با پیر شدن نسل حاضر و ورود به دوران بازنشستگی فکر رفتن به خانه‌ سالمندان باعث ایجاد حس دودلی در بسیاری از افراد می‌شود. بسیاری از خبرهایی که در مورد این مراکز می‌شنویم انگشت روی خدمات ضعیف این مراکز می‌گذارند. اگر مسئولیت اداره‌ی یک خانه‌ سالمندان را به عده داشته باشید، باید بیشتر انرژی خود را صرف خدمات‌رسانی به ساکنین آن کنید. سرویس‌دهی مناسب در خانه‌ سالمندان آن را تبدیل به محیطی دلپذیر خواهد کرد.

کارمندانی را استخدام کنید که مناسب کار در خانه‌ سالمندان باشند. هر کس و با هر تیپ شخصیتی مناسب این کار نیست. کارکنان باید با سالمندان همدل و با ادب باشند. حتی کسانی که در آشپزخانه کار می‌کنند و یا سرپرستی آن را به عهده دارند نیز باید از میان افرادی انتخاب شوند که از بودن با سالمندان لذت می‌برند.

یک صندوق پیشنهادات در اختیار سالمندان قرار دهید. اگر از نحوه‌ی برخورد پرسنل شکایتی داشته باشند، می‌توانند از این طریق آن را با شما در میان بگذارند. چون بسیاری از ساکنین خانه‌ سالمندان ضعف بینایی دارند، برگه‌های انتقاد و پیشنهاد را با حروف درشت برای آن‌ها چاپ کنید.

آموزش‌های لازم را در شروع کار به پرسنل خود بدهید. بسیاری از افراد حتی از روی حسن نیت با سالمندان همانند کودکان رفتار می‌کنند. به کارکنان تاکید که باید با سالمندان با احترام، متانت و روی خوش رفتار کنند.

برای پرسنل خود به طور مرتب جلسات و کارگاه‌های آموزشی برگزار کنید. اگر در برخورد آن‌ها با ساکنین مرکز به نکات منفی برخورد کردید حتما در جلسات گوشزد کنید. شرایطی را ایجاد کنید که افراد با بازی کردن نقش، روش‌های بهتر برخورد با سالمندان را یاد بگیرند.

به درد دل‌های سالمندان گوش دهید. برخی از پرسنل در هر بخشی که فعالیت می‌کنند در غیاب رئیس رفتار ناشایستی با آن‌ها دارند. اگر شنیدید که یکی از پرسنل بدرفتاری داشته حتما آن را جدی بگیرید. حتی اگر لازم شد آن فرد را اخراج کنید و فرد دیگری را به جای او استخدام کنید.


نکات

بعضی از سالمندان به خاطر کهولت سن و بیماری‌هایی که در این مرحله از زندگی گریبان‌گیر آن‌ها می‌شود به راحتی قابل کنترل نیستند. برای این‌گونه افراد مجرب‌ترین کارمندان خود را در نظر بگیرید تا به بهترین شکل ممکن از آن‌ها مراقبت کنند.


منبع : Ehow