شماره‌گذاری لوازم یدکی خودرو پیچیده و دقیق است و در بیشتر موارد، لوازم یدکی خودرو شماره‌هایی دارند که روی‌شان حک شده است. هر سال تغییرات کوچکی در لوازم یدکی خودروها ایجاد می‌شود و با این‌که ظاهر آن‌ها تغییر چندانی نمی‌کند، لوازم یدکی هر سال فقط با خودروهای تولید یک سال و مدل خاص هم‌خوانی دارند. در بعضی موارد روی لوازم یدکی هم عدد حک شده و هم حروف و این‌ها گروه آن لوازم یدکی را مشخص می‌کنند. برای مثال، جعبه دنده، موتور، رینگ، بدنه و قطعات الکترونیکی شماره خاص خود را دارند. 

به شماره شناسه‌ی خودرو توجه کنید. نمایندگی‌های فروش خودرو با استفاده از این شماره اطلاعات خاصی در مورد خودرو را ذخیره می‌کنند. برای مثال تاریخ تغییراتی که در تولیدات میان سال اعمال می‌شود در این شماره‌ها لحاظ شده است. خودروهایی که قبل از این تاریخ تولید شده باشند نسبت به خودروهایی که پس از این تاریخ تولید می‌شوند به لوازم یدکی متفاوتی نیاز خواهند داشت. به‌علاوه، ظرفیت موتور، نوع جعبه دنده، ترمز‌ها و چرخ‌ها، کد کلید و دیگر اطلاعات در شماره شناسه‌ی خودرو یا VIN موثر هستند. 

اگر می‌خواهید لوازم یدکی برای خودرو تهیه کنید، اما روی قطعه‌ی مورد نظر به‌دنبال شماره باشید. این شماره ممکن است زیر روغن و گریس پنهان شده باشد یا با گذر زمان ساییده شده باشد. از آن‌جایی که این شماره‌ها برجسته هستند، می‌توانید با کشیدن یک ماژیک روی قطعه آن‌ها را پیدا کنید. البته خواندن این شماره‌ها ممکن است کمی مشکل باشد، اما ارزش تلاشی که می‌کنید را خواهد داشت. در بعضی موارد به‌جای شماره قطعه، شماره شناسه تولید روی آن حک می‌شود. این شماره هیچ استفاده‌ای برای شناسایی قطعه ندارد. 

حالا که شماره قطعه را پیدا کرده‌اید، می‌توانید با دادن آن شماره به نمایندگی خدمات پس از فروش خودرو اطلاعات مورد نیاز برای پیدا کردن لوازم یدکی مورد نظر را به او بدهید. اگر به‌دنبال لوازم یدکی نایابی باشد، باید کمی صبر کنید. در چنین موارد نمایندگی‌های خدمات پس از فروش یا نمایندگی‌های فروش لوازم یدکی خودروی مورد نظر، می‌توانند به شما کمک کنند؛ چون به شبکه‌ای از فروشنده‌ها و توزیع‌کنندگان لوازم یدکی در سراسر کشور متصل هستند و پیدا کردن قطعه برای آن‌ها کمی آسان‌تر است. 


نکته

مواردی که در این مطلب آورده شده در خصوص خودروهای سطح پایین تولید داخل ایران صدق نمی‌کند و بیشتر برای خودروهای باکیفیت خارجی کاربرد دارد. 


منبع : Ehow