نگهداری از لباس عروس می‌تواند کار بسیار ساده‌ای باشد. اگر این کار را درست انجام دهید، لکه‌ای روی آن ایجاد نمی‌شود. اما اگر چنین اتفاقی رخ داد، معمولا با لکه‌های مسی رنگ مواجه خواهیم بود. برای پاک کردن این‌گونه لکه‌ها که در مراسم عروسی روی لباس افتاده‌اند و برای مدت طولانی دست نخورده مانده‌اند، می‌توانید از روش‌هایی که در این مطلب برای‌تان آورده‌ایم استفاده کنید. 


به یک اتاقی خالی بروید تا جای کافی برای کار کردن روی لباس را داشته باشید. باید بتوانید لباس عروس را روی سطحی تمیز پهن کنید. ببینید پارچه‌ی لباس عروس از چه جنسی است. بعضی مواد شوینده فقط برای انواع خاصی از پارچه مناسب هستند، پس باید شوینده‌ی مناسبی برای پارچه‌ی لباس عروس پیدا کنید. اگر لکه هنوز خیس است آن را با حوله‌ی نخی خشک کنید. اگر لکه با حوله خشک نمی‌شود، روی آن پودر بچه بریزید و پس از این خشک شد لباس را فرچه بکشید تا پودر بچه از بافتش خارج شود. 

برای لباس‌های پلی‌استر باید از شوینده‌هایی با پایه‌ی اکسیژن استفاده کنید. یک بار در شوینده را پر کنید و آن را با مقدار کافی آب گرم ترکیب کنید تا یک اسپری معمولی را پر کند. حالا ترکیب را روی لکه‌ها اسپری کنید. بگذارید ماده‌ی شوینده به مدتی که روی بسته‌اش نوشته شده روی لکه‌ها بماند. سپس لباس را با آب گرم آب بکشید و پهن کنید تا خشک شود. 

بهتر است اگر لباس عروس از جنس ابریشم یا دیگر پارچه‌های حساس است، نظافت آن را به خشکشویی بسپارید چون شستن این گونه پارچه‌ها به روش‌های خاص نیاز دارد که در خانه تقریبا اجرایی نیست. 


نکات

  • شامپو بچه‌ی بدون روغن هم گزینه‌ی خوبی برای پاک کردن لکه‌های لباس عروس است. تمیز کردن را از گوشه‌های لکه شروع کنید و کم کم به سمت مرکز لکه پیش بروید. حالا لباس را آب بکشید و اگر نیاز بود دوباره همین فرایند را تکرار کنید. 
  • الکل ضدعفونی، سرکه‌ی سفید و حتی گچ سفید هم می‌توانند لکه‌های روی لباس را پاک کنند. 
  • قبل از استفاده از هر نوع مواد شوینده، اول آن را روی قسمتی از داخل لباس عروس امتحان کنید. باید مطمئن شوید که مواد شوینده به پارچه آسیبی نمی‌رساند و رنگش را تغییر نمی‌دهد. اگر پارچه عکس العمل نشان دهد، حداقل داخل لباس عروس یک لکه ایجاد می‌شود که نمایان نیست و مشکلی پیش نمی‌آورد. 


منبع : Ehow