تیروئید، غده‌ی کوچکی است که در گلو قرار گرفته است و بیش از آن‌چه که خیلی‌ها تصور می‌کنند قدرت دارد. غده‌ی تیروئیدمسئول تنظیم سوخت و ساز بدن است، پس هر اختلالی که در عملکرد آن به‌وجود بیاید روی توانایی شما در کاهش وزن تاثیر می‌گذارد. تاثیر این غده روی کاهش وزن از آن‌جایی ناشی می‌شود که هورمون‌هایی تولید می‌کند که روی نیروگاه‌های متابولیک داخل سلول‌ها موثرند. این نیروگاه‌ها مسئول تولید انرژی و گرما در بدن هستند. هر چه T3  که یکی از هورمون‌های غده‌ی تیروئید است بیشتر وارد سلول‌ها شود، میتوکوندری سیگنال‌های بیشتری برای تولید انرژی یا سوزاندن کالری دریافت می‌کند. 

غده‌ی تیروئید در برابر مواد شیمیایی مثل کلر، سرب و جیوه و مشکلات معده و کمبود مواد معدنی مثل ید و سلنیوم حساس است. از آن‌جایی که مواد مضر برای تیروئید در محیط زندگی و مواد غذایی که مصرف می‌کنیم همواره حضور دارند، غده‌ی تیروئید افراد زیادی دچار مشکل شده است. کم‌کاری تیروئید بیشتر بین خانم‌ها رواج دارد و با بالا رفتن سن رابطه‌ی مستقیم دارد. از خستگی مفرط و تنبلی گرفته تا مو، پوست و ناخن‌های شکننده، کم‌کاری تیروئید می‌تواند یکی از دلایل اصلی عدم موفقیت شما در کاهش وزن باشد. ما دلایل این مشکل را برای‌تان لیست کرده‌ایم:

  • نخوردن راه حل مناسبی نیست: کم کاری تیروئید ممکن است ناشی از گرسنگی طولانی مدت باشد. بنابراین، غذا نخوردن یا کم کردن کالری ورودی به بدن برای چند روز ممکن است روی تیروئید و توانایی شما در کاهش وزن تاثیر منفی بگذارد. به همین دلیل است که هفته‌ای یک روز ناپرهیزی کردن در مصرف مواد غذایی می‌تواند به کاهش وزن کمک کند. 
  • ویار داشتن یک نشانه است: کم‌کاری تیروئید روی پیام‌رسان‌های عصبی مغز تاثیر مستقیم می‌گذارد و باعث می‌شود بیشتر هوس مواد غذایی شیرین و چرب کنید. مصرف این مواد غذایی به افزایش وزن منجر می‌شود. 
  • ترشح نشدن هورمون رشد: کم‌کاری تیروئید میزان تولید هورمون رشد را کاهش می‌دهد، یک هورمون قوی و چربی‌سوز که بیشتر هنگام ورزش کردن و روزه گرفتن در بدن ترشح می‌شود. 

کورتیزول، انسولین و مواد سمی روی زنجیره‌ی اتفاقاتی که تیروئید را درگیر می‌کنند تاثیر زیادی دارند و به همین دلیل است که باید میزان آن‌ها را همیشه متعادل نگه داریم. با ایجاد شرایطی ایده‌آل برای غده‌ی تیروئید، به آن‌ آسیب‌های بیشتری وارد نکنید و در کاهش وزن به موفقیت بیشتری برسید. 


منبع : Rodalewellness