عینک شما بخش مهمی از پوشش‌تان به حساب می‌آید، به ویژه اگر مجبور باشید همیشه آن را به چشم داشته باشید. اگر عینکی را به چشم بزنید که مناسب صورت شما نباشد، ممکن است چهره‌ی شما نامتناسب و خسته به نظر برسد اما انتخاب صحیح آن باعث می‌شود شیک و خوش پوش به نظر برسید. پس عینکی را انتخاب کنید که شکل و رنگ صورت شما را بهتر جلوه دهد .


به شکل صورت توجه داشته باشید

برخی از فریم‌ها بر اساس شکل صورت، منحنی‌ها و زوایای صورت شما را نامتناسب جلوه می‌دهند. هنگام خرید فریم عینک جدید شکل‌هایی را انتخاب کنید که چهره‌ی شما را بهتر جلوه دهد.

  • اگر چهره‌ی شما مربع شکل و زاویه‌دار است به‌دنبال فریم‌های گرد و بیضی شکل باشید. به‌دنبال فریم‌هایی بگردید که دسته‌هایشان در مرکز قرار داشته باشد یا از بالا به قاب متصل شده باشد. از  خرید فریم‌های هندسی و یا مربعی که باعث تشدید زاویه‌های صورت شما می‌شوند خودداری کنید. هم‌چنین از خرید فریم‌هایی که قسمت پایین‌شان رنگی است خودداری کنید چون توجه را به صورت ناخواسته به چانه‌ی شما جلب می‌کند.
  • فریم‌های مربعی، مستطیلی و هندسی می‌توانند زاویه‌های تندی را به منحنی‌های صورت اضافه کنند.
  • اگر صورت شما باریک و کشیده است به‌دنبال فریم‌های بزرگ باشید. این نوع فریم‌ها باعث می‌شوند صورت شما کوتاه‌تر به نظر برسد. هم‌چنین از عینک پهن با لبه‌های بالایی برجسته و دسته‌های طرح‌دار استفاده کنید چون همه‌ی این‌ها کمک می‌کنند صورت عریض‌تر به نظر برسد. از فریم‌های کوچک و کوتاه که ظاهری نامتناسب دارند استفاده نکنید.
  • اگر چهره شما گرد است، از فریم‌های زاویه‌دار استفاده کنید. شکل‌های افقی و مستطیلی چهره‌ی شما را لاغرتر نشان می‌دهند. هم‌چنین فریم‌هایی که دسته‌های آن‌ها از بالا به قاب وصل شده صورت را درازتر نشان می‌دهند. از فریم‌های گرد و کوچک استفاده نکنید چون گردی صورت را بیشتر نشان می‌دهند.

اگر چهره‌ی شما لوزی شکل است، فریم عینک بیضی بخرید تا توازن در صورت برقرار شود.

  • اگر چهره‌ی شما لوزی شکل است، فریم عینک بیضی بخرید تا توازن در صورت برقرار شود. فریم‌هایی که به سمت بالا کشیدگی دارند و همین‌طور عینک بدون فریم گونه‌ها را بیشتر نشان می‌دهند. از فریم‌های باریک که خط چشم شما را باریک‌تر از معمول نشان می‌دهند استفاده نکنید.
  • اگر صورت شما به شکل قلب است، از فریم‌هایی استفاده کنید که قسمت پایینی آن‌ها ضخیم و سنگین است چون باعث می‌شود که قسمت پایین‌تر صورت شما پهن‌تر به نظر برسد. اگر دسته‌های این فریم‌ها از پایین به آن متصل شده باشند و قاب‌های دور شیشه باریک و گرد باشند تاثیر آن‌ها به مراتب بیشتر است. از فریم‌هایی که قسمت بالایی آن‌ها ضخیم و سنگین است خودداری کنید. هم‌چنین از دسته‌های طرح‌دار استفاده نکنید چون این نمونه دسته‌ها بخش بالایی صورت را مورد توجه قرار می‌دهند.
  • اگر چهره‌ی شما مثلثی است به‌دنبال عینک نیم فریم و قاب‌هایی که قسمت بالایی‌شان ضخیم و سنگین است باشید. این نوع فریم‌ها با متوجه کردن دید به قسمت بالایی صورت عرض فک را متعادل می‌کنند. از فریم‌هایی که دسته‌های‌شان از پایین به آن‌ها وصل شده استفاده نکنید چون خط فک را عریض‌تر می‌کنند. از فریم‌های باریک نیز پرهیز کنید چون این فریم‌ها اغلب چهره‌ی شما را نامتناسب نشان می‌دهند.

شخصیت خود را در نظر داشته باشید

عینک می‌تواند نشان دهنده‌‌ی شخصیت نیز باشد. برخی از نمونه‌های فریم عینک شخصیت شما را نمایان می‌کنند. 

  • با انتخاب شکل‌های محافظه‌ کارانه‌ای مثل بیضی و مستطیل، ظاهری کاری و حرفه‌ای به وجود بیاورید.
  • با انتخاب رنگ‌های سنتی این ظاهر حرفه‌ای را بزرگ‌نمایی کنید. برای مردان فریم‌های نقره‌ای، برنز، قهوه‌ای و مشکی مناسب هستند. اما خانم‌ها بیشتر از فریم‌های قهوه‌ای، طلایی، نقره‌ای، شرابی و مشکی استفاده می‌کنند.
  • با فریم‌های شیک و دارای جزئیات بصری خلاقیت و جوانی خود را به نمایش بگذارید. از فریم‌های پلاستیکی ضخیم‌تر و بزرگ‌تر  با شکل‌های هندسی یا فریم‌های طرح‌دار لیزری می‌توانید استفاده کنید.
  • برای داشتن ظاهری جوان و شاداب از رنگ‌هایی که کمتر سنتی هستند مانند آبی یا سبز استفاده کنید. هم‌چنین از لمینت‌های چند رنگ نیز می‌توانید استفاده کنید.
  • اگر جوان نیستید ولی می‌خواهید نشان دهید که دل جوانی دارید، از فریم‌هایی استفاده کنید که صورت را بالا می‌کشند. مردان باید از شکل‌های مستطیلی رو به بالا و خانم‌ها از فریم‌های چشم گربه‌ای استفاده کنند.

بر اساس رنگ و روی خود رنگ مناسب عینک را انتخاب کنید، در مورد انتخاب عینک افراد به دو گروه سرد یا گرم طبقه‌بندی می‌‌شوند.

به رنگ توجه داشته باشید

بر اساس رنگ و روی خود رنگ مناسب عینک را انتخاب کنید. در مورد انتخاب عینک افراد به دو گروه سرد یا گرم طبقه‌بندی می‌‌شوند.


  • به رنگ پوست خود توجه داشته باشید. افرادی که ته‌رنگ پوست‌شان صورتی یا آبی است، دارای پوست سرد و افرادی که ته‌رنگ پوستشان زرد یا هلویی است دارای پوست گرم هستند. پوست زیتونی بین گرم و سرد قرار می‌گیرد چون ته رنگ آن ترکیبی از ته‌رنگ‌های زرد و آبی است.
  • رنگ چشم‌ها نیز باید مورد توجه قرار گیرد. تعیین گرمی یا سردی رنگ چشم‌ها می‌تواند گول زننده باشد چون طیف رنگ‌های احتمالی چشم محدوده‌ی وسیعی را در بر می‌گیرد. اگر چشمان آبی دارید ببینید این رنگ تا چه اندازه به آبی-خاکستری کم رنگ نزدیک است. بیشتر چشم‌های آبی در دسته‌ی سرد قرار می‌گیرند؛ اما هر چه به خاکستری نزدیک‌تر می‌شوند، گرم‌تر می‌شوند. گزینه دیگر این است که سراغ رنگ هلویی یا نارنجی بروید چون باعث می‌شود رنگ چشم‌های شما بیشتر نمایان شود. اگر رنگ چشم‌های شما قهوه‌ای است ببینید چقدر به سیاه نزدیک هستند. بیشتر چشم‌های قهوه‌ای جزء دسته‌ی گرم قرار می‌گیرند اما اگر رنگ چشم‌ها قهوه‌ای شدیدا تیره باشد، سرد به حساب می‌آیند. اگر چشمان شما سبز است ببینید این رنگ چقدر به سبز‌-آبی یا زرد-سبز نزدیک است. رنگ‌های سبز-آبی جزء دسته‌ی سرد محسوب می‌شوند در حالی که زنگ‌های زرد-سبز، گرم هستند.
  • به رنگ موهای خود توجه کنید. رنگ‌های سرد شامل بلوند مایل به قرمز، پلاتینی، آبی-مشکی، سفید، قهوه‌ای مایل به قرمز، فلفل نمکی و خاکستری-قهوه‌ای می‌شوند. رنگ‌های گرم شامل بلوند طلایی، مشکی مایل به قهوه‌ای، طلایی-قهوه‌ای، نارنجی هویجی می‌شوند.
  • حد وسط این سه رنگ همان رنگ کلی شماست. اگر این سه قسمتی که در بالا توضیح دادیم بیشتر متمایل به گرم است پس رنگ کلی شما گرم است ولی اگر بیشترشان به سردی می‌زند در نتیجه رنگ کلی شما سرد است.
  • رنگ فریم عینک را طوری انتخاب کنید که با رنگ طبیعی شما هماهنگی داشته باشد. اگر حد وسط رنگ رخساره و چشم و موی شما گرم است فریم طلایی، مسی، شتری، خاکی، هلویی، نارنجی، مرجانی، کرمی نزدیک به سفید و یا قرمز وینستونی بردارید. اما اگر حد وسط رنگ شما سرد است فریم نقره‌ای، مشکی، قهوه‌ای گل سرخی، آبی-خاکستری، ارغوانی، صورتی، یشمی و یا  آبی انتخاب کنید.

قبل از این‌که پولی بابت عینک خرج کنید نزد چشم پزشک رفته و از او بخواهید چشمان شما را معاینه کند.

ملاحظات کلی

قبل از خرید عینک باید چند نکته‌ی اساسی را مد نظر داشته باشید.

  • نزد چشم پزشک رفته و از او بخواهید چشمان شما را معاینه کند. قبل از این‌که پولی بابت عینک خرج کنید، باید یک نسخه از دکتر بگیرید و از او بخواهید شماره‌ی دقیق چشم‌های شما را در نسخه بنویسد.
  • به فروشگاه‌هایی مراجعه کنید که در زمینه‌ی عینک تخصص داشته باشند.
  • می‌توانید خرید فریم عینک خود را به صورت آنلاین نیز انجام دهید.

به جیب خود نگاه کنید

برای این که یک عینک با کیفیت خریداری کنید مجبور نیستید پول زیادی خرج کنید.

  • چیزی را بخرید که واقعا احتیاج دارید. شیشه‌های عینک با ویژگی‌های مختلفی در بازار عرضه می‌شوند. مثلا شیشه‌های ضد خش، یا شیشه‌هایی که تغییر رنگ می‌دهند و برای حفاظت از نور ماوراء بنفش ساخته می‌شوند. گرچه بسیاری از این شیشه‌ها ویژگی‌هایی را که سازند‌گان آن‌ها ادعا می‌کنند به معنای واقعی دارند، عمدتا غیر ضروری هستند. اگر پول‌تان کم است امکانات اضافی شیشه‌ها را فراموش کنید و به شیشه‌های ساده بسنده کنید.
  • اگر بودجه‌ی‌تان کم است فریم‌های مارک‌دار و یا جدید را فراموش کنید. چرا باید عینک حتما برند باشد؟

  • به‌دنبال کوپن تخفیف باشید. اگر می‌خواهید عینک خود را از یکی از فروشگاه‌های بزرگ و یا فروشگاه‌های زنجیره‌ای عینک خریداری کنید، می‌توانید کوپن‌های تخفیف این فروشگاه‌ها را در مجلات و یا در اینترنت پیدا کنید. 
  • بیمه‌ی خود را بررسی کنید. برخی از فروشگاه‌های عینک تحت پوشش بیمه قرار دارند. پس می‌توانید با استفاده از دفترچه‌ی بیمه خود از این مراکز عینک خریداری کنید.


منبع : Wikihow