اکثر افراد سوالات دندانپزشک را صادقانه پاسخ نمی‌دهند و جالب است که بدانید، او با نگاه اول به دهان از دروغ‌های آن‌ها باخبر می‌شود. برای مثال اگر بیماری به دندانپزشک بگویید که هفته‌ای یک بار از نخ دندان استفاده می‌کند و احتمالا منظورش چند هفته یک بار باشد؛ در واقع به خودش دروغ  گفته. دهان علاوه بر این‌که نشان دهنده سلامت دهان و دندان افراد است، می‌تواند از بیماری‌های دیگر هم خبر بدهد. وقتی بیماری می‌گوید هر روز نخ دندان می‌کشد و لثه‌هایش ملتهب باشد، ممکن است بیماری مثل کم‌خونی داشته باشد. اما اگر افراد هنگام مراجعه به دندانپزشک صادق باشند، دندانپزشک ممکن است بتواند جان آن‌ها را نجات دهد. رابطه‌ی صادقانه بین بیمار و دندانپزشک کلید درمان است. در این مطلب دروغ‌های رایجی که افراد به دندانپزشکان می‌گویند را آورده‌ایم تا با پرهیز کردن از آن‌ها، کار دندانپزشک برای کمک به خودتان را راحت‌تر کنید. 


درد ندارم

چشم‌ها دروغ نمی‌گویند. وقتی در حال درد کشیدن باشید چشم‌ها بسته می‌شوند و بدن حالت دفاعی به خود می‌گیرد. هم‌چنین اگر پاها یا زبان سفت شوند، دندانپزشک متوجه می‌شود که درد می‌کشید. اگر درد دارید حتما به دندانپزشک بگویید، مخصوصا اگر درد شدید باشد. به این شکل دندانپزشک از بی‌حسی موضعی استفاده خواهد کرد. هم‌چنین اگر برای کاری غیر از تمیز کردن دندان‌ها به دندانپزشک مراجعه می‌کنید، از قبل با مطب تماس بگیرید و در خصوص استفاده از داروهای مسکن سوال بپرسید. 


نوشابه نمی‌خورم

اسید موجود در نوشابه مینای دندان را از بین می‌برد و این کار را با الگوی خاصی انجام می‌دهد. لیموناد و آب مرکبات نیز همین تاثیر را دارد. بهتر است نوشابه ننوشید چون خودتان بهتر می‌دانید که هیچ خاصیتی ندارد و فقط به بدن آسیب می‌رساند. اما اگر نوشابه نوشیدید، بهتر است با آب دهان‌تان را بشویید تا شکر و اسیدی که در دهان باقی مانده پاک شود. 


مصرف دخانیات و سیگار بزرگترین صدمه را به سلامت و دهان دندان می‌رساند.

سیگار نمی‌کشم

تنباکو دندان‌ها را لک می‌کند. از آن‌جایی که رنگ این لکه‌ها برای هر فرد متفاوت است، دندانپزشک از بوی لباس یا وجود لکه‌های نیکوتین زیر ناخن‌ها متوجه می‌شود که سیگار می‌کشید یا نه. هر چه زودتر سیگار را ترک کنید. سیگار کشیدن نه‌تنها خطر ابتلا به سرطان ریه را افزایش می‌دهد، بلکه شما را در معرض خطر ابتلا به سرطان‌های دیگر هم قرار می‌دهد. مصرف تنباکوی بدون دود یا جویدن تنباکو نیز بی‌ضرر نیست. تحقیقات نشان می‌دهد تنباکو به مشکلات لثه، فرسودگی دندان و افتادن دندان منجر می‌شود. 


مرتب نخ دندان می‌کشم

با مسواک زدن جرم روی دندان‌ها را از بین می‌برید، اما نخ دندان جرم زیر خط لثه را پاک می‌کند. پس اگر لثه‌های‌تان التهاب داشته باشد، مرتب نخ دندان نمی‌کشید یا این کار را اشتباه انجام می‌دهید. حداقل روزی یک بار نخ دندان بکشید. نخ را بین دندان‌ها هدایت کنید و با حرکت‌های بالا و پایین لای آن‌ها را تمیز کنید. 


در راه مطب گم شدم

شاید یک خیابان را اشتباه رفته باشید، اما بسیاری از بیماران به خاطر ترسی که از دندانپزشک دارند دیر می‌کنند و دندانپزشکان این موضوع را می‌دانند. اگر اضطراب دارید این مسئله را با دندانپزشک در میان بگذارید. دندانپزشک ممکن است به شما اکسیژن نیتروس بدهد یا از روش‌های دیگر برای کاهش اضطراب استفاده کند. بعضی افراد از دندانپزشک ترس جدی دارند که باید برای درمان آن به روانپزشک مراجعه کنند. 


شب‌ها دندان‌هایم را روی هم فشار نمی‌دهم

دندان‌ها در اثر فشار دادن زیادی فرسوده می‌شوند. اگر سردرد دارید یا در ناحیه فک درد احساس می‌کنید، ممکن است مشکل فشار دادن دندان‌ها قبل از خواب برای شما جدی باشد. اگر چنین مشکلی دارید، می‌توانید با استفاده از یک گارد دندان یا دیگر ابزار از دندان‌های‌تان محافظت کنید. به هر حال بهتر است این مشکل را با دندانپزشک در میان بگذارید.


منبع : Everydayhealth