد که باید قطعات آن‌ها را تعویض کنید. اگر خودرو جدیدی خریده‌اید و کنجکاو هستید بدانید استفاده از خودرو به مرور زمان چه مشکلاتی را برای آن به وجود می‌آورد حتما این مطلب را بخوانید. یک گروه تحقیقاتی شروع به مطالعاتی کرده تا بفهمند پس از سه سال استفاده از یک خودرو نو کدام لوازم یدکی بیشتر از همه نیاز به تعویض خواهند داشت.

بر اساس اطلاعات جمع آوری شده لوازم یدکی  زیر بیشترین درصد تعویض را داشتند و لازم به ذکر است که این مطالعه در سال 2013 انجام گرفت و به خودروهایی اختصاص داشته که در سال 2010 تولید شده بودند.


دستگیره‌های در و قفل‌ها

تولیدکنندگان خودرو هر روز بیشتر و بیشتر روی تکنولوژی درهای بدون کلید سرمایه گذاری می‌کنند که این موضوع مشکلاتی را برای صاحبان خودروها در مورد قفل‌ها و دستگیره‌ها به وجود آورده است. این مطالعه نشان داد 0.9 درصد از صاحبان خودرو در طی دوازده ماه قبل از شرکت در این نظر سنجی دستگیره‌ها یا قفل در خودرو خود را تعویض کرده بودند. 


فیوزها

 0.8 درصد کسانی که در این مطالعه شرکت داشتند در سال گذشته این قطعه را تعویض کرده بودند. بیشتر فیوزهایی که در خودروها مورد استفاده قرار می‌گیرند فیوزهای تیغه‌ای هستند که با نام فیوزهای پلاگین نیز شناخته می‌شوند. بدنه‌ی آن‌ها پلاستیکی است و دو زبانه دارند که در دو سوکت قرار می‌گیرند. خبر خوب این است که فیوزها ارزان قیمت هستند و فقط پیدا کردن فیوزی که به خودرو شما بخورد مشکل‌ساز است.


بیشتر معضلات لوازم یدکی خودرو که به عمر باتری‌های آن‌ها بستگی دارد مربوط به ریموت‌هاست.

ریموت خودرو

این ریموت‌های کوچک هم همانند دستگیره‌ها و قفل‌های درها خالی از دردسر نیستند؛ ولی جای شکر آن باقی است که تنها 1 درصد افراد گزارش دادند که با این وسیله مشکل داشته‌اند. بیشتر معضلات مربوط به این ریموت‌ها به عمر باتری‌های آن‌ها باز می‌گردد، ولی اکثر خودروها قبل از این‌که شارژ باتری تمام شود اخطار می‌دهند.


شمع

یکی از قطعاتی که باعث می‌‌شود خودرو به خوبی کار کند شمع سالم و نو است. 1.5 درصد صاحبان خودرو گفتند شمع‌های خودروهای خود را در سال 2013 عوض کرده‌اند. اگر به خودرو خود اهمیت می‌دهید قبل از این‌که عمر شمع‌ها تمام شود با صرف هزینه‌ی اندک آن ها را تعویض کنید تا خودرو سالمی داشته باشید.


قطعات چراغ جلو

لازم به ذکر است که چراغ‌های جلو نسبت به چراغ‌های بیرونی دیگر کمتر نیاز به تعویض پیدا می‌کنند و افزایش تعویض‌ها بدون شک به خاطر افزایش استفاده از تکنولوژی LED است که کمتر تولیدکننده‌ای حاضر می‌شود از نوع باکیفیت‌تر و البته گران‌قیمت‌تر آن ها استفاده کند.


شیشه‌ی جلو

تعویض شیشه‌ی جلو به نقص تکنولوژی ربطی ندارد و بیشتر به بدشانسی صاحب خودرو برمی‌گردد. 3 درصد شرکت‌کنندگان گزارش دادند که در دوازده ماه قبل از این مطالعه ناچار شده‌اند شیشه‌ی جلوی خودرو خود را تعویض کنند. 


با ساخت پدها و کالیپرهای ترمز کارآمدتر میزان تعویض لوازم یدکی مثل روتور ترمز هم اخیرا کمتر شده‌ است.

روتورهای ترمز

3.6 درصد شرکت‌کنندگان گزارش دادند که در دوازده ماه قبل از مطالعه مجبور بوده‌اند روتورهای ترمز خود را عوض کنند. البته با ساخت پدها و کالیپرهای ترمز  کارآمدتر، میزان تعویض روتور ترمز هم اخیرا کمتر شده‌ است.


چراغ‌های خارجی به جز چراغ‌های جلو

عوض کردن لامپ‌های ماشین کاری است که همه‌ی صاحبان خودرو با آن آشنایی دارند. 4.8 درصد صاحبان خودرو گفتند که در دوازده ماه گذشته یکی از لامپ‌های خودرو خود را تعویض کرده‌اند که شامل چراغ‌های عقب، چراغ ترمز، چراغ راهنما یا هر چراغ خارجی به غیر از چراغ‌های جلو می‌شد.


باتری

رتبه‌ی اول تعویض به باتری خودرو تعلق دارد. 6 درصد از دارندگان خودرو گزارش دادند که در طول 12 ماه قبل از تحقیق باتری خودرو خود را عوض کرده بودند. حالا که صحبت از باتری شد بهتر است همین امروز نگاهی به باتری خودرو خود بیندازید و طی چند مرحله‌ی ساده از سلامت آن مطمئن شوید. در مرحله‌ی اول خودرو را خاموش کرده و اتصال باتری را قطع کنید. رسوبات پودری شکل را با ریختن کمی جوش شیرین روی ترمینال‌ها و استفاده از یک مسواک کهنه تمیز کنید تا بتوانید قطب‌های مثبت و منفی را پیدا کنید. سپس با استفاده از یک دستمال بدون پرز روی آن را خشک کنید و اجازه ندهید که این ماده‌ی پودری شکل روی دست‌ها یا لباس‌های‌تان بریزد. می‌توانید ترمینال‌های باتری را مجددا وصل کنید به این صورت که اول ترمینال مثبت و بعد ترمینال منفی را وصل کنید و همین‌طور مطمئن شوید که کابل‌ها و گیره‌های شما آسیب ندید‌ه‌اند. در آخر یک بررسی انجام دهید و مطمئن شوید که بدنه‌ی باتری ترک خوردگی و یا آسیب دیدگی نداشته باشد در غیر این صورت فورا آن را عوض کنید.


منبع : Autoguide