صنعت تولید لوازم یدکی یک صنعت میلیون دلاری است. بعضی لوازم یدکی توسط کسانی که می‌خواهند خودروی‌شان را به سلیقه‌ی خود تغییر دهند استفاده می‌شود. از طرفی بیشتر لوازم یدکی داخل خودرو از پلاستیک ساخته می‌شوند و بعضی از آن‌ها گران‌قیمت و کمیاب هستند. اگر شما هم خودرویی قدیمی دارید که نمی‌توانید قطعات پلاستیک آن را پیدا کنید، با استفاده از ابزار و روش‌های مناسب می‌توانید آن‌ها را بسازید. 


ابزار لازم

  • تفنگ حرارتی
  • اره مویی
  • دریل
  • مته دریل
  • اره کمانی
  • سمباده 220 گریت
  • ترکیبات پلیش پلاستیک
  • پارچه تخی
  • چسب نقاشی
  • چسب اپوکسی

برای ساختن لوازم یدکی پلاستیکی ضخامت پلاستیکی انتخاب می‌کنید باید با ضخامت قطعه‌ی اصلی یکی باشد.

قطعه‌ای که قرار است تعویض شود را باز کنید. با کشیدن شکل و مشخص کردن جاهای سوراخ قطعه روی تکه‌ای مقوا، یک مدل مقوایی از قطعه درست کنید. هنگام برش زدن دقت داشته باشید که اندازه‌ی قطعه‌ای که می‌سازید با قطعه‌ی اصلی یکی باشد. ضخامت پلاستیکی که برای درست کردن قطعه‌ی جدید انتخاب می‌کنید باید با ضخامت قطعه‌ی اصلی یکی باشد. 
قطعه‌ی اصلی را روی سطحی صاف قرار دهید. بعضی قطعات سطحی خمیده دارند که می‌توان با حرارت دادن و سپس شکل دادن پلاستیک خمیدگی مورد نظر را در آن ایجاد کرد. با استفاده از تفنگ حرارتی پلاستیک را نرم کنید و سپس ورقه‌ی پلاستیک را روی قطعه‌ی اصلی قرار دهید. توجه داشته باشید تا زمانی به آن حرارت بدهید که به شکلی که می‌خواهید در بیاید و وقتی به شکل دلخواه رسید، دیگر به آن حرارت ندهید. این روش برای ایجاد خمیدگی‌های ظریف و کوچک مناسب است. حالا بگذارید پلاستیک سرد شود. 
با استفاده از اره مویی پلاستیک را به شکلی که می‌خواهید ببرید. اره مویی باید مناسب برش پلاستیک باشد. هنگام برش زدن و سوراخ کردن پلاستیک دقت کنید که به آن آسیبی وارد نشود و برش را 3 سانتی‌متر بیرون‌تر از طرحی که کشیده‌اید بزنید. برای سوراخ‌های کوچک از دریل و برای سوراخ‌های بزرگ از اره کمانی استفاده کنید. اره کمانی به دریل برقی هم وصل می‌شود. سوراخ‌های بزرگ‌تر از 7.5 سانتی‌متر را باید با اره مویی ایجاد کنید. با استفاده از دریل یک سوراخ کمی بزرگ‌تر از اره مویی ایجاد کنید و سپس با اره مویی روی طرحی که کشیده‌اید برش بزنید. 
با استفاده از سمباده داخل سوراخ‌ها و گوشه‌های بریده شده را صاف کنید. قسمت‌های دریل شده و برش خورده را تا جایی سمباده بزنید که نرم و صاف شوند. با استفاده از دستمال‌های نخی جاهایی که سمباده کشیده‌اید را پاک کنید. حالا روی قسمت‌های سمباده خورده پلیش بزنید تا براق شوند. برای پلیش زدن از دستمال‌های 100٪ نخ استفاده کنید. 
حالا قطعه‌ای که درست کرده‌اید را سر جایش قرار دهید تا ببینید خوب فیت می‌شود یا نه. اگر سوراخ‌های قطعه کمی تنگ هستند، آن‌ها را سمباده بکشید تا به اندازه‌ی مناسب برسند. حالا می‌توانید قطعه را نصب کنید. اگر قطعه پیچ و مهره ندارد، برای نصب آن از چسب اپوکسی استفاده کنید.


منبع : Ehow