آیا قبل از رفتن به دندانپزشکی،‌ طبق معمول نخ دندان کشیده، مسواک می‌زنید و از دهان شویه استفاده می‌کنید؟ نه تنها این‌کارها ضرورتی ندارند، بلکه درواقع می‌توانند مضر هم باشند.
رفتن به دندانپزشکی قطعا تجربه‌ی لذت بخشی در زندگی نیست،‌ حداقل برای اکثریت افراد. از وزوز و دریل کردن گرفته تا ترس از این‌که دندانپزشک خواهد فهمید چقدر نخ دندان می‌کشید،‌ یکی از کارهای عمدتا ناخوشایند زندگی است که انجامش می‌دهید زیرا یک آدم بالغ مسئول هستید و نمی‌خواهید در آینده دندان مصنوعی بگذارید. علاوه بر نگرانی که ممکن است بابت کارهایی که روی دهان‌تان انجام خواهد شد و مورد لطف ابزارهای مرموز و براق قرار خواهد گرفت داشته باشید، نگرانی دیگری هم وجود دارد:. نگرانی در مورد این‌که دندانپزشک بابت وضعیت دندان‌ها قضاوتتان خواهد کرد.
کلا تعداد اندکی از افراد هنگامی که می‌بینند زمان قرار ملاقات تعیین شده در تقویم نزدیک می‌شود، تمایل به بالا بردن سطح بهداشت دهان و دندان خود دارند. تمیز کردن دندان قبل از رفتن به دندانپزشکی برای عمل پاکسازی دندان، به نظر نتیجه‌ی معکوسی دارد.
هیچ نیازی به کشیدن بیش از حد نخ دندان، مسواک زدن یا استفاده‌ی بیش از حد از دهان‌شویه قبل از نشستن روی صندلی دندانپزشکی وجود ندارد. در‌واقع، انجام این‌ کارها می‌تواند به سلامت دهان و دندان آسیب برساند. نخ دندان‌ کشیدن‌ها و مسواک زدن‌های شدید در روز ویزیت یا چند روز قبل از وقت دندانپزشکی،‌ آسیب وارد شده حاصل از بهداشت نامناسب در بین ویزیت‌های دندانپزشکی را معکوس نخواهد کرد. این کار می‌تواند بافت لثه را ملتهب کرده و موجب تحلیل لثه شود.
اکثر دندانپزشکان تایید می‌کنند که لزومی ندارد قبل از رفتن به دندانپزشکی عادات بهداشتی خود را تغییر دهید. بیماران دهان و دندان نیازی ندارند کاری انجام دهند، فقط بهداشت دهان و دندان خوب و مراقبت خانگی به طور منظم، کافی است. این روال شامل دو تا سه بار مسواک زدن به صورت روزانه و یک بار نخ دندان کشیدن است. 
البته ممکن است به خاطر شرایط پزشکی خواص مجبور شده باشید عادات بهداشت دهان و دندان خود را تغییر دهید. اگر دارو مصرف می‌کنید یا به تازگی عمل جراحی یا کارهای پزشکی روی‌تان انجام شده،‌ باید پزشک‌تان را قبل از ملاقات در جریان بگذارید. شرایط مختلفی وجود دارد که یک بیمار باید قبل از رفتن نزد دندانپزشک آنتی‌بیوتیک مصرف کند. این امر به کاهش باکتری در جریان خون کمک می‌کند. این دستورالعمل‌ها همیشه در حال تغییر هستند و در آن‌ها تجدیدنظر می‌شود.
بنابراین اگر اخیرا بیمار بوده‌اید یا قبل از آخرین تمیزکاری دندان با هر گونه شرایط پزشکی روبرو بوده‌اید،‌ حتما با دندانپزشک درمیان بگذارید. درغیر این‌صورت، به همان شکل همیشگی از مسواک و نخ دندان و دهان شویه و سفید کردن دندان در سطح نرمال خود استفاده کنید. به یاد داشته باشید، دندانپزشک آماده‌ی کمک به بیمار برای دستیابی به بهداشت دهان و دندان است و نه قضاوت کردن در خصوص عادات نخ دندان کشیدن او.

منبع : Sheknows