پرده طرح‌ها و مدل‌های مختلفی دارد. معمولا پرده‌ی هر پنجره دو قسمت دارد. پرده می‌تواند ساده یا طرح‌دار باشد و جنس پارچه‌ی آن تنوع زیادی دارد. اگر پرده آسیب شدید ببیند ترمیم کردنش کار ساده‌ای نیست و باید به خیاط پرده سپرده شود. اما ترمیم کردن آن‌ها بدون نیاز به دوختن و خیاطی در بسیاری موارد ممکن است و حتی لازم نیست آن‌ها را از میله پرده پایین بیاورید. 


ابزار لازم

  • خط کش
  • قیچی
  • اتو
  • میز اتو
  • چسب پارچه
  • منگنه
  • وصله اتویی

ترمیم کردن سوراخ یا پارگی پرده

عرض سوراخ یا پارگی را اندازه بگیرید و 2 سانتی‌متر به آن اضافه کنید تا اندازه‌ی عرض  وصله به دست آید. برای به دست آوردن طول وصله هم همین کار را انجام دهید. با استفاده از این اندازه‌ها وصله را برش بزنید. رنگ وصله باید با رنگ پرده یکی باشد. اگر جنس پرده مصنوعی مثل نایلون یا الیاف رایون است، وصله را با اتو روی آن نچسبانید چون پارچه‌ی آن ذوب می‌شود. پشت وصله، چسب پارچه بزنید و آن را روی سوراخ یا پارگی پرده بچسبانید. 
اگر پارچه‌ی پرده طبیعی است، می‌توانید وصله را با اتو روی آن بچسبانید. پرده‌های پلی استر را هم می‌توان اتو کرد. پرده را از میله پرده پایین بیاورید و روی میز اتو بگذارید، یا این‌که می‌توانید میز اتو را زیر پرده ببرید. پرده را طوری روی میز اتو بگذارید که بتوانید وصله را از داخل به پرده بزنید. با توجه به جنس پرده و وصله دمای اتو را تنظیم کنید. حالا وصله را روی سوراخ یا پارگی قرار دهید. یک پارچه‌ی نازک مثل یک رو بالشتی را روی وصله قرار دهید؛ اتو را روی پارچه بگذارید و 30 ثانیه نگه دارید.

در  صورت که در ترمیم پرده دقت لازم را نداشته باشیم به کل پرده آسیب می رسد.

ترمیم کردن سجاف پرده

جای سجاف را روی پرده تنظیم کنید. نخ‌های شل و آویزان را با دست بکنید، اما مواظب باشید که پرده را نخ کش نکنید. سجاف را سر جایش نگه دارید. به راحتی می‌توانید با استفاده از چسب پارچه یا منگنه سجاف را به پارچه بچسبانید. منگنه را روی خط دوخت قبلی قرار دهید و با فواصل دو سانتی‌متر سجاف را به پرده منگنه کنید. هم‌چنین می‌توانید روی خط دوخت را چسب پارچه بزنید و سجاف را برای دو دقیقه روی آن فشار دهید.
اگر از منگنه استفاده کرده‌اید روی آن را اتو کنید. اتو کشیدن باعث می‌شود منگنه بهتر در پرده و سجاف فرو رود.

ترمیم کردن سوراخ میله پرده یا گیره پرده

سوراخ میله پرده جایی است که میله پرده در آن قرار می‌گیرد. گیره پرده هم تکه‌‌ای پارچه است به بالای پرده دوخته می‌شود و پرده را به میله پرده نگه می‌دارد. پارچه را روی خط دوخت قبلی قرار دهید و آن را سر جایش منگنه کنید. اگر نمی‌توانید خط دوخت قبلی را پیدا کنید، گیره را در خط دوخت دیگر گیره‌ها منگنه کنید. 

نکات

  • اگر از پارچه‌ی پرده داشته باشید، می‌توانید وصله را از همان پارچه درست کنید. سپس آن را با استفاده از چسب پارچه روی پرده بچسبانید. 
  • زدن وصله بهترین نتیجه را روی پرده‌هایی می‌دهد که از ترکیب نخ و پلی استر بافته شده‌اند.


منبع : Ehow