فیبر کربن ماده‌ی‌ اولیه‌ی مناسبی برای تولید لوازم یدکی خودرو محسوب می‌شود و فواید زیادی دارد، اما این کامپوزیت‌ها در اصل برای این کار طراحی نشده بودند. فیبر کربن در ابتدا برای استفاده در هواپیماها و صنعت هوافضا طراحی شده بود، اما خصوصیات بی‌نظیر آن باعث شد صنایع دیگر هم به آن علاقه‌مند شده و از فیبر کربن در تولیدات خود استفاده کنند. دوام بالا و وزن کم فیبر کربن آن را برای ماشین‌هایی که باید قوی و سبک باشند ایده‌آل کرده است. در هواپیماهای جت و جنگنده بیشتر از کامپوزیت‌های فیبر کربن استفاده می‌شود. هم‌چنین طراحان خودروهای مسابقه هم به استفاده از این ماده‌ی خارق العاده روی آورده‌اند. البته مگر این‌که در محله‌های بالای شهر ساکن باشید، احتمالا تا به حال خودرویی که از فیبر کربن در آن استفاده شده باشد ندیده‌اید. اما این وضعیت به زودی با مدل‌های جدید خودروهای برقی تغییر خواهد کرد. در این مطلب به فواید فیبر کربن برای صنعت تولید لوازم یدکی خودرو پرداخته‌ایم. 


وزن

طبق ارزیابی‌های انجام شده، استفاده از قطعات فیبر کربن در خودرو باعث می‌شود وزنش تا 60٪ کاهش یابد. اگر وزن خودرو فقط 45 کیلوگرم کاهش یابد 2٪ کمتر سوخت مصرف خواهد کرد. قطعات و لوازم یدکی فیبر کربن برای خودروهای مسابقه‌ هم بسیار مناسب هستند؛ چون وزن خودرو روی شتاب و سرعت آن تاثیر زیادی دارد. 


استفاده از قطعات فیبر کربن در خودرو باعث می‌شود نیاز به خرید لوازم یدکی و هزینه‌ها کاهش یابد.

هزینه‌های تعمیر

فیبر کربن مثل استیل خورده نمی‌شود و زنگ نمی زند. بنابراین، استفاده از قطعات فیبر کربن در خودرو باعث می‌شود نیاز به خرید لوازم یدکی کاهش یابد، مشکلی که با افزایش عمر خودرو جدی‌تر می‌شود. زنگ‌زدگی هم با گذر زمان پخش می‌شود، پس فیبر کربن آسیبی که با گذر زمان به خودرو وارد می‌شود را به حداقل می‌رساند. 


امنیت

درست است که فیبر کربن قیمت بالایی دارد، اما از استیل سخت‌تر و پنج برابر مقاوم‌تر است. میزان جذب انرژی فیبر کربن از استیل بیشتر است و امنیت سرنشینان خودرو در تصادفات را تا حد زیادی افزایش می‌دهد. 


آزادی عمل در طراحی

از آن‌جایی که فیبر کربن نسبت به استیل مقاومت و قدرت بیشتری دارد، دست طراحان صنعتی را برای طراحی قطعات جدید و خلاقانه باز می‌گذارد. با فیبر کربن طراحان می‌توانند با استفاده از مقدار کمی ماده‌ی اولیه، قطعات پیشین را با وزنی کمتر و طراحی متفاوت بسازند. 


منبع : Ehow